Invloed airconditioning op schakelen/motor?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Fingie
1st Gear member

2 weken geleden gaf de airconditioning in de V70 (d5 automaat uit 2006) geen koele lucht meer. Daarop heb ik de airco laten controleren en daaruit bleek dat er te weinig koelmiddel in het systeem zat. Bij binnenkomst ca 180gr. Deze is daarop bijgevuld tot ca 695 gr en doet de airco zijn werk weer prima.

Wat mij vervolgens opviel is dat de auto veel soepeler reed. Voordat de airco bijgevuld is wilde het schakelen nog wel eens hardhandig plaatsvinden. Je voelde dan af en toe echt een klap bij het schakelen (ca 10000km geleden is de automaat geflushed en de bovenste motorsteun vervangen wat het al veel minder maakte), voornamelijk bij stadsverkeer na een lange rit op de snelweg. Nu, na het bijvullen van de airco is dit fenomeen bijna weg. Het schakelen gaat echt veel soepeler.

Ik ben absoluut geen autotechnicus, maar het lijkt mij raar dat de werking van de airco invloed heeft op de motor/automaat. Of is dit toch het geval?
Lexus76
3rd Gear member

Ik zou dit ook niet weten, maar wat ik wel weet is dit; bij mijn vorige XC70D5 kon ik duidelijk merken wanneer de airco aansloeg. Ik heb ook wel eens gehoord dat het gebruik van de airco zo'n 10% vermogen neemt. Ik zou me dus best voor kunnen stellen dat als er te weinig koelmiddel inzit, de airco steeds aan en uitslaat, of het in elk geval zwaar heeft, en dat je dat dus zou kunnen merken. Alleen de link tot het schakelen kan ik nog niet maken...
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”