Vandaag in de warmte met de V70 2.5T benzine en GT6 al sleurend aan onze caravan naar huis gekomen.
Heerlijke combi trouwens.
Nu vind ik het wel jammer dat deze auto GEEN koelvloeistof temp. meter heeft.
Dus.. een ELM327 en mijn smartphone met Torque aangezet.
Dan zie ik heel soms de koelvloeistof temp. op 98/99 graden komen... en dan weer iets afzakkend naar 95-96 graden.
Leuk om te zien, maar als je niet weet wat de max. waarde is, dan heb je er niets aan.
Dus..
Wie weet de max. koelvloeistof temp van deze auto?? hoe heet mag ie worden ???
Greetz
Chris
2.5T benzine max. motortemperatuur gevraagd.
- Chris 56
- 2nd Gear member
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
- Locatie: Hillegom
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Boven de 90 graden gaat de thermostaat pas open, en is waarschijnlijk pas helemaal open tegen de 100 graden. Dat correspondeert dus goed met wat je meet. Koelwater staat onder druk, dus kookpunt ligt dientengevolge boven de 100 graden. Kan zomaar 110 graden worden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Mijn XC60 bleef destijds altijd netjes rond de 90 graden. Ik meen me te herinneren dat er afhankelijk of je een manueel of automaat hebt er een andere thermostaat gebruikt wordt, maar weet niet of dat correct is. De ene zou 5 graden warmer worden dan de andere.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21010
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Deze vraag komt vaker naar voren. En omdat ik denk dat Volvo daar toch over heeft nagedacht zou ik er niet te veel waarde aan hechten hoe heet het koelwater is.
Een goede aanwijzing van motorolietemperatuur zou mij wel wat zijn. Zolang die tussen ongeveer 80 en 100 graden is is het goed. Boven 130 graden valt olie uit elkaar en onder 60 graden is je motor nog niet op temperatuur.
Naar mijn idee zijn dat waarden die belangrijker zijn dan watertemperatuur van 90 of 95 graden.
PS: mijn auto heeft een koelwaterthermostaat van 105 graden. Dat zou zorgen voor schonere uitlatgassen. Het zal wel maar ook dit wijzertje staat altijd recht omhoog.
Een goede aanwijzing van motorolietemperatuur zou mij wel wat zijn. Zolang die tussen ongeveer 80 en 100 graden is is het goed. Boven 130 graden valt olie uit elkaar en onder 60 graden is je motor nog niet op temperatuur.
Naar mijn idee zijn dat waarden die belangrijker zijn dan watertemperatuur van 90 of 95 graden.
PS: mijn auto heeft een koelwaterthermostaat van 105 graden. Dat zou zorgen voor schonere uitlatgassen. Het zal wel maar ook dit wijzertje staat altijd recht omhoog.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat lijkt me niet correct. Er moet sowieso een schommeling zijn, kan niet anders, maar daarnaast is 80 graden echt te laag. Dan is je thermostaat niet eens geopend!JosW schreef: Mijn Torque meet altijd 80 graden onder alle omstandigheden.
Ik denk dat Torque hier een meetfout laat zien, of je temp sensor is stuk. Zou eens meten met vida Jos. Er sneuvelt nog wel eens een blokje door een kapotte temp sensor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
Van de S/V70 classics bleef de temperatuur naald ook altijd keurig op 3 uur ( maar praktisch schommelde de temperatuur zoals in startpost beschreven ) juist om je niet ongerust te maken. Zit gewoon een marge ingebouwd wat hij wel en niet laat zien. Weglaten van metertje tegenwoordig is wel jammer maar je zou deze schommeling waarschijnlijk toch niet te zien krijgen. 9vd10 mensen kijken ook alleen op de snelheidsmeter 

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is inderdaad een soort van schijnveiligheid. Op moment dat de temperatuur oploopt zie je dat helemaal niet met een moderne meter op het dash. De meter staat altijd keurig in het midden binnen een bepaald temperatuur bereik. Als hij dan opeens in het rood zou gaan schiet de meter de lucht in en is het te laat. Vroeger reageerde de meter ook echt op de gemeten temperatuur, en kon je dus ook zien als de auto daadwerkelijk wat warmer werd. Er zijn denk ik heel veel bestuurders die het wel prima vinden zo, maar ik heb graag wat feeling met de techniek, dus doe mij maar een meter die mee beweegt met de echte temperatuur.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Chris 56
- 2nd Gear member
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
- Locatie: Hillegom
As me..
Ik heb ook de nodige feeling met techniek, dus is zoiets voor mij als een leuk hebbedingetje.
Torque geeft bij mij ook prima aan, vanaf de start ( koud) tot bedrijfstemp.
Wel jammer dat er geen olietemp sensor is.. zowel in de GT bak als de motorolie.. ( in torque althans, in de motor weet ik het niet)
Ik heb ook de nodige feeling met techniek, dus is zoiets voor mij als een leuk hebbedingetje.
Torque geeft bij mij ook prima aan, vanaf de start ( koud) tot bedrijfstemp.
Wel jammer dat er geen olietemp sensor is.. zowel in de GT bak als de motorolie.. ( in torque althans, in de motor weet ik het niet)
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Schommelt bij jou de koelvloeistof temp wel itt die bij jos in torque?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Chris 56
- 2nd Gear member
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
- Locatie: Hillegom
Ja hoor, ik begin gewoon met een koude motor en zie dan de temp al rijdend netjes oplopen in Torque.
Tijdens normaal bedrijf schommelt die meter dus ook wat op en neer... thermostaat werking is dus te zien.
Er zitten ook een soort max. indicatortjes in, kan je de hoogst gemeten temp ook zien.... klein index pointertje zeg maar.
Tijdens normaal bedrijf schommelt die meter dus ook wat op en neer... thermostaat werking is dus te zien.
Er zitten ook een soort max. indicatortjes in, kan je de hoogst gemeten temp ook zien.... klein index pointertje zeg maar.
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)