
Een XC, maar dan anders en in Zweden zeggen ze: “lagom är bäst”, alles met mate. Wat is het geheim voor het goede leven? Simpel, de nieuwe modellijn van Volvo. Het leger Chinezen dan sinds 2010 de scepter zwaait heeft Volvo’s traditionele waarden niet aangetast. Typisch Scandinavische levenslessen zijn harmonie, eerlijkheid en gematigdheid. Maar ook tevredenheid, balans en ‘quality time’ staat bij de noorderlingen hoog in het vaandel. Volvo vertaalt dit met succes naar zijn auto’s en een eerste kennismaking met de Auto van het Jaar 2018 heeft ons overtuigd.
Håkan Samuelsson, President en CEO van Volvo, gaf in november 2017 in het Belgische Gent hoogstpersoonlijk het startschot voor de productie van de XC40. Een van de 363 nieuwe robots in de fabriek is ‘Het Beest’ gedoopt en tilt de carrosserieën op een transportband. De eerste compacte SUV van het merk is volgens de brochure voor maar één doel ontworpen: naadloos aansluiten op de wensen en levensstijl van zijn kopers. En die kopers zijn er genoeg. In de eerste vier maanden van 2018 zijn er 336 exemplaren op kenteken gezet en het is een prestatie van formaat dat de XC40 als gloednieuw model direct al zijn tegenstrevers voorbij is geraasd. De Audi Q3 en BMW X2 komen samen slechts aan 265 auto’s.

Scandinavische lifestyle en Zweedse innovatie, Volvo weet het mooi te brengen. Designer Thomas Ingenlath heeft in ieder geval gezorgd voor een onderscheidend ontwerp. Een grote bodemvrijheid en in het geval van de testauto 20 inch wielen geven de 4,25 meter lange XC40 een krachtige uitstraling. Van de rechtopstaande grille tot de gedetailleerde achterlichten, in elk opzicht is het herkenbaar een Volvo van de nieuwe lichting. Zijn T-vormige LED-koplampen met grootlichtassistent laten niets aan de twijfel over, voorliggers zien direct welk merk auto er achter hen rijdt. In parelmoer wit met een zwart dak en net zulke donkere spiegels oogt de XC40 lekker fris en dankzij veel mogelijke kleurencombinaties is er voor ieder wat wils.
Net zo kenmerkend Volvo is het hoogwaardig afgewerkte interieur. Doordachtheid is een woord dat hier van toepassing is. Alles is ontworpen met het oog op praktisch gebruiksgemak en een mooi design. Neem de frameloze achteruitkijkspiegel, smaakvolle sfeerverlichting en mooie sierlijsten, dat hebben de Zweden echt goed voor elkaar. Ook de verticale ventilatieopeningen passen goed in het minimalistische ontwerp. Passagiers voelen zich snel thuis in de XC40, wat niet alleen te danken is aan de sfeer in het interieur, maar ook de groteske zetels en de ruimte op de achterbank dragen hun steentje bij. Wel is de instap naar de achterbank door de grote wielkasten aan de krappe kant en staat de rugleuning te steil. Volvo heeft ingenieuze oplossingen bedacht voor het opbergen van handbagage en kleine spullen. Neem bijvoorbeeld de opbergvakken in het voorportier die groot genoeg zijn voor een laptop of handtas. Dit wordt mogelijk gemaakt door de Air Woofer Technology waarbij de audioluidspreker achter het dashboard is gemonteerd in plaats van in de deur. Ideaal voor het vervoer van een afhaalmaaltijd is de tassenhaak die uit het dashboardkastje klapt, Volvo heeft niet voor niets een Chinese eigenaar. Grote dozen of koffers vinden een plek in de 460 liter grote bagageruimte die ook is voorzien van diverse handigheidjes.

