Pagina 1 van 2

Stroom weg !!!!!!!!!!

Geplaatst: 20.09.2006 - 12:26
door Booom
Bijna 3 jaar rij ik een v40 benz 2.0 met 160000km uit 1996. Veel electric erin waarvan alles werkt.
Nu doet zich sinds een 3 weken het volgende voor. Tijdens het rijden valt de stroom weg voor enkele seconden, hierbij loopt de motor normaal door. Het is ook voor gekomen dat de motor inhoud (stotterd). Langer zonder stroom zodat de injectie problemen krijgt?
Deze problemen doen zich niet bij elke rit voor. Accupolen los voor een reset heeft niets gebracht.
Ik kom met de wagen nooit bij een dealer/garage en doe eigenlijk alles zelf, bij mijn volvo is dit een storing waar ik nog niet veel mee kan.
Motormanegement/
Wie heeft een tip waarmee ik wat kan?

groet Marc

Geplaatst: 20.09.2006 - 12:38
door menjo
Schijnbaar is dat dan vaak een van de accukabels. Zoek even op het forum er is al veel meer over geschreven.

Geplaatst: 20.09.2006 - 15:39
door JTB
heb je geen stroom of heb je geen spanning?

Geplaatst: 20.09.2006 - 15:56
door edraket
Hoe constateer je dat de stroom wegvalt? gaat er een lampje branden, gaan je lichten uit??

Geplaatst: 20.09.2006 - 19:04
door Hang-oor
JTB schreef:heb je geen stroom of heb je geen spanning?

Geen spanning gaat altijd samen met geen stroom, en geen stroom dan geen spanning.

U = I*R

Geplaatst: 20.09.2006 - 21:02
door v70jan
zitten de accukabels goed vast?
zit de litse naar de motor goed vast en zijn alle contacten schoon?

Geplaatst: 20.09.2006 - 22:52
door JTB
Hang-oor schreef:
JTB schreef:heb je geen stroom of heb je geen spanning?

Geen spanning gaat altijd samen met geen stroom, en geen stroom dan geen spanning.

U = I*R
je kunt absoluut spanning hebben zonder stroom, kabelbreuk is spanning zonder stroom.

Geplaatst: 20.09.2006 - 23:06
door Booom
Dashbourd verlichting, radio, lichten, toerenteller, km teller gaan alle uit. Of dat spanning of stroom is, zeg het maar.
Vreemde is dat er wel gelijk of direct daarna controle lampen branden.

"zit de litse naar de motor goed" Geen flauw idee, wat is dat. Hmmmm gevlochten massa kabel blok / chassis?

Ga als eerste maar massa en accu kabel controleren, zal zaterdag worden, pak effe de motor.

Gewoon doorposte

groet Marc

Geplaatst: 20.09.2006 - 23:10
door Hang-oor
JTB schreef: je kunt absoluut spanning hebben zonder stroom, kabelbreuk is spanning zonder stroom.
Ok, daar heb je gelijk in. Dacht alleen aan een gesloten circuit.

Aanvullend, indien de weerstand oneindig klein is heb je stroom maar geen spanning.

Geplaatst: 20.09.2006 - 23:37
door menjo
Kortsluiting dus

Geplaatst: 20.09.2006 - 23:44
door 440 GLE automaat
kortsluiting??
is dat zo?

of heb je last van een kabelbreuk dat zich voor doet in bepaalde situaties.
zoals het rijden over een drempel cq hobbelige weg?

Geplaatst: 21.09.2006 - 08:14
door menjo
Nee ik bedoel dat oneindig kleine weerstand overeenkomt met kortsluiting.

Geplaatst: 21.09.2006 - 08:24
door JTB
Booom schreef:Dashbourd verlichting, radio, lichten, toerenteller, km teller gaan alle uit. Of dat spanning of stroom is, zeg het maar.
Vreemde is dat er wel gelijk of direct daarna controle lampen branden.

"zit de litse naar de motor goed" Geen flauw idee, wat is dat. Hmmmm gevlochten massa kabel blok / chassis?

Ga als eerste maar massa en accu kabel controleren, zal zaterdag worden, pak effe de motor.

Gewoon doorposte

groet Marc
de vraag is dan natuurlijke welke controle lampjes gaan branden. Daarnaast klinkt dit als een slechte massa/kabelbreuk oid. Helaas is dit zeer lastig te achterhalen omdat je alles moet gaan doormeten en pas op het moment dat alles weg is gevallen.

Geplaatst: 21.09.2006 - 17:31
door joost
Brandt bij op contact zetten van de auto het acculampje wel?

Joost.

Geplaatst: 22.09.2006 - 09:51
door edraket
Als ook de motor stottert op het moment dat de storing zich voordoet zou ik het eerst in de massa punten zoeken. Maak deze los, en goed schoon. Met een beetje vaseline weer monteren. Een slechte massa kan heel veel ellende veroorzaken.

Je kunt het ook meten. Als er een slechte massa is wil dit zeggen dat er een overgangsweerstand op de aansluiting ontstaat. Omdat er ook stroom door loopt moet er ook een spanning te meten zijn. Als deze hoger is dan 0,1 volt moet je de massa controleren.

Geplaatst: 22.09.2006 - 11:11
door trompetje
Als je rijdt, gebruik je toch spanning/stroom van de generator/dynamo? Wat je "overhoudt", gaat naar de accu (als je een lege accu hebt, kan je de auto starten door 'm aan te duwen: dan loopt ie eerst zonder accu, want die is leeg.....) misschien zit het aan die kant van het el. circuit?

Verder:
Ik heb tot voor kort ook zo'n V40 gehad (bj.1996) en die ging raar doen toen de accu het bijna opgaf( zes jaar oude accu): slecht starten (in de kou), lamda lampje aan alsof de kat niet goed meer was....
accu vervangen (op advies vd dealer!) en alle problemen waren weer over.

Geplaatst: 22.09.2006 - 16:46
door Battlecruiser
En de dynamo? Is die nog wel goed?

Want die gaan nu eenmaal na een jaar of tien kapot en dan krijgt je accu en de rest van de wagen dus te weinig stroom.

Geplaatst: 22.09.2006 - 18:11
door mightyspawn
inspecteer de massa kabel die van de accu naar het autoframe loopt. Die kan het weleens begeven door verwering door de jaren heen.

Geplaatst: 27.09.2006 - 02:05
door v70jan
0.1 volt lijkt me erg weinig dus weerstand is dan erg laag of stroom laag
kortsluiting kan het volgens nij niet zijn (wel eens een accu kortgesloten zeer hoge stroom )

Geplaatst: 27.09.2006 - 09:16
door JTB
v70jan schreef:0.1 volt lijkt me erg weinig dus weerstand is dan erg laag of stroom laag
kortsluiting kan het volgens nij niet zijn (wel eens een accu kortgesloten zeer hoge stroom )
je bedoelt dat er veel weerstand is, dus hoge weerstand. Verder wel een zeer vervelend probleem.