LPG tank of niet doen?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Valentijn88
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25.04.2018 - 17:43

Hallo allemaal,

Allereerst even voorstellen: ik ben Valentijn, 29 jr woonachtig in Groningen. Ik ben nu 1,5jr in het bezit van een Volvo S60 2.4 170pk bouwjaar 2000. Gekocht op 126.000 km, ik zit nu op 155.000 km.

Ik ben mij aan het oriënteren naar een gastank. Ik rijd nu ongeveer 18.000 km per jaar. Dat blijft nog minimaal dit aantal, maar naar verwachting ga ik verhuizen en zit ik al snel op 25.000 á 30.000 km per jaar. Eerst dacht ik: ik ga een lpg tank inbouwen zodra ik ga verhuizen. Maar nu heb ik zoiets van: waarom doe ik het niet gewoon nu. Aangezien er nog maar 155.000 km op de teller zit verwacht ik nog jaren met de auto vooruit te kunnen. Hoop er nog wel tm 350.000 of misschien zelfs 400.000 mee te kunnen rijden. Dan kun je er maar beter zsm een lpg tank in zetten denk ik maar.

Over een diesel heb ik ook nagedacht maar ik bezit toch een vrij mooie en nette s60 (zeer goed onderhouden en zeer compleet). Bovendien heb ik nooit klachten met deze auto en bij een nieuwe auto is het toch maar weer afwachten.

Mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen met LPG? Wat zijn goede adressen om in te laten bouwen? Ik ben nu aan het kijken bij DMI autoservice in Groningen, Autogas Nieuwenhuizen in Meppel en Henk Boertien in Wezep

Henk Boertien: adviseert een Vogels VGI G3 systeem. 3 jr garantie. Kosten: EUR 1695,- incl RDW keuring en deelvulling gas. Volgens mij ook incl vervangend vervoer.
DMI Groningen: adviseert een BRC. Kosten: EUR 1995,- 4 jr garantie. Ook vervangend vervoer.
Autogas Meppel: nog geen offerte


Ik hoor verschillende merken voorbij komen. Boertien adviseert voor mijn auto een Vogels. DMI een BRC. In andere topics hoor ik ook Vialle veel voorbij komen. Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die merken en adviezen.

Verder lees ik dingen als het smeren kleppen? DMI heeft het over een vacuum gestuurd kleppensmeer systeem. Dat kost EUR 75,- incl montage. Ze kunnen ook een elektronisch kleppensmeer systeem aanbieden. Kosten hiervoor zijn EUR 350,-. Is dit nodig??
Ik lees op dit forum ook dingen als Flashlube?


Mijn garage adviseert om een diesel te kopen. Omdat LPG volgens hem duurder is in het onderhoud ivm de filters en het stellen van de kleppen..?


Afijn, ik ben erg benieuwd naar jullie reacties :D
Laatst gewijzigd door Valentijn88 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dat type Volvo lust eigenlijk geen gas. Ik zie dat dit je nieuw bent hier en wijs je daarom op de zoekfunctie. Het is inderdaad zo dat de kleppen het niet aankunnen, dat vraagt om flashlube, dus extra smering. LPG op dat type Volvo kan wel maar een diesel is zeer waarschijnlijk goedkoper, zeker ten aanzien van onderhoud. En neem van mij aan, een D5 klinkt zeker zo mooi en een S60 met een D5 is qua aanschaf niet zo heel erg duur.

Voor het overige, lees je goed in op het forum.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Kan prima op gas mijn vorige s60 (170 pk) bij 150 dkm op lpg gezet, doorgereden tot 450 dkm, hierna stonden kleppen nog ruim binnen de toleranties.
Mijn huidige heb ik met 53 dkm op lpg gezet nu teller op 207 dkm.

Ik heb er wel klep smering opzitten maar er zijn er die het niet hebben en ook hoge km standen halen, zonder problemen of kleppen stellen.

