V70 2.5TDI 1998 met start problemen

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Goedemorgen,

Vorige week was mijn accu na enkele maanden niet gebruiken zo dood als een pier. Junior heeft de polen er afgehaald en de accu opgeladen. Na het opnieuw aansluiten van de polen geeft de Classic geen krimp. Ook niet met gelijkrichter er bij op. Er branden een rits lampjes, ik hoor de tik van het startrelais en de lampen knipperen een keer zwak....and that was it. Iemand een idee ? Hoorde iets over sluiting in startmotor ... of wellicht een massa dingetje ?
De radio doet het overigens wel
Laatst gewijzigd door kuupertie op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Ik zou de titel van dit topic aanpassen als je hulp zoekt. Toen ik dit topic opende verwachtte ik een mooi verhaal over een auto met 1.000.000 op de teller ofzo. Ik kan je helaas niet helpen.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 697
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Terzijde, dat ik het met 4wielen eens ben (titel aanpassen), kan ik je ook vertellen, dat je de accu kan weggooien.
Doordat de accu helemaal ontladen is geweest, is de kans heel groot, dat de accu platen krom zijn geworden. Hierdoor lijkt het, alsof de accu, na het laden weer op spanning is, maar zodra er stroom gevraagd wordt, zakt de spanning weg.
Dit kun je ook constateren, doordat je zelf al zegt, dat de lampjes uitgaan bij het starten.

Probeer het eerst eens met een nieuwe accu.
Laatst gewijzigd door Rinootje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

606.000 km was weer eens te weinig voor de voorgaande titel
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 697
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

kuupertie schreef: 606.000 km was weer eens te weinig voor de voorgaande titel
En als ik het goed begrijp betreft het de V70 uit 2009...
Als de accu 606.000 km is meegegaan en 9 jaar oud is, dan kan deze inderdaad aan het eind van zijn latijn zijn en treft het ook geen blaam.
Is een hele nette leeftijd voor een accu.
Had dit eigenlijk eerder met de kou verwacht, dan met deze temperaturen.
Laatst gewijzigd door Rinootje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Nee, het is de 1999 V70. Zojuist nieuwe accu aangezet. Meer licht maar enkel getikker bij starten.
Dus niet 1 tikje van het relais, maar een hele rits. De startmotor doet niets.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Als de startmotor niks doet, lijkt mij dat ook die aan zijn einde is.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 697
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Ik moest ff verschrikkelijk goed zoeken, om dit topic terug te vinden (vanwege de nietszeggende titel).

Maar veel getik, kan het startrelais zijn en/of de startmotor zelf. Vanwege het geklik en de lege accu vermoed ik het relais, maar het kan een samenspel zijn.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Rinootje,
Waar zou jij dit topic in gewijzigd willen zien ?
Ik zou het graag naar jouw smaak willen aanpassen.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 697
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Zoiets als dit:
"Volvo V70 2.4D 1999 met start problemen"

Dan kunnen de mensen die er verstand van hebben het vinden en je helpen.
Ik put uit ervaringen van het verleden en dan niet die van Volvo.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

2.4D is heel iets anders dan 2.5TDI. Dat zou het er niet duidelijker op maken :-)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Harry70h
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 20.10.2017 - 23:06

Gewoon lekker bruut met een grote schroevendraaier tussen de plus en min van de startmotor steken weet je gelijk of het de startmotor is of relais .
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 697
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

IkeV70 schreef: 2.4D is heel iets anders dan 2.5TDI. Dat zou het er niet duidelijker op maken :-)
De Topic Starter zegt hierboven dus:
kuupertie schreef: Nee, het is de 1999 V70.
Dus de titel is nog verwarrender...
Het is de oude V70 uit zijn handtekening (denk ik dus).
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

In 1999 lag er nog een 2.5 TDI in de V70 (later in de V70N onder de naam 2.5D, maar dezelfde motor). De 2.4D is echt een compleet andere motor die pas een paar jaar later verscheen. Vanaf 2002 ofzo.
De combinatie 2.5tdi en V70 1999 is dus heel logisch.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Sorry mensen. Het is een 2.5 TDI van 1998. Kom maar op met je kritiek Rinootje.
Signature en subjecttitel zijn aangepast....om van het gezeur of te zijn.
Volvo heb ik trouwens weggelaten, ander zou ik op het verkeerde forum zijn.

Startmotor zit aan de achterkant van het blok ?
Laatst gewijzigd door kuupertie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Harry70h
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 20.10.2017 - 23:06

He kuupertie.
Ja startmotor zit achterkant blok onder de turbo.je ziet twee m8 moeren zitten en 1 heeft een witte draad.
Als je met een schroevendraaier de twee moeren verbind weet je of je startmotor werkt of dat het iets anders is.
Succes ermee
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Thx Harry, dat is tenminste goed input. Zal toch wel aan de titel van het topic gelegen hebben :-)
Wat moet er gebeuren als ik ze verbind ?
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Harry70h
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 20.10.2017 - 23:06

Haha ja denk het ook.
Door dit te doen omzeil je alles wat met starten heeft te maken.
De bendex moet dan uitslaan en de startmotor moet gaan ronddraaien zo niet dan ligt het elders aan .
Accu was nieuw dus dan zal niet, dan startrelais of zo.
Laatst gewijzigd door Harry70h op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry70h
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 20.10.2017 - 23:06

Ps zorg wel voor een geisoleerde schroevendraaier en dat je verder geen ander metaal raakt dit om dat je de plus en min van de bendex kortsluit .
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Thx Harry. Ik denk dat ik de startkabels er even op zet.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”