S60 van JeroenSpock - motorwissel

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8366
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Nou ik heb haar toch echt zo ver gekregen dat ze in ieder geval mee gaat om bij haar S40 de schokdempers te vervangen. Ik zei of je brengt hem maar naar een garage voor 200-300 euro extra, of ik doe het voor je en je komt mee om te kijken/helpen. Als je maar weet hoe ik voor jou weer onder die auto lig te zwoegen haha.
Ze zal voorlopig wel wat rustiger over drempels en putdeksel rijden als ik naast haar zit.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27786
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Klussen achterin de bus wordt hier samen gedaan, zal eens voorstellen om de volgende onderhoudsbeurt ook samen te doen 🫣
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is voor de meeste dames een stap te ver. Bij ons thuis zeker😁
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8366
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Vandaag met de S40 en S60 naar GrunnS60 gereden.
S40 eerst op de brug voor 2 schokdempers achter. Voor was apk afkeur, maar dat had rechts achter toch ook moeten zijn zo veel olie als daar op lag.
Grote bout onder, en 2 kleintjes boven los draaien, beetje schudden en geweld en je hebt het ding in je handen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8366
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Daarna de achterveren van de S60. Kort geprobeerd om de veerspanners er op te krijgen en ze er uit te wippen maar er is geen ruimte voor.
Frank ging even opzoeken hoe Vida daar over denkt. Remschijf er af, schokdemper er uit, nog iets los maken, veerspanners er op en dan moet er ruimte zijn om ze naar je toe te trekken.
Volgende keer maar doen, ben met de veerpoten voor bezig gegaan. Die had ik al 10 keer gedaan dus simpel klusje inmiddels. Vorige week met de S40 10 uur bezig geweest met die dingen, bij de S60 een paar uur inc dom grieplen en lachen met Frank, eten, schoon maken, gewoon op je dooie gemakje met die auto bezig op je vrije dag.
Schokdemper rechts voor kon ik zo makkelijk indrukken en uit trekken, en hij bleef vervolgens ook in die positie staan. Die deed dus echt niet veel meer. 285.000 km oud die dempers, Monroe Reflex.
Hij lekte dan niet, maar werking wordt niet getest bij de apk. Geen apk afkeur maar toch wel degelijk een afgekeurde demper.
En ik las dat de kom waar de veerpoten in komen aan de bovenkant, vaak gaan roetsen bij de P2? Valt bij de mijne reuze mee dan.
Ook mooi dat de TRW end-links niet met zo'n torx werken die je in de ringsleutel moet houden, maar aan beide kanten een steek/ringsleutel.

Veerpoot bijna compleet nieuw, behalve de vlindermoer en de stofkappen. Alles van Sachs dit keer, vorig jaar ook onder de V70 geschroefd en bevalt goed.
En dat draagarm gereedschap is echt zo makkelijk, gewoon in je eentje met gemak alles los en weer vast.
Zeker bij de S40 was dat ding zeer welkom, want die veerpoot zit anders in elkaar dan de S60.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27786
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mooi wark!
Geen idee of het bij de S60 kan maar....bij de Terrano heb ik de achterveren ook vervangen.
Daar de schokdemper aan de onderkant los gemaakt en met een potkrikje gezorgd dat er vervolgens genoeg ruimte ontstond om de veer te kunnen vervangen.
Zwaartekracht alleen was niet genoeg en een veerspanner heb ik niet.

Overigens dat van de veertorens kende ik ook niet.
Bij sommige merken scheuren ze wel eens maar ken geen verhalen over het P2 platform met roest of andere ellende.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8366
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Vandaag opnieuw naar forumlid xFrank gereden, S60 op de burg, wielen er af, even diep adem halen en de bouten en moeren weer los.
Links achter zo gelaten, die veer zat toch wel netjes. Rechts van alles los, ook de hulpdraagarm, en op zich ging het vrij makkelijk.
Eerst even denken hoe ik dat ging doen, eentje uit de categorie 'don't try this at home'.
Zegt Frank even later, ja daar zat ik ook al aan te denken maar ik zeg maar niks haha.