Ik heb dit systeem erop zitten werkt perfect, flashlube zou ik links laten liggen gaat snel stuk

Diesels zijn ook niet altijd probleem loos daar kan je op dit forum ook wel wat over vinden.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

Het punt is dat je nu weet wat je hebt. Wellicht is het onderhoud iets duurder maar daar staat tegenover dat je een mooie en goedonderhouden auto hebt waarvan je weet wat je eraan hebt. Probeer maar eens een D5 of 2.4d te vinden met een vergelijkbare lage kilomterstand waar je datzelfde gevoel mee hebt. Dat zal niet meevallen en kom je automatisch uit bij de wat hogere kilometerstanden waar je uiteindelijk meer onderhoudskosten op hebt.

Ik denk dat de optie LPG niet zo’n gekke is...
Laatst gewijzigd door thijssie! op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Valentijn88
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25.04.2018 - 17:43

Bedankt voor de snelle reacties, ben benieuwd of nog meer mensen hier ervaringen/meningen over hebben.

Johan: uit welk bouwjaar kwam jouw s60? En als dat een ander bouwjaar is, maakt dat verschil?

Kostte dat systeem ongeveer 350 euro extra Johan? Dat is het elektronische kleppensmeer systeem waar DMI Groningen ook mee komt volgens mij. Een andere optie is een vacuüm kleppensmeer systeem voor 75 euro. Is dat hetzelfde als flashlube?

Verder vind ik de verschillen qua prijs in de gastanken behoorlijk. Wat vinden jullie daar van, en maakt het merk nog wat uit?
Wederom dank alvast!
Laatst gewijzigd door Valentijn88 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Eerste S60 was van 2001 met controle gaatjes voor de klepspeling te controleren
Mijn huidige is van okt 2008 en heeft geen controle gaatjes meer.

Maar of er verder verschil zit lijkt me niet

Ik had dat systeem voor 210 euro (zelf ingebouwd) maar daar kwam nog een andere nozzle ( SI-40138 M5 2,25 Bar) bij ivm Lpi van vialle, dus afh. welk lpg systeem erin komt de kit hier op afstemmen.
Om deze nozzle te monteren heb ik een M5 gat getapt in het inlaatspruitstuk.

Dit systeem is ook bijzonder geschikt voor turbo motoren ivm de druk die de pomp kan opbrengen (5 bar) hier gaat 2,5 bar vanaf om de nozzle te openen dus blijft er netto 2,5 bar over om vuldruk te overwinnen.

Je hebt om dit systeem in te stellen een programeer kabel nodig en die is iets van 70euro helaas, echter als je het laat inbouwen dan hoef je die kabel niet aan te schaffen.

Ik zou geen vacuum systeem doen omdat de viscositeit zo varieert met de temp (vooral in de motor ruimte) is er geen enkele goede afstelling mogelijk, maw je blijft het systeem constant bijstellen.

Je hebt 2 fabrikanten van dat vacuum systeem, maar ik vind het niks.

Op ebay kwam ik een betere prijs tegen in basis hb je dit nodig echter kan er nog een nozzle bij komen
https://www.ebay.nl/itm/SI-Elektronik-L ... SwVoFaq65P
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Valentijn88
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25.04.2018 - 17:43

Mooi om de motor zo te zien met de installaties er in :d. Eerlijk gezegd voor mij te technisch om zelf in te bouwen ;). Maar de kern van het verhaal is duidelijk: jouw advies is dus om een elektronisch kleppensmeersysteem te doen ipv vacuüm. Dat adviseert de inbouwer ook. Eenmalig instellen, minder onderhoud, betere dosering van de vloeistof.

Nog tips over welke inbouwer, welk merk lpg tank? Ik vind de kosten zo bizar ver uit elkaar liggen. Bij Boertien zeggen ze de voordeligste te zijn. Maar ik vind kwaliteit veel belangrijker omdat ik veel onderhoud wil vermijden en nog jaren met mijn Volvo wil kunnen rijden. Maar misschien is Boertien ook wel heel goed.. geen idee
Laatst gewijzigd door Valentijn88 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik ken geen inbouwers in het noorden, kom zelf uit het midden vh land, en heb nu voor de 2e keer gekozen voor vialle, maar ja dat is niet de goedkoopste