Het wordt tijd dat we gaan rijden, maar niet voordat het 12,3 inch grote digitale instrumentarium tot leven is gewekt. Door afhankelijk van het licht buiten de auto helderder of donkerder te worden, past het display zich automatisch aan de lichtomstandigheden in de omgeving aan. Het centrale display met touchscreen in de middenconsole vormt het kloppende hart van het interieur. Het portretformaat maakt het lezen van informatie en de bediening heel eenvoudig. De XC40 is de eerste Volvo op het CMA-platform (Compact Modular Architecture). Dit vormt de basis voor alle toekomstige modellen uit de 40-serie. De kristalwitte testauto heeft grote 20 inch lichtmetalen wielen met 245/45 -sloffen en een sportief afgestemd onderstel. Comfortliefhebbers zullen begrijpen dat dit niet de voor hen geschikte configuratie is, want vooral korte richels en andersoortig slecht wegdek komen duidelijk door tot het interieur. Ongetwijfeld is de XC40 met wat kleinere wielen een totaal andere auto. De besturing geeft weinig feedback, maar in de zwaarste stand voelt de stuurinrichting erg prettig aan.
Volvo heeft de laatste jaren de viercilinder omarmt en in de sterkste XC40 levert de 1.969 cc grote B4204T14-motor 247 pk. Zelfs schakelen is niet nodig, de XC40 T5 AWD is altijd uitgerust met een discreet, maar schokkerig reagerende achttraps automaat (AW TG-81SC-8 van Aisin). AWD geeft aan dat Volvo’s kleinste SUV beschikt over vierwielaandrijving en daarnaast kun je het rijgedrag beïnvloeden met vijf duidelijk van elkaar verschillende Drive Mode Settings (Comfort, Dynamic, Eco, Off Road en Individual). Vocale genoegens levert de erg stille en wat mechanisch klinkende machine in het vooronder niet. Daarentegen is hij bij machte de bijna 1.600 kilo wegende XC40 forse prestaties te geven. Met 350 Nm bij slechts 1.800 toeren is de T5-motor zo soepel als elastiek. Een groot pluspunt van deze topuitvoering is het maximale trekgewicht van 2.100 kilo. Naar de manege met een paardenkar of door de Alpen met je mobiele vakantiehuis op wielen, de XC40 is je vriend. Het door de brede C-stijlen slechte zicht naar achteren wordt opgevangen door camera’s en sensoren.

Veiligheid en Volvo gaan hand in hand. Daarom mogen we de IntelliSafe-technologieën niet onvermeld laten. Alle functies opnoemen gaat te ver, maar het komt erop neer dat talloze camera’s en sensoren niet alleen de omgeving, maar ook de bestuurder in de gaten houden. Tot op zekere hoogte rijdt de XC40 zelfs autonoom. Volvo heeft treffende verklaringen voor al deze oplettende hulpjes. Teksten als ‘omdat elanden geen verkeersborden lezen’ en ‘omdat u geen ogen in uw achterhoofd hebt’ zeggen genoeg. Vanaf een kleine 40.000 euro stap je in de XC40. Het digitale instrumentarium en LED-koplampen met grootlichtassistent krijg je sowieso. De testauto is een sportieve R-Design met zowel binnen als buiten glanzend zwarte en aluminiumkleurige accenten en spoilerachtige opsmuk. Verder kun je je eigen XC40 samenstellen met allerhande pakketten en losse opties. In vergelijking met de concurrentie zijn de extra’s vriendelijk geprijsd, al komt een leuk uitgerust exemplaar onder de streep al gauw op 60.000 euro.
De prijzenkast op het Zweedse hoofdkwartier van Volvo raakt al aardig vol. Een treffende bokaal die daartussen staat is de Game Changer Award van het Britse Autocar. De XC40 luidt inderdaad een nieuw tijdperk in en staat zijn mannetje in een van snelst groeiende segmenten van de automarkt. Innovatief, in de juiste setting comfortabel, veilig en (heel subjectief) mooi, dat is de Auto van het Jaar 2018.
Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Volvo-dealer Svenscar in Dordrecht.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.969 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 247 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 350 Nm bij 1.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 6,5 sec.
Topsnelheid: 230 km/h
Transmissie: achttraps automaat
Gem. verbruik: 7,1 l/100 km (1:14,1)
Gewicht: 1.584 kg
Vanafprijs: € 39.975
Vanafprijs testauto: € 60.975
Plus
+ Frisse verschijning
+ Innovatieve technologie
+ Huiselijk gevoel geeft rust
Min
– Schokkerige automaat
– Krappe instap achterin
– Steile achterbankleuning