hoi hoi,
vandaag in het warme weer draait de airco uiteraard over uren. Met de airco aan merkte ik een gek geluid op aan de kant van de multiriem. Toonhoogte veranderde met het toerental. Ik dacht meteen aan een slechte airco pomp of iets dergelijks, maar via youtube kwam ik een exact gelijk geluid tegen:
actie op 1:30.
een soort gierend/zingend geluid. Gek genoeg heb ik dit niet met de airco uit. Daarom dacht ik meteen aan de airco pomp. Kan dit geluid zich enkel voordoen bij hogere belasting op de riem? En zal de oplossing waarschijnlijk liggen in riem + riemspanner en spanrol vervangen?
de airco werkt verder prima en blaast koude lucht.
Geluid vanuit de multiriem
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Zo klonkt ongeveer mijn overlijdende dynamo op de V50.
Je zou eens een lange schroevendraaier op de dynamo kunnen plaatsen en je oor op de schroevendraaier, kijken of je wat hoort
Je zou eens een lange schroevendraaier op de dynamo kunnen plaatsen en je oor op de schroevendraaier, kijken of je wat hoort
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
ga ik proberen.
is dit ook last afhankelijk van de multiriem? Airco ingeschakeld wel een probleem, airco uitgeschakeld niet?
is dit ook last afhankelijk van de multiriem? Airco ingeschakeld wel een probleem, airco uitgeschakeld niet?
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Kan best zijn dattie langzaam aan het overlijden is. Ik had er met veel verbruikers aan meer last van dan de verbruikers uit
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
dankje. Ik ben nu maar aan het rijden met airco uit om spanningen op de riem te verminderen. Wat een verschrikking in dit weer met zwart ledere bekleding!
Ik heb een afspraak staan bij de garage om wat te gaan meten.
Ik heb een afspraak staan bij de garage om wat te gaan meten.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
inmiddels is de airco opnieuw afgevuld. Maar het geluid blijft, maar nog steeds alleen met airco aan. Het lijkt toch dat dit belasting op de multiriem vergroot. De riem zelf is vervangen vorige week, dus ook deze is uitgesloten. De riemspanner is niet vervangen hierbij.
Met airco uit is de riemspanner al zichtbaar aan het oscilleren. Met airco aan wordt dit meer en krijg je dus dat zingende geluid erbij. Kan dit door enkel de veerspanner komen die de spanning met die belasting niet meer goed kan houden? Een lamme veer? Ik heb eventueel een filmpje ook van de oscillerende spanner, maar bij stationair hoor je nog niet echt een geluid vanaf de riem komen.
Met airco uit is de riemspanner al zichtbaar aan het oscilleren. Met airco aan wordt dit meer en krijg je dus dat zingende geluid erbij. Kan dit door enkel de veerspanner komen die de spanning met die belasting niet meer goed kan houden? Een lamme veer? Ik heb eventueel een filmpje ook van de oscillerende spanner, maar bij stationair hoor je nog niet echt een geluid vanaf de riem komen.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
speling op de koppeling van de aircopomp poulie (laten) nakijken, mss te strak ofzo?
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
Ik ga die eens bekijken op speling.redracer schreef: Wat je beschrijft klinkt idd als airco pomp . Ondanks t vullen kan die op z'n eind lopen . Dat getrild vd riem klinkt dan weer als de vrijloop-poulie vd dynamo.
Als de aircopomp heel stilletjes aan het overlijden is, is dan vervanging meteen noodzakelijk? Ik zie op andere auto fora mensen die soms 200k km doorrijden met eeb lichthoorbare airco.
Sinds de vulling is die wel stiller overigens. In de auto hoor ik niets meer. Motorkap open hoor je stationair ook niets, alleen bij gasgeven hoor je het licht zingen. Geen geschraap of andere soort geluiden.
Ik heb wel een vrij goedkope revisie pomp gevonden. 270 euro inclusief montage en 2 jaar garantie. Dus viel me mee. Maar liever niet natuurlijk. De airco functioneert namelijk uitstekend qua koelvermogen.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20
Opgelost dus!volvopilot schreef:Ik ga die eens bekijken op speling.redracer schreef: Wat je beschrijft klinkt idd als airco pomp . Ondanks t vullen kan die op z'n eind lopen . Dat getrild vd riem klinkt dan weer als de vrijloop-poulie vd dynamo.
Als de aircopomp heel stilletjes aan het overlijden is, is dan vervanging meteen noodzakelijk? Ik zie op andere auto fora mensen die soms 200k km doorrijden met eeb lichthoorbare airco.
Sinds de vulling is die wel stiller overigens. In de auto hoor ik niets meer. Motorkap open hoor je stationair ook niets, alleen bij gasgeven hoor je het licht zingen. Geen geschraap of andere soort geluiden.
Ik heb wel een vrij goedkope revisie pomp gevonden. 270 euro inclusief montage en 2 jaar garantie. Dus viel me mee. Maar liever niet natuurlijk. De airco functioneert namelijk uitstekend qua koelvermogen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
ik denk nog steeds niet dat het de pomp is eigenlijk. Zeker omdat de riemspanner al een beetje trilt zonder AC aan. Ik denk dat door de extra lading op de riem door de airco toch een andere pulley speling geeft.HbTps schreef: Opgelost dus!
ik zag dat de airco met een losse V-snaar is aangedreven. En dan nog een andere multieriem voor de dynamo, waterpomp en stuurbekrachtiging. De multieriem staat onder spanning door de riemspanner helemaal bovenop het blok volgens mij. Maar hoe komt er spanning op de losse Airco V-snaar?
Ik dacht ook nog eventueel aan een idler pulley (is dat een spanrol?). En iemand die een motor diagram van de 1.8 uit VIDA kan toveren om te zien waar deze zit en hoe deze te bereiken is? Rechter voorwiel er eerst af denk ik, maar dat weet ik niet zeker.
dit filmpje geeft exact het zelfde geluid als ik nu heb. bij 1:00 duidelijk hoorbaar. Ik moet zeggen dat het bij mij bijna niet merkbaar is bij stationair, maar vooral tussen de 1500-2500 sterker hoorbaar is.
Laatst gewijzigd door volvopilot op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2