Volvo XC60 T6 importeren uit VS

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4631
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mijn broertje woont en werkt in de VS. Nu na 3 jaar komt hij terug naar Europa (standplaats nog niet bekend, maar vermoedelijk NL) en wil hij zijn XC60 T6 R-design meenemen als deel van de inboedel. Op internet kan ik veel dingen vinden over wat er allemaal nodig is om dat te regelen en wat dat kost, maar wat ik niet kan vinden is wat er technisch aan de auto moet worden aangepast voor een Europese type goedkeuring / om hem op NL kenteken te krijgen.
Iemand hier op het forum daar ervaring mee of een goede tip?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Hij zal individueel gekeurd moeten worden bij de RDW in Lelystad
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32862
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Nou als hij onder inboedel mee gaat hoeft hij meestal niet gekeurd te worden bij de RDW. Vriendje van me had 3 auto's uit een zeker land meegenomen als inboedel en ook 2 voor de handel, die laatste 2 moesten hele keuring doorstaan, andere gewoon bij de RDW in het dichtsbijzijnde dorp. Die 2 handel auto's inderdaad naar Lelystad.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Niet uit eigen ervaring, maar van een ex-collega gehoord: voor zijn meegenomen usa-auto waren alleen nieuwe koplampunits en achterlichten met e-keurmerk nodig, daarna RDW keuring. In zijn geval was technisch verder niets nodig.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32862
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Bij de Volvo's heb je geen andere koplampen nodig, als je hem als verhuisgoed mee neemt vinden ze het ook niet erg als je knipperlichten achter rood zijn. In elk geval dat merk ik hier rondom Den Haag, daar zie je dat nogal vaak.
Weet niet meer of een XC60 van 3 jaar geleden dat had, volgens mij niet. Wel de nieuwe XC90, daar zijn de knipperlichten rood achter.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Wel gedaan met een golf 2.3 5-in-lijn, als inboedel mee, aantal zaken moesten wel aangepast worden, ook km moeten aangegeven worden, mistlicht achter moest geactiveerd worden. en stadslicht ook volgens mij. daarna op kenteken laten zetten bij de rdw en alleen de reguliere keuring.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

een amerikaan heeft iig geen Europese typegoedkeuring
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4631
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

@OGA: snap ik, maar voor deze auto is wel een Europese typegoedkeuring beschikbaar neem ik aan omdat hij ook in Europa geleverd is?

Als ik de overige reactie lees, valt het wat betreft hardware dus allemaal waarschijnlijk wel mee. Software is misschien een ander issue, de auto moet "Vernederlandst" worden en dit geldt dan ook voor zaken als radio en navigatie. Ik meen hier op het forum een vraag te hebben gezien waar uiteindelijk het heel simpel het vervangen van de Dvd's was en klaar is klara?/!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
EricC70
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 13.10.2013 - 14:10

De RDW gaat echt niet anders om met een auto die als verhuisgoed meekomt of een auto die op een andere manier wordt geïmporteerd. De lampen moeten het goede lichtbeeld geven, mistachterlichten alleen links of beide kanten.

Aan auto's van voor 1998 hoeft minder aangepast te worden en die hoeven in ieder geval niet voor een individuele typegoedkeuring in Lelystad.

Het maakt voor de RDW niet uit of de auto al vernederlandst is.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Gouwe schreef: @OGA: snap ik, maar voor deze auto is wel een Europese typegoedkeuring beschikbaar neem ik aan omdat hij ook in Europa geleverd is?

Als ik de overige reactie lees, valt het wat betreft hardware dus allemaal waarschijnlijk wel mee. Software is misschien een ander issue, de auto moet "Vernederlandst" worden en dit geldt dan ook voor zaken als radio en navigatie. Ik meen hier op het forum een vraag te hebben gezien waar uiteindelijk het heel simpel het vervangen van de Dvd's was en klaar is klara?/!
Voor zo'n auto is dat er alleen als deze ook een Europees chassisnummer betreft
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32862
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

OK mijn voorbeeld waren auto's niet uit de US, maar die auto's uit de verhuisgoed kregen dus gewoon keuring bij de normale RDW. En de auto's buiten de verhuizing die wel in dezelfde container zaten moesten naar Lelystad.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1498
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Bel anders met een importspecialist zoals bijv. Bolsenbroek? Die geven best informatie en nemen ook de rompslomp over als je dat wilt (en betaalt).

