onze V60 PIH heeft een voorgeschreven loadindex van 97 (730 kg/band). Ik heb velgen met een aanbevolen maat 235/45 R17 97V
Nu heb ik nieuwe Continentals PremiumContact 6 geleverd gekregen met een lagere loadindex van 94 (670 kg).
Het bruto max. gewicht van de auto is 2505 kg, dat is 626 kg per band, zodat 94 dan geen probleem lijkt te zijn.
De banden heb ik op 3 bar (2.8 bar voorgeschreven voor de PIH)
Ik lees hier en daar dat de auto afgekeurd kan worden als de gemonteerde loadindex lager is dan voorgeschreven. Nu is de auto vorige maand gekeurd met de winterbanden (die ik nu eerste ga oprijden) dus dat zal pas over een jaar een probleem kunnen zijn, als dat al zo is...
We gebruiken de auto nooit met volle belading, ook hebben we geen sleurhut. Wel een aanhanger maar die is voor kleine ritjes. Die snelheidsindex V gaan we niet halen.
Vragen:
-klopt het dat de auto afgekeurd wordt met lagere dan voorgeschreven loadindex?
-de loadindex 94 lijkt mij voldoende. Wat kan het probleem worden als ik de auto nooit vol laad?
-nog andere problemen?
Loadindex lager dan voorgeschreven: kan/mag dat?
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Wettelijk moet de loadindex 93 of hoger zijn voor de APK.Marelli schreef: onze V60 PIH heeft een voorgeschreven loadindex van 97 (730 kg/band). Ik heb velgen met een aanbevolen maat 235/45 R17 97V
Nu heb ik nieuwe Continentals PremiumContact 6 geleverd gekregen met een lagere loadindex van 94 (670 kg).
Het bruto max. gewicht van de auto is 2505 kg, dat is 626 kg per band, zodat 94 dan geen probleem lijkt te zijn.
Ik lees hier en daar dat de auto afgekeurd kan worden als de gemonteerde loadindex lager is dan voorgeschreven. Nu is de auto vorige maand gekeurd met de winterbanden (die ik nu eerste ga oprijden) dus dat zal pas over een jaar een probleem kunnen zijn, als dat al zo is...
We gebruiken de auto nooit met volle belading, ook hebben we geen sleurhut. Wel een aanhanger maar die is voor kleine ritjes. Die snelheidsindex V gaan we niet halen.
Vragen:
-klopt het dat de auto afgekeurd wordt met lagere dan voorgeschreven loadindex?
-de loadindex 94 lijkt mij voldoende. Wat kan het probleem worden als ik de auto nooit vol laad?
-nog andere problemen?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Alleen bij bedrijfswagen (op kenteken) word de loadindex gecontroleerd voor de apk.
https://handboek.rdw.nl/personenautos/o ... g/banden#3
https://handboek.rdw.nl/personenautos/o ... g/banden#3
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Er is niks wettelijks aan het loadindex verhaal bij personen autos.
94 is technisch gezien hoog genoeg met 670kg per band.
94 is technisch gezien hoog genoeg met 670kg per band.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
als ik ts mag geloven, mag zijn v60 niet meer dan 2500 wegen. Dan zit je met 94 banden ruim boven dat gewicht.
Dus ja, ik vind het prima.
Winterbanden rijden in de zomer vind ik minder verstandig. Maar volledig de keus aan de berijder. Ook dat is geen apk afkeur of reden tot een boete (net als de loadindex)
Wil je het dan echt volgens het boekje doen, dan check de je aantal kg per as. Deel je door 2. Bekijk dan de index lijst...
Dus ja, ik vind het prima.
Winterbanden rijden in de zomer vind ik minder verstandig. Maar volledig de keus aan de berijder. Ook dat is geen apk afkeur of reden tot een boete (net als de loadindex)
Wil je het dan echt volgens het boekje doen, dan check de je aantal kg per as. Deel je door 2. Bekijk dan de index lijst...
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
ik hoop dat ts zijn vragen zo zijn beantwoord.
De premium 6 heb ik recent onder mijn vader zijn v60 gezet. Fijn bandje wel.
De premium 6 heb ik recent onder mijn vader zijn v60 gezet. Fijn bandje wel.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3171
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Als de gewichtsverdeling 1:1 is.OGA244 schreef: Op de vraag of het verstandig is geef je geen helder antwoord.
Met 94 heb je slecht 95 kg "over"
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
winterbanden oprijden is een bewuste keuze: met iets meer dan 3 mm eind maart rijd ik ze op. Minimaal 4 mm in Duitsland vereist, dus sowieso nieuw setje nodig. Deze V60 PIH vreet banden, daarom zoveel mogelijk uitstellen.
Met 60 kg per band reserve maak ik me niet echt zorgen, maar als iedereen hier had afgeraden om de 94'ers te gaan rijden en ze terug te brengen (met de winterbanden er nog op kan dat...) dan had ik dat gedaan. Op de factuur staat overigens 97V terwijl ik 94V er op heb gekregen. 0 m mee gereden.
Met 60 kg per band reserve maak ik me niet echt zorgen, maar als iedereen hier had afgeraden om de 94'ers te gaan rijden en ze terug te brengen (met de winterbanden er nog op kan dat...) dan had ik dat gedaan. Op de factuur staat overigens 97V terwijl ik 94V er op heb gekregen. 0 m mee gereden.
V60 PIH (2013)
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
Wel nee, deze winterbanden zijn nu ultrasofts en plakken aan de weg (bij 30 graden kom ik niet van m'n plaats LOL). In de F1 rijden ze zo veel mogelijk op het zachte rubber, slijt wel als een tierelier en dat boeit me nu niet.
Ik vraag me af of er prijsverschil is tussen 94 resp 97. Wat ik bestel wil ik wel ontvangen, dat is wel een puntje van aandacht. Ik zal het de bandenboer eens vragen. Maar of die 60 kg per band echt de wereld van verschil gaat maken bij normaal gebruik ver onder het maximum is nog maar de vraag. En, bedacht ik me net, wat zijn de marges van die aanduidingen eigenlijk? 5% (+/- 30 kg)? Dan maar hopen dat ik goede 94'ers heb gekregen.
Ik vraag me af of er prijsverschil is tussen 94 resp 97. Wat ik bestel wil ik wel ontvangen, dat is wel een puntje van aandacht. Ik zal het de bandenboer eens vragen. Maar of die 60 kg per band echt de wereld van verschil gaat maken bij normaal gebruik ver onder het maximum is nog maar de vraag. En, bedacht ik me net, wat zijn de marges van die aanduidingen eigenlijk? 5% (+/- 30 kg)? Dan maar hopen dat ik goede 94'ers heb gekregen.
V60 PIH (2013)
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33128
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik vind het allemaal hele domme zuinigheid, rijden met banden die bijna op zijn, maar banden met de verkeerde loadindex... tsjeee ja... Ze schrijven het allemaal niet voor niks voor he... enne zal geheimpje vertellen, ze zijn gewoon goed beschikbaar in veel verschillende maten!
Vergeet even niet dat die vier banden het enige van je auto is wat contact heeft met de grond...
Vergeet even niet dat die vier banden het enige van je auto is wat contact heeft met de grond...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra