Aankoopadvies V70 benzine

ralphwild
Starter

Beste forum-leden,

Even voorstellen: ik ben Ralph, vader van 2 en binnenkort zelfs 3 kleine mannen. Hartstikke leuk, maar dat betekent ook dat er straks 3 kinderstoelen op de achterbank moeten passen. Dat gaat in de Qashqai niet lukken, dus tijd voor een andere auto. En dat is ook geen straf :)

Wensen die we daarbij hebben: ruimte uiteraard, comfort, betrouwbaar en redelijk verbruik. Daarbij komt de V70 als grote kanshebber uit de bus. Een andere kanshebber is nog de Toyota Prius Wagon. Een totaal andere wagen, maar voldoet wel aan de wensen die we hebben. De V70 echter ook en gevoelsmatig heeft die wel mijn voorkeur. Het is gewoon meer een 'echte' auto...

Ons budget is zo'n 14.000 tot 17.000 euro. Eventueel iets op te rekken als er echt iets moois voorhanden is. We rijden niet genoeg kilometers om diesel aantrekkelijk te maken, dus het zal een benzine worden. Ik heb natuurlijk het nodige ingelezen, o.a. op dit forum, maar soms zie ik vooral veel bomen en weinig bos. Ik hoop hier dus een beetje hulp te vinden...

Belangrijkste vragen zijn welke motor en handmatige of automatische transmissie. Wat ik tot nu toe heb begrepen:

Qua motoren zijn de nieuwe motoren zuiniger dan de oudere. Ik kijk nu vooral naar:
- de 1,6 T4,
- 2,0t (tot 2013) en
- de 2,0 T5 (vanaf 2013)

Wat ik zo lees zijn de eerste 2 redelijk aan elkaar gewaagd qua prestaties en verbruik. Echter, ik lees hele wisselende verhalen over de bijbehorende powershift en geartronic automaten. Bij deze motoren neig ik naar dus naar handmatige transmissie (alhoewel een goede automaat wel mijn voorkeur heeft vanwege comfort). Bij de T5 hoort de nieuwe 8-traps geartronic, daar lees ik wel hele goede verhalen over. deze gaan echter wel vaak boven het budget, behalve deze dan: klik

Kloppen de bevindingen een beetje? En mis ik nog een bepaalde motor, die zowel op betrouwbaarheid als verbruik het goed doet? Bijvoorbeeld de 2,5t? Nog andere belangrijke tips waar ik rekening mee moet houden?

PS de auto uit de link is er eentje die qua prijs wel erg aantrekkelijk is. Gevalletje van te mooi om waar te zijn? Of is er niet veel risico indien de onderhoudshistorie bekend en goed is?

Ik hoor graag jullie gedachtes en tips, alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Ralph
Summum
6th Gear member

De 2.0t (203pk) en de 2.0T5 (245pk) zijn dezelfde motoren, maar uitsluitend softwarematig anders. Een 2.0t is dus ook met chiptuning op te waarderen naar T5 specificaties. De T5 is net als de 2.0t aanvankelijk ook met powershift automaat geleverd. Pas vanaf medio 2015 is de 8-traps geartronic op de markt gekomen dacht ik.

Ik heb in mijn vorige V60 met de 2.0t gereden, in combinatie met powershift automaat. Op zich een erg fijne motor, die het goed doet icm de powershift. Wel vond ik de powershift soms wat aarzelend of bonkig, met name bij plotselinge lastwissel. Er zijn mensen met mindere ervaring met de powershift automaten. Ook de mijne is overleden bij 40.000 km en ik kreeg gelukkig onder garantie een nieuwe bak. Die houdt het inmiddels al 80.000 km vol zonder een enkel probleem (auto is nog in de familie).

Die auto uit de link is een import auto en een Kinetic, het basis uitrustingsniveau. Dat drukt de prijs. Import hoeft geen bezwaar te zijn, mits de onderhoudshistorie sluitend is. Maar voor mijn smaak zou hij te kaal zijn. Zo'n middenconsole met allemaal loze knopjes die je aanstaren...brr...