Er staat hier op het forum een nogal uitgebreid verhaal over ik meen een XC90 (vorige type) die met veel moeite naar Eurospec is omgekat. Is al wel even terug maar daarvoor is er de zoekfunctie ;-)

En er is op internet veel te vinden. Er zijn wat specifieke regels bij verhuisgoed (je moet bepaalde tijd in buitenland gewoond hebben en auto moet langere tijd op je naam staan) maar dan heb je inderdaad een BPM meevaller. Dus kan zeker interessant zijn.

Bottom line: je bent zeker niet de eerste die een USA auto op NL kenteken zet, het zal niet helemaal appeltje eitje zijn maar het kan gewoon!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wie zegt dat het niet kan?
Er zit geen Europese typegoedkeuring op daar de auto niet Europees is dus daar ligt de uitdaging.
Gebruikersavatar
Driving_Volvo
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 19.09.2004 - 22:35

Volvo Nederland vraagen of ze voor deze XC60 met zijn chassisnr. een EU Typegoedkeuring kunnen maaken. Kost zeker hetzelfde in Nederland als in Duitsland, +- 120 Euro. Het is alleen papierwerk wat opgestuurd wordt, en dan is dat probleem al opgelost.
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo Volvo 480 Turbo AT
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32862
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Tuurlijk kan het gewoon, wat ik zeg hier rondom Den Haag rijden talloze US Specs autos, andere vriend van me had een X5 op dezelfde manier naar NL genomen heeft die rode knippers achter hoefde niet aangepast te worden. Dachten ze wel van te voren, maar ging prima.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Driving_Volvo schreef: Volvo Nederland vraagen of ze voor deze XC60 met zijn chassisnr. een EU Typegoedkeuring kunnen maaken. Kost zeker hetzelfde in Nederland als in Duitsland, +- 120 Euro. Het is alleen papierwerk wat opgestuurd wordt, en dan is dat probleem al opgelost.
Vergeet dat rustig, er komt geen Europese typegoedkeuring op n niet Europese auto.
Er is n RDW keuring nodig, mogelijk n individuele keuring in Lelystad
Gewoon wat formaliteiten.
Gebruikersavatar
Driving_Volvo
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 19.09.2004 - 22:35

De importeur is verplicht een COC - Certificate of Conformity te geven. Dat gaat bij autos binnen de EU, en bij autos buiten de EU ! . Ze geven dan wel aan wat er verandert moet worden mocht dat zo zijn. En ja, dan nog moet de auto naar de keuring en de emissies worden getest.
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo Volvo 480 Turbo AT
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4631
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Driving_Volvo schreef: ........ Ze geven dan wel aan wat er verandert moet worden mocht dat zo zijn..............
En wat dat dan precies allemaal is wilde ik dus weten........ Maar als ik e.e.a. hier mag geloven valt het waarschijnlijk dus wel mee. Ik ben dus met name op zoek naar de haalbaarheid en een indicatie van de kosten van de aanpassingen. Ik ga van de week wel eens bellen en een paar offertes opvragen.
Of we dan wel of niet naar Lelytown moeten zien we dan wel (dat ligt hier i.i.g. om de hoek :-) ).
Bedankt voor het meedenken en als iemand nog een goed import adresje heeft houd ik me aanbevolen.

P.S. Als mijn broertje het goed vind houd ik hier de vorderingen wel bij...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Driving_Volvo schreef: De importeur is verplicht een COC - Certificate of Conformity te geven. Dat gaat bij autos binnen de EU, en bij autos buiten de EU ! . Ze geven dan wel aan wat er verandert moet worden mocht dat zo zijn. En ja, dan nog moet de auto naar de keuring en de emissies worden getest.
Was een COC geen specifiek Europees document?
Dat mag n importeur niet eens afgeven op n niet Europese auto... Laat staan dat hij daartoe verplicht is.
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19486
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Gouwe, je broer hoeft zich inderdaad niet druk te maken. Een Europeese type goedkeuring zal hij niet krijgen zoals OGA al aangeeft. Dit is echter ook niet nodig! (Waarom ook?). Hij zal inderdaad naar het RDW moeten, die beslissen of hij naar Lelydorp moet of niet. Vermoedelijk niet (ervaringen van kennissen met auto als verhuisgoed). Ik verwacht, gezien de "jonge" leeftijd ook geen ingrijpende aanpassingen noodzakelijk. (Hooguit achterlichten, maar ik zie genoeg "amerikaanse" achterlichten bij "europeese" auto's dus dat zou ook mee kunnen vallen)
Blijft over vernederlandsing van de wagen via Volvo NL (200 euro las ik laatst ergens) en even bij Volvotech langs voor wat software etc. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”