Recentelijk heb ik een 2015 V40 2.0 D3 met Polestar tuning gekocht, geïmporteerd uit Zweden. Hiervoor reed ik een 1.6 D2 uit 2013, maar het gebrek aan vermogen wat er soms was deed ons besluiten om op te waarderen. Na wat onderzoek zag het werkelijk verbruik van de D3 er niet schokkend veel slechter uit dan de D2. Tuning zou ook een positieve invloed moeten hebben had ik begrepen.
Hier in het noorden van het land rijden we weinig stadskilometers dus ik vergelijk vooral het verbruik op de snelweg. De 80 weg vergelijk ik niet omdat met de D3 veel feller wordt gereden dan de D2. Nou viel mij op dat de D3 met 130/140 rond de 1 op 15 rijdt (met weinig wind) terwijl de D2 met de zelfde snelheid en wind rond de 1 op 21 zat, beide met 2.6 bandenspanning en op de cruise control. Dit allemaal boordcomputer niet werkelijk uitgerekend. De D3 heeft wel 1 inch grotere wielen, grotere tank en is zwaarder, echter vindt ik het verschil in verbruik wel veel, en zit het verbruik van 6.5/100 kml boven dat van werkelijverbruik.nl (5.33/100 kml) voor een D3. Op het forum stond ook een lijst van verbruik voor de V40 en ook daar valt hij aan de hoge kant net zoals op spritmonitor.de.
De dealer gebeld en deze zegt dat het waarschijnlijk om een software update gaat. Dit lijk mij echter stug om dat hij in november nog onderhouden is bij de Volvo dealer in Gotenburg.
Wat ik zelf eerder denk (maar misschien is dit complete onzin) is dat de auto is afgesteld op Zweden waar de maximum snelheid 110 is, en de meeste wegen 90. Waardoor de auto bij 130/140 hoger in de toeren zit dan een andere D3. Het valt ook op dat hij sneller suggereert om te schakelen dan de D2.
Misschien heeft iemand hier een andere / betere kijk waarom het verbruik wat hoger uitvalt.
Verbruik V40 D3 met Polestar
- bawa
- 1st Gear member
Welkom hier. Een D3 met Polestar is naar mijn weten niet mogelijk in NL, dus daar zullen weinig ervaringsdeskundigen zijn. RIj zelf een D3 Geartronic met Polestar onderstel en 19" wielen en 235 brede banden. Ik moet mijn best doen om de opgegeven waardes te halen bij die snelheden die jij opgeeft, dus ik zou niet ontevreden zijn eigenlijk.niks-kan schreef: Recentelijk heb ik een 2015 V40 2.0 D3 met Polestar tuning gekocht, geïmporteerd uit Zweden. Hiervoor reed ik een 1.6 D2 uit 2013, maar het gebrek aan vermogen wat er soms was deed ons besluiten om op te waarderen. Na wat onderzoek zag het werkelijk verbruik van de D3 er niet schokkend veel slechter uit dan de D2. Tuning zou ook een positieve invloed moeten hebben had ik begrepen.
Hier in het noorden van het land rijden we weinig stadskilometers dus ik vergelijk vooral het verbruik op de snelweg. De 80 weg vergelijk ik niet omdat met de D3 veel feller wordt gereden dan de D2. Nou viel mij op dat de D3 met 130/140 rond de 1 op 15 rijdt (met weinig wind) terwijl de D2 met de zelfde snelheid en wind rond de 1 op 21 zat, beide met 2.6 bandenspanning en op de cruise control. Dit allemaal boordcomputer niet werkelijk uitgerekend. De D3 heeft wel 1 inch grotere wielen, grotere tank en is zwaarder, echter vindt ik het verschil in verbruik wel veel, en zit het verbruik van 6.5/100 kml boven dat van werkelijverbruik.nl (5.33/100 kml) voor een D3. Op het forum stond ook een lijst van verbruik voor de V40 en ook daar valt hij aan de hoge kant net zoals op spritmonitor.de.