Veer uit de auto, veerspanners er op en retestrak vast draaien, 2 spanbandjes er omheen, spanners weer los, veer 10 cm korter weer in de auto, krik met een houten balk onder de draagarm, alles weer in elkaar gedrukt, schroefjes er in, krik omlaag, mesje om de spanbandjes los te snijden (ja echt), en klaar. Zo ongveer ging het.
Dikke spanband tussen draagarm rechts achter en links voor, om de hulpdraagarm achter weer in de buurt van de fusee te krijgen, en daar ook weer een bout in.
Ging wel redelijk eigenlijk op deze manier.

Alles vast gezet, wielen er weer op, en toen heeft Frank zijn oog even langs de banden gelegd voor de uitlijning. Ik weet niet meer of het huilen of lachen was maar hij begreep wel waarom de auto zo beroerd reed. De kont wou meer naar rechts dan hoe Volvo het ooit bedoeld heeft.
Dat ook weer redelijk afgesteld, maandag even afspraak maken voor echt uitlijnen.`

Alle 4 de wielen nog even gebalanceerd tussendoor, heb ik dat ook weer geleerd. Valt allemaal best mee eigenlijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27786
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Soms.... is het even de ogen dicht en gewoon gaan :bandit:
Volvo heeft er vast een andere manier voor bedacht maar dat was of veel meer zaken los halen of met ander gereedschap dan voorhanden is en dan moet je het doen met wat er is.

Belangrijkste is dat het is gelukt en... je hebt het ook niet thuis geprobeerd :lol:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13821
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Wauw Jeroen mooi bezig man en leuke foto s en de tip met spanbandje /veer is om te onthouden. Ik heb stom genoeg vorig jaar de veren vergeten bij het vervangen van de schokbrekers rondom XC70....
Schokbrekers vervang ik gewoon elke 150K rondom echter hier in France worden de schokbrekers getest elke twee jaar verplicht dus je ziet de performes goed in beeld. Bij minder dan 50% vervang ik ze.

Een goede werkplaats is het halve werk en de andere helft is gewoon 'met elkaar aan de slag.' en hoppa........ :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5742
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ja, zeker mooie tip....
Er zijn er voor minder gegaan.

Nooit helemaal gesnapt waarom iemand zo zou gaan zitten cutten terwijl je voor twee tientjes een veilig setje veer compressoren kan kopen. 🤔
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8366
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Die had ik, maar er is geen ruimte bij de achter veren om ze er tussen te krijgen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2770
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik heb ze ook ooit vern. achter, dat ging vrij makkelijk zonder speciaal gereedschap of spanbanden, ik had de draagarm daar waar die scharniert (in het midden vd auto) losgehaald.
En toen de draagarm helemaal weggeklapt, kon toen zo de veer er uit pakken.
De reactie arm had ik ook niet los gehaald.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5742
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Zo zit het ook bij de XC70 volgens mij.
Daar gingen ze ook moeiteloos er uit.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8366
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Maar bij de S60 dus niet. Links ging wel goed, rechts moest opnieuw. En op deze manier ging het mooi.
Zonder de veer in te knijpen lukt dat echt niet, of je moet al verlaagde veren hebben die net genoeg ruimte hebben.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5742
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Zag inderdaad (aantal berichten terug) de veer compressoren. Je had ze voor de voorzijde gebruikt. 🫣

Is in iedergeval gelukt en je hebt het zelf kunnen doen.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2770
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Voor moet je ze idd eerst indrukken, op wat voor manier dan ook zolang het maar veilig is.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8366
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Voor werkt veel fijner. Complete veerpoot schroef je er uit en neem je mee naar de werkbank, dan heb je alle ruimte.

Vorig jaar ook de achterveren van de V70 vervangen en die gingen niet zo lastig als de S60. Maar die V70 heeft nivomat's en daar schijnen slappere veren bij te horen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5742
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Schokbrekers achter is nog simpeler.
Twee moeren los en je trekt de schokbreker zo tussen de draagarmen uit.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2770
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

JeroenSpock schreef: 18.02.2024 - 18:31 Voor werkt veel fijner. Complete veerpoot schroef je er uit en neem je mee naar de werkbank, dan heb je alle ruimte.

Vorig jaar ook de achterveren van de V70 vervangen en die gingen niet zo lastig als de S60. Maar die V70 heeft nivomat's en daar schijnen slappere veren bij te horen.
Klopt.

Ik heb eigenlijk te zware (16mm dikke) veren achter zitten nu, dit zijn de zwaarste voor een v70, maar laat ze lekker zitten
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13821
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Beetje stuggere veer is prettig
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”