Even voorstellen: ik ben Ralph, vader van 2 en binnenkort zelfs 3 kleine mannen. Hartstikke leuk, maar dat betekent ook dat er straks 3 kinderstoelen op de achterbank moeten passen. Dat gaat in de Qashqai niet lukken, dus tijd voor een andere auto. En dat is ook geen straf

Wensen die we daarbij hebben: ruimte uiteraard, comfort, betrouwbaar en redelijk verbruik. Daarbij komt de V70 als grote kanshebber uit de bus. Een andere kanshebber is nog de Toyota Prius Wagon. Een totaal andere wagen, maar voldoet wel aan de wensen die we hebben. De V70 echter ook en gevoelsmatig heeft die wel mijn voorkeur. Het is gewoon meer een 'echte' auto...
Ons budget is zo'n 14.000 tot 17.000 euro. Eventueel iets op te rekken als er echt iets moois voorhanden is. We rijden niet genoeg kilometers om diesel aantrekkelijk te maken, dus het zal een benzine worden. Ik heb natuurlijk het nodige ingelezen, o.a. op dit forum, maar soms zie ik vooral veel bomen en weinig bos. Ik hoop hier dus een beetje hulp te vinden...
Belangrijkste vragen zijn welke motor en handmatige of automatische transmissie. Wat ik tot nu toe heb begrepen:
Qua motoren zijn de nieuwe motoren zuiniger dan de oudere. Ik kijk nu vooral naar:
- de 1,6 T4,
- 2,0t (tot 2013) en
- de 2,0 T5 (vanaf 2013)
Wat ik zo lees zijn de eerste 2 redelijk aan elkaar gewaagd qua prestaties en verbruik. Echter, ik lees hele wisselende verhalen over de bijbehorende powershift en geartronic automaten. Bij deze motoren neig ik naar dus naar handmatige transmissie (alhoewel een goede automaat wel mijn voorkeur heeft vanwege comfort). Bij de T5 hoort de nieuwe 8-traps geartronic, daar lees ik wel hele goede verhalen over. deze gaan echter wel vaak boven het budget, behalve deze dan: klik
Kloppen de bevindingen een beetje? En mis ik nog een bepaalde motor, die zowel op betrouwbaarheid als verbruik het goed doet? Bijvoorbeeld de 2,5t? Nog andere belangrijke tips waar ik rekening mee moet houden?
PS de auto uit de link is er eentje die qua prijs wel erg aantrekkelijk is. Gevalletje van te mooi om waar te zijn? Of is er niet veel risico indien de onderhoudshistorie bekend en goed is?
Ik hoor graag jullie gedachtes en tips, alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Ralph