Oeps; v70 D5 2002 met 555.555 km, nogmaals investeren?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
HZaudia23L
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 30.01.2011 - 10:35

Onze gewaardeerde V70 D5. Bij aanschaf op 320kkm, ruim 7 jaar geleden, was de verwachting dat hij een jaar gebruikt zou worden. Omdat hij zo goed reed , dit forum veel info geeft en de dealer zo goed bevalt is de auto gebleven, en is er met en met het nodige onderhoud gedaan. Oa in 2014 volledige wielophanging incl nivomat vervangen, inmiddels nieuwe distributie/waterpomp bij 480kkm, motorophanging, accu, dynamo, startmotor, alle brandplaatjes, een wiellager voor, automaat 3 keer geflushed. Kortom een goed onderhouden auto op leeftijd. Nog nooit olie hoeven bijvullen tussen de beurten door. De motor trekt als een beer, ook met "aanhang".
Maar nu: relais koelventilator bleef hangen, motortemperatuur liep op, meteen gestopt. Dit gebeurde op terugreis vanuit buitenland, lokale garages hadden geen tijd, dus v70 is gerepatrieerd en staat nu inmiddels bij de dealer. De auto was al toe aan een beurt dat zou met de ventilatorvervanging worden gecombineerd. De dealer heeft heel netjes voorafgaand inspectie/inventarisatie gedaan en komt nu met het volgende bericht:
"Handremkabel links is inmiddels defect, A. uitlaatdemper is slecht, koelventilator is bekend. Het contactslot gaat eerdaags weer tot een assistance melding leiden, draait nu zeer zwaar en binnenkort niet meer. De motor slaat boven blank; of veel olie of wederom lekkage via de injectoren. Nu nog geen exacte diagnose gedaan. Remvloeistof is verouderd (teveel water)".
Daarbij komt dat de rembooster al een tijdje sist en ik uiteraard geen risico wil nemen met de remmen.

Ik heb altijd de filosofie gehad dat het onderhoud , naast de beurten, 2000 euro per jaar mag kosten. Lijkt veel, maar rijdt maar eens een nieuwe. En het streven was inmiddels om de 6 ton te halen. Afgelopen 7 jaar zelden behoeft gevoeld om iets anders te kopen.
De huidige offerte/proformafactuur (incl rembooster) komt echter uit op ruim 3000 euro. En nu slaat de twijfel toch toe want de automaat is ook niet meer fris, en een volgende wiellager kun je op wachten. Wat me echter het meest zorgen baart is dat het bovenop de motor blank staat. (toch weer brandplaatjes, of is het olie via pakking klepdeksel? Met de 3000 euro is een deel van een eventuele opvolger(zeker Volvo!)ook al gefinancierd... (De hagelnieuwe vervangende auto heeft inmiddels ook zijn effect gehad...) De zomervakantie staat voor de deur, ver weg, warm, hoge steile bergen en weer aanhang aan de trekhaak. Wie overtuigd me om door te gaan naar 600kkm? (of is er iemand met twee rechterhanden die zin heeft om deze auto voor een schappelijk bedrag over te nemen?)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27347
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat je nog zou kunnen overwegen is om hem bij een specialist neer te zetten.
Die rekent minder en als het streven 6 ton is zou je bijvoorbeeld voor een niet originele demper kunnen gaan om de kosten ook wat te drukken.

Persoonlijk zou ik of bovenstaand doen of kijken naar een andere auto.
Stel dat het foute boel is met het nog onbekende euvel ben je nog meer kwijt en dan was het bedrag wat naar een andere auto kon nog groter geworden.
3000 euro gaat al over je inruil/verkoopprijs heen, dus het is puur op gevoel als je door gaat rijden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Soms moet je keuzes maken die misschien tegen het gevoel in gaan. Ik zou in jou geval een zakelijke beslissing nemen en als ik de financiën had lekker een andere auto kopen. Voor 3K kun je ook een mooie V70 als vervanger kopen met veel minder km's op de teller.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Of je gaat sleutelen of laat sleutelen. Is er niet ergens een monteur die dat klusje wil doen? Een aantal van de zaken is goed te vervangen met onderdelen van de sloop en kost een fractie van nieuw.
Dan de lekkage: zit er niet ergens een leiding los, zou me niet verbazen. Bij het vervangen van de injectoren (en daar zitten de brandplaatjes gewoon aan vast) dienen de leidingen ook vervangen te worden anders gaat het zaakje lekken, evenals de beugels en de bouten waar de zaak mee vast wordt gezet.