Succes met je zoektocht!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Jelmer de Jong
6th Gear member

Er staat al ruim een jaar zo'n T5 te koop bij verschillende verkopers, het is Italiaanse import en de echte stand is rond de 350K en geen 120K. Het lijkt er op dat deze nu terecht gekomen is bij een garage in Heerhugowaard.
4wielen
5th Gear member

Jelmer de Jong schreef: Er staat al ruim een jaar zo'n T5 te koop bij verschillende verkopers, het is Italiaanse import en de echte stand is rond de 350K en geen 120K. Het lijkt er op dat deze nu terecht gekomen is bij een garage in Heerhugowaard.
Bij die advertentie staat dat ze hem zelf hebben geïmporteerd. Hoe weet je dat hij 350 heeft gelopen?
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
MN-NL
5th Gear member

SF kenteken kreeg je een jaar geleden nog niet. Desalniettemin bij elke auto en zeker een import in dit segment wil je een aantoonbare en kloppende onderhoudsstatus hebben. Bel desnoods naar de buitenlandse garage waar onderhoud gepleegd is, of de auto bekend is.
Jelmer de Jong
6th Gear member

4wielen schreef:
Jelmer de Jong schreef: Er staat al ruim een jaar zo'n T5 te koop bij verschillende verkopers, het is Italiaanse import en de echte stand is rond de 350K en geen 120K. Het lijkt er op dat deze nu terecht gekomen is bij een garage in Heerhugowaard.
Bij die advertentie staat dat ze hem zelf hebben geïmporteerd. Hoe weet je dat hij 350 heeft gelopen?
Ik zeg niet dat het dezelde is, maar dit heeft wel heel veel overeenkomsten. Die auto had duidelijk 350K ervaring, sommige verkopers (waren eer meerdere in een paar maanden tijd) vermelden 120K, andere 350K. Foto's van interieur en exterieur kwamen meer overeen met dat laatste. De prijs was toen 11K ex BPM. Er zat toen geen kenteken op waardoor het best aannemelijk is dat die er pas later op gezet is. Deze advertentie is te mooi om waar te zijn.
17K voor een T5 met weinig kilometers, amper twee jaar oud en in een tijd waarin diesel niet meer aan de straatstenen kwijt te raken zijn vind ik niet aannemelijk. Gecombineerd met die eerdere advertenties vond ik dat ik de topicstarter niet in sprookjes moet gaan geloven. 17K is veel geld als je het uit geeft aan iets wat niet helemaal overeen komt met de verwachtingen.
MN-NL
5th Gear member

Als deze auto (ik zeg niet dat het zo is!) al een jaar in de handel zwerft dan zou die in 2 jaar tijd 350k gereden hebben moeten hebben. Komt neer op 500 km/dag, 7 dgn/week incl. pasen, kerst etc. Dat is bizar veel, dat redt je niet eens met een taxi die ploegendienst rijdt???
Jelmer de Jong
6th Gear member

Ik zeg ook niet dat het zo is, maar deze auto heeft veel overeenkomsten met iets wat niet helemaal koosjer is en al een tijdje te koop stond.
HansEindhovenV70
4th Gear member

Auto in voorbeeld van 2015 ziet er al niet bepaald netjes uit of de kilometerstand klopt valt zeer te betwijfelen.... ook het linkerachterlicht aan de klep is vervangen door een voorgaand model. Ziet er niet uit zo.
JosW
5th Gear member

Laat je niet gek maken Ralph. Voor 17K koop je echt wel een leuke Volvo met veel opties en van een redelijk recent bouwjaar. In dat kader gewoon bij de dealer. Die geven garantie en zullen je daarom nooit bagger verkopen. Hebben namelijk ook hun naam te verliezen.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Jelmer de Jong
6th Gear member

Je koopt zeker een leuke auto voor dat geld, maar geen VEA T5. Dat kost volgens de gemiddelde auto-site 10K meer en staat er 50-100K meer op de teller.
ralphwild
Starter

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik denk dat de bewuste auto uit 2015 inderdaad een gevalletje 'te mooi om waar te zijn' is. Ik laat 'm in ieder geval aan me voorbij gaan.