De dealer gebeld en deze zegt dat het waarschijnlijk om een software update gaat. Dit lijk mij echter stug om dat hij in november nog onderhouden is bij de Volvo dealer in Gotenburg.
Wat ik zelf eerder denk (maar misschien is dit complete onzin) is dat de auto is afgesteld op Zweden waar de maximum snelheid 110 is, en de meeste wegen 90. Waardoor de auto bij 130/140 hoger in de toeren zit dan een andere D3. Het valt ook op dat hij sneller suggereert om te schakelen dan de D2.
Misschien heeft iemand hier een andere / betere kijk waarom het verbruik wat hoger uitvalt.
V40 D3 Geartronic Business R 2018 - Polestar - Heico
- Edgecrusher
- 4th Gear member
Lastig om er echt iets zinvols over te zeggen, ook een D3 kan prima zuinig zijn, maar als je er steviger mee door rijdt dan met de D2 zal hij meer lusten uiteraard.
Laatst een retourtje Berlijn gedaan met de D3, gewoon relax, cc op 120-130, af en toe een baustelle, even 198, zit er zo op, maar harder wil hij echt niet, verder gewoon door kunnen rijden.
Na 1035km ging er weer 48L in, dus best netjes.
Laatst een retourtje Berlijn gedaan met de D3, gewoon relax, cc op 120-130, af en toe een baustelle, even 198, zit er zo op, maar harder wil hij echt niet, verder gewoon door kunnen rijden.
Na 1035km ging er weer 48L in, dus best netjes.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
- Longone
- 5th Gear member
Als je zuinig wilt rijden, moet je zoveel mogelijk op de rechterstrook 85-105 km/u rijden, afhankelijk van de rest van het verkeer.
Mijn 1.6D2 haalde 1 op 26, de huidige 2.0D2 haalt 1 op 27, allebei gemeten aan de pomp.
De motor en de versnellingsbak hebben er natuurlijk wel iets mee te maken, de S40 D5 Geartronic die ik voor de prive V40's had, kwam echt niet verder dan 1 op 20 met dezelfde zuinige rijstijl.
Anyway, met 120-130 of harder gaat ELKE auto zuipen, groot of klein, benzine, gas of diesel. Dit heeft puur te maken met de luchtweerstand die exponentieel toeneemt.
Mijn 1.6D2 haalde 1 op 26, de huidige 2.0D2 haalt 1 op 27, allebei gemeten aan de pomp.
De motor en de versnellingsbak hebben er natuurlijk wel iets mee te maken, de S40 D5 Geartronic die ik voor de prive V40's had, kwam echt niet verder dan 1 op 20 met dezelfde zuinige rijstijl.
Anyway, met 120-130 of harder gaat ELKE auto zuipen, groot of klein, benzine, gas of diesel. Dit heeft puur te maken met de luchtweerstand die exponentieel toeneemt.
- OGA244
- 8th Gear member
denk dat het toch je rijstijl is, ik deed met een V70D3 handbak 6.2 op 100liter en met de S90D4 automaat 5,5niks-kan schreef: Recentelijk heb ik een 2015 V40 2.0 D3 met Polestar tuning gekocht, geïmporteerd uit Zweden. Hiervoor reed ik een 1.6 D2 uit 2013, maar het gebrek aan vermogen wat er soms was deed ons besluiten om op te waarderen. Na wat onderzoek zag het werkelijk verbruik van de D3 er niet schokkend veel slechter uit dan de D2. Tuning zou ook een positieve invloed moeten hebben had ik begrepen.
-
- 6th Gear member
Rijstijl, maar ook route. Als ik een tijdje kantoortijden(maar net buiten de file) werk en niet al te veel van de snelweg af ga rij je in de randstad voornamelijk 100 op de CC, verbruik zakt dan zo naar de 5.5. Paar ritjes in het noord-oosten of in de daluren en dan rijdt je met 130 zo richting de 6.5. Bij file en stadsverkeer speelt gewicht de grootste rol in mijn ervaring.
-
- 6th Gear member
Zonder achter elkaar aan te rijden blijkt dat in de praktijk nog best een grote opgave.