Oh ja ik heb variant 2 zie link naar de fabrikant s
http://www.valve-protector.de/8.html
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Persoonlijk zou ik er zeker gas inbouwen.
Lekkere lage km-stand en je weet wat je hebt. En deze wagens kunnen prima op lpg.
Boertien is een prima inbouwer.
Prijs valt mij overigens wel mee.
Je zou ook eens kunnen informeren bij Autogas Nieuwenhuizen in Emmeloord.
Hebben mij bij een probleempje met de installatie prima geholpen. Autobedrijf Mudde Kok ( Volvospecialist) uit Urk laat ook daar eventuele gasproblemen oplossen.
Succes.
Valentijn88
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25.04.2018 - 17:43

Ik zie trouwens nu dat ik de kosten bij de gasinbouwer in groningen er nog niet bij had gezet: EUR 1995,-. 300 euro duurder dan bij boertien. Zou dit systeem dan ook echt een stuk beter zijn vraag ik me dan af. Zie eerste post voor de merken

@hsv70: autogasNieuwenhuizen heeft ook een vestiging in Meppel/rogat. Daar loopt nog een offerte. Bedankt voor je mening.

@johan: ik ga het zeker bespreken met de inbouwer. Het elektronische systeem kan nog wel eens een gouden tip zijn
beezer
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 05.01.2005 - 21:39
Locatie: Assen

http://www.johanautogas.nl/

De beste gasinbouwer van het noorden !!!!!!!!!!!!! Ga er maar 's heen voor een praatje. En eventueel offerte.

Ik heb een zelfde volvo als jij. Vialle gas inbouw met klepsmering. op 45000 km ingebouwd. Nu 245.000 op de teller. Net apk gekeurd en de kleppen zitten en nog prima in na controle. Kan zo nog 100.000. km mee.
Ik heb een 100 liter tank in de auto (kost wel een boel kofferbak ruimte maar is prima).
Valentijn88
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25.04.2018 - 17:43

Oké bedankt Beezer, dan heb je al mooi wat km gereden met de gastank! Ik ga zeker even een offerte aanvragen. Hoe weet je overigens dat dit de beste van het noorden is? Hoewel ik begrijp dat jij er tevreden over bent :d
Valentijn88
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25.04.2018 - 17:43

Gasinjectoren is ook nog belangrijk om naar te kijken hoor ik.. iemand daar goede ervaringen met een bepaalde merk? Ik denk dat ik nog iig ga voor een vialle met een elektronisch smeersysteem
beezer
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 05.01.2005 - 21:39
Locatie: Assen

@Valentijn88 Hij heeft gasinbouw olijve voortgezet. Johan is een heel kundige gasinbouwer en heeft voor alles een oplossing.
Valentijn88
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25.04.2018 - 17:43

Oké bedankt beezer. Snap jij trouwens waarom de een vialle, de ander BRC en weer een ander vogels adviseert? Drie kundige gasinbouwers met drie verschillende merken dat ze adviseren.

En heb jij ook een elektronisch kleppensmeersysteem?
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Alledrie de systemen zijn van gerenommeerde fabrikanten.
Vialli heb ik zelf in 1 vd Volvo's, BRC reden we vroeger in de Chevy Vans (ambulances) op mijn werk. Beide prima systemen.
Net als bij motorolie verschillen de meningen en adviezen, maar alles smeert prima. Zo is het denk ik ook met lpg systemen.
Heb je een inbouwer waar je vertrouwen in hebt, dan zou ik hem het systeem laten bepalen.
Ik heb voor mijn dochter haar S70 3 jaar terug een Vialli systeem in laten bouwen bij Boertien. Werd door hen geadviseerd. Kostte wat, maar rijdt al 70.000 km probleemloos.
beezer
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 05.01.2005 - 21:39
Locatie: Assen

@hsv Die van mij is van Vialle LPI incl smering systeem. Loopt al 200.000 km probleemloos :-).
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9336
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Wat is het uiteindelijk geworden Valentijn?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
eric27
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.03.2018 - 18:55

Ik heb geen idee wat het geworden is maar wat ik wel weet als je nog eens iets nodig hebt voor je LPG installatie dan kun je hier goed en goedkoop terecht.

https://www.lpg.auto.pl/en/index.php?s= ... &id_kat=15

Eric.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”