Rest natuurlijk de vraag: wat dan wel? Kloppen mijn aannames dat de 1,6 T4 en de 2,0t elkaar niet veel ontlopen qua prestaties en verbruik? En de 2,5t, hoe verhoudt die zich tot de andere 2? Ik denk wel dat het voor mij een handbak gaat worden. Ik heb weleens eerder een gare automaat gehad (Peugeot 508 toen ik nog lease-auto's reed, uit 2013) en dat ging toch behoorlijk ergeren na een tijdje. Plus het is weer een extra onderdeel dat kapot kan gaan..

M'n keuze zal dus vooral afhangen van de verschillende motoren, hoe die het qua prestaties, verbruik en betrouwbaarheid doen. Ben opnieuw benieuwd naar jullie ervaringen!
HansEindhovenV70
4th Gear member

Als ik heel eerlijk mag zijn.... ik vond de 1.6 T4 wat tegenvallen in rijgedrag. Ik heb in 2016 een van de laatste nieuwe V70's gekocht met de 2.0 T4, dat is een geweldige motor. Heel rustig en veel koppel, geweldig om mee te rijden. De 1.6 T4 is een Ford motor, de 2.0 T4 is een Volvo VAE motor. Enige is dat je met de 2.0 T4 wel weer in een hele andere prijsklasse zit, pas geleverd vanaf eind 2014.
nklaver
3rd Gear member
Contacteer:

Ik heb zelf de 1.6. Genoeg power (ook voor een 1500kg Fendt). Mijn grootste irritatie is de onregelmatige loop/trillingen. Het lijkt met het vorderen van de leeftijd ook te verergeren, zit nu op 195.000km.
Volgens de dealer is het een product eigenschap en kan het geen kwaad. Als je je er niet aan stoort dan durf ik de 1.6 zeker aan te raden.
Je kunt ook in de Qashqai blijven rijden. Vrienden van ons hebben drie kinderzitjes in een Honda Civic. https://multimac.co.uk/quick_checker_results
Is een oplossing met een plank over de achterbank heen. Alleen lastig als je vaak anderen volwassenen meeneemt op de achterbank. Ziet er netjes uit. Is stevig (veilig?, denk het wel)
en goedkoper dan inruilen (ongeveer 1500 euro dacht ik). Nu wil ik je niet van de V70 afhouden want het is een fijne auto, maar weet dat er ook een alternatief is voor je huidige auto.
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
ralphwild
Starter

Hoi,

Bedankt voor de reacties weer. Ik denk dat ik de 1,6 maar eens zelf moet proefrijden om te ervaren of ik hem krachtig genoeg vind en de trillingen niet irritant vind. En een exemplaar van eind 2014 of jonger gaat inderdaad boven ons budget zijn.

Ik ben bekend met de Multimac en ik heb er ook serieus aan gedacht om er 1 aan te schaffen. Ze zijn wel wat duurder trouwens; inclusief accessoires, hoofdsteunen, verzenden, etc zit je al gauw in de richting van 2.500 euro. Best veel geld, maar ze leveren ook wel minimaal de helft weer op op Marktplaats. Toch niet voor gekozen omdat ik zie dat veel eigenaren ze toch na een tijdje weer weg doen omdat de kinderen te groot worden en als ik nu geen andere auto koop dan is het volgend jaar of het jaar daarop wel. Dus waarom dan niet gelijk goed doen :)

Ik heb inmiddels 2 mooie V70's op het oog en hoor graag jullie meningen!

De eerste: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vol ... ousPage=lr

Ziet er goed uit, heeft een gewenste motor, staat bij een Volvo-dealer te koop. Wel behoorlijk wat km's op de teller. Zijn er dan nog speciale zaken om op te letten? Of de distributieriem al is vervangen lijkt een logische, en verder?

