v50 1.8 2004 schakelt moeilijk bij koude motor

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Diejtn
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 26.12.2016 - 22:41

Hallo iedereen,

Laatste tijd wordt de v50 minder gebruikt en sinds kort heeft hij nu het probleem dat hij moeilijker in vitesse geraakt wanneer deze een tijd heeft stil gestaan.

Het schakelen wordt uiteindelijke beter wanneer de motor terug wat heeft gelopen, maar dit is natuurlijk wel vrij irritant.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Best eens de versnellingsbak olie vervangen? wagen heeft tot nu maar 135000 km..

alvast bedankt

Dieter
Gebruikersavatar
HJR
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16

Ik had het zelfde probleem deze winter. Echter alleen bij zeer koude temperaturen. Deze winter 2x last van gehad bij -7/-8 graden. Kreeg hem de eerste 5 minuten niet in de 5e of 6e versnelling. Ik heb een 2012 D2 met 106.000 op de klok. Ongetwijfeld een andere bak.

Hij gaat morgen voor een beurt naar de dealer en daar zal ik mijn bevindingen even aankaarten. Wrs gaat er nieuwe bakolie in. Zal je een update geven als ik meer info heb.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Ik heb het zelfde probleem gehad vorige maand toen het nog kouder was. Nu echter totaal geen probleem meer mee gehad nu de temperaturen ver boven 0 liggen.

olieverversen van de bak zal nooit kwaad kunnen en kost niet veel geld.

wat ook een reden van moeilijk schakelen kan zijn is de achterste motorsteun. Mijn achterste motorsteun is ook aan vervanging toe. Door het draaimoment van de motor kantelt de motor waardoor het schakelen minder strak en precies gaat en daardoor je regelmatig het gevoel hebt dat de bak niet lekker/niet in de versnelling gaat. Heb jij ook last van wanneer je +- 20 km/h in de 2e versnelling rijdt, vol gas geeft, dan gas los en dan 1 seconde weer op het gas gaat staan dat je een schok door de aandrijflijn voelt?
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
HJR
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16

Vandaag niets bijzonders gevonden mbt de bakolie. Vloeistof staat op peil. Olie is 6 jaar oud en wrs nooit eerder vervangen. Ze vonden verversen dan ook (nog) niet nodig.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Volgens mij kan het ook aan de kabel afstelling of scharnierpunten van de schakelkabels liggen.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
HJR
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16

Klopt. Daar zou je ook ff naar kunnen kijken. Schakelmechanisme hebben ze gisteren ook even meegepakt. Was ook niets aan op te merken.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
Diejtn
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 26.12.2016 - 22:41

Dank je voor de ideeen, gisteren gezien dat se ophanging van de motor niet meer vast zat(4 losse bouten) en ook gezien dat de koppelingspedaal niet volledig terug komt.

In vida ook gezien dat de koppeling bediend wordt met remolie (zelfde reservoir als remmen) rn ik heb ook gemerkt dat de remolie er niet 100% meer uit ziet. Kan dot hier aan liggen?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”