En de tweede: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vol ... =mympBuyer

Nordic+, wat zo'n beetje alle opties lijkt te hebben die ik wens. Nog geen foto's online, maar misschien zaterdag even kijken. Er staat wel een foto van de onderhoudshistorie bij, maar die is niet echt leesbaar. Twijfel wel een beetje over deze aanbieder (waarom staat zo'n auto niet bij een dealer?) maar als de onderhoudshistorie goed is...

Ik hoor jullie meningen graag!
MN-NL
5th Gear member

Die 2e is bij Milano zie ik. Vind de km's (het verschil) tussen beide auto's niet heel spannend. De staat moet doorslaggevend zijn. Ik zou in dit geval neigen naar de dealer:

Milano koopt en verkoopt ex-lease met grote omzetsnelheid en kleine marges. Je kan er een prima auto kopen tegen eeen scherpe prijs en dan is er niks mis mee. Maar als er iets mis is dan is het een echte handelaar dus dan wordt het lastiger. Kortom neem iemand met verstand van zaken mee en calculeer ook wat kosten.

Dan is het de auto die bij de dealer staat mss toch de betere optie want niet naar de handel doorgestoten en met de merkdealer als aanspreekpunt- vandaar mijn voorkeur om daar eerst te gaan kijken.
HansEindhovenV70
4th Gear member

Klopt de 1.6T4 loopt gewoon onrustig. Het ligt niet aan het vermogen maar je merkt duidelijk dat het een te kleine motor is in de auto, veel op toeren, veel lawaai. Als je dan in de 2.0 T4 rijdt is dan 100% verschil. Aan het aantal Pk's ligt het niet. De 2.0 T4 heeft 10 PK meer maar het loopt gewoon veel soepeler en is wel trillingsvrij. Stationair merk of hoor je niet eens dat de motor loopt.

Ik zou als de 2.0T4 boven budget is eerder kijken naar de 2.0T.... die zit er een beetje tussenin en loopt een stuk mooier dan de 1.6T4. Veel problemen zijn er van de 1.6 T4 volgens mij niet bekend als je je er niet aan irriteert een prima motor denk ik.

Ik zou ook voor de eerste auto gaan in dit geval. Hiervan zal de history en kwaliteits/status bekend zijn anders zou de dealer dergelijke auto's doorschuiven naar de handel
Laatst gewijzigd door HansEindhovenV70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
ralphwild
Starter

Ik zie nu trouwens dat op de site van Milano zelf de onderhoudshistorie wel (deels) leesbaar is op de foto. http://voorraad.milano.nl/occasion/volv ... m=referral

Wat ik eruit opmaak is dat al het onderhoud is gepleegd bij Vos in Zaltbommel (Volvo-dealer) in opdracht van LeasePlan. Blijft natuurlijk de vraag waarom LeasePlan 'm niet zelf verkoopt, maar ik zie zo gauw niks bijzonders in de onderhoudshistorie. Of mis ik iets? (zie bijvoorbeeld niks over distributieriem, die wordt normaliter rond de 160k vervangen toch?
MN-NL
5th Gear member

Dan bel je gewoon eerst met Vos om even te sonderen? Leaseplan porbeert met interessante auto's een betere marge te krijgen door zelf te verkopen maar krijgt er zoveel binnen dat ze ook partijen doorschuiven naar export of handel. Ze kijken gewoon naar kosten-baten en de handling die daar bijhoort. Of ze de kleur van een auto mooi vinden daar kijken ze heus niet naar ;-)
Rudyvg
4th Gear member

Veel leasemaatschappijen laten de laatste beurt niet meer uitvoeren als het contract er bijna uitloopt. Ik moet nog 8 weken met mijn V70 en was echt aan de beurt voor een kleine beurt. Maar de leasemij gaf er geen akkoord voor aan de dealer. Dus zou bovenstaande tip zeker ter harte nemen. Zou zo maar kunnen dat je anders voor een verrassing komt te staan.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”