Het zijn overwegingen en keuzes maar dit moet voor minder geld gewoon weer klaar kunnen, zeker binnen je jaarbudget. De vraag is altijd wat er vervolgens weer aan zit te komen maar ga eens vragen wat het kost:

Uitlaat demper van de sloop
Contactslot van de sloop
Ventilator compleet van de sloop

Gokje, iets van 150 euro aan materaan en dat druk je er zelf in een halve zaterdag in.

Remolie wissel, vast wel iemand die dat voor een paar centen kan doen.

Lekkerij: even goed kijken of laten checken, kan een pakking of een brandstofleiding zijn. Is vast iets simpels.

Succes met de overwegingen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
stap
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
Locatie: Zelhem

Altijd lastig deze keuze. Als je niet zelf kunt sleutelen of iemand zo gek vind om het voor je te doen dan zou ik op zoek gaan naar een frisser exemplaar. Ik stond een paar maanden geleden voor hetzelfde dilemma en heb voor 3000,- een d5 van 2005 met 285000 op de teller gekocht. Natuurlijk heb ik na aanschaf best wat moeten doen maar ik heb hier een goed gevoel over.
Diesels zijn niet populair en dat merk je in de prijzen.

Succes met jouw keuze!
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9296
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Contactslot van de sloop, dan krijg je ook een sleutel van de sloopauto?
Bij de dealer kost dat slot een dikke 300 euro, passend op jouw sleutel en code voor de startonderbreker.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27347
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

V70/2.4D/2003 schreef: Of je gaat sleutelen of laat sleutelen. Is er niet ergens een monteur die dat klusje wil doen? Een aantal van de zaken is goed te vervangen met onderdelen van de sloop en kost een fractie van nieuw.
Dan de lekkage: zit er niet ergens een leiding los, zou me niet verbazen. Bij het vervangen van de injectoren (en daar zitten de brandplaatjes gewoon aan vast) dienen de leidingen ook vervangen te worden anders gaat het zaakje lekken, evenals de beugels en de bouten waar de zaak mee vast wordt gezet.

Het zijn overwegingen en keuzes maar dit moet voor minder geld gewoon weer klaar kunnen, zeker binnen je jaarbudget. De vraag is altijd wat er vervolgens weer aan zit te komen maar ga eens vragen wat het kost:

Uitlaat demper van de sloop
Contactslot van de sloop
Ventilator compleet van de sloop

Gokje, iets van 150 euro aan materaan en dat druk je er zelf in een halve zaterdag in.

Remolie wissel, vast wel iemand die dat voor een paar centen kan doen.

Lekkerij: even goed kijken of laten checken, kan een pakking of een brandstofleiding zijn. Is vast iets simpels.

Succes met de overwegingen.
Remolie is zelf ook zo gewisseld, als je de rest zelf kan vervangen doe je dit met 2 vingers in je neus en een hand op je rug.
Vermoed wel dat de 150 euro wat laag is, maar veel schelen doet het zeker.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
HZaudia23L
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 30.01.2011 - 10:35

Iedereen bedankt voor de input. Het wordt een andere volvo. We gaan op zoek naar een handgeschakelde xc70 D5 vanaf medio 2011-2013.
(Deze volvo ga ik particulier verkopen met alleeerlijke informatie en onderhoudshistorie)
Gebruikersavatar
ArjanU
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 26.08.2012 - 11:05

Succes met je zoektocht naar een goede opvolger van je V70. Een XC70 D5 met handbak zijn er minder dan met automaat. Ik heb er zelf wel een met handbak gevonden. Check wel goed de koppeling. Bij die van mij moest deze vervangen worden na 100.000 km. Schijnt vaker voor te komen.
XC70 D5 Polestar BVM5 AWD Summum (Inscription), flamenco red
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

HZaudia23L schreef: Iedereen bedankt voor de input. Het wordt een andere volvo. We gaan op zoek naar een handgeschakelde xc70 D5 vanaf medio 2011-2013.
(Deze volvo ga ik particulier verkopen met alleeerlijke informatie en onderhoudshistorie)
Ik zeg net een mooie D5 staan voor om en bij de 10 mille. Weinig kilometers maar particulier wel aan de prijs trouwens. Wordt op dit forum aangeboden
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
HZaudia23L
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 30.01.2011 - 10:35

Sinds gisteren in bezit van en handgeschakelde xc70 uit 2013. Met slechts 211.000 km. Ik verhuis naar het andere subforum!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HZaudia23L
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 30.01.2011 - 10:35

slijtage!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Holy cow, dat is andere koek (en een ander budget). Mooie bak, veel plezier ermee!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gefeliciteerd met de aanschaf van je XC70.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Jan-v-S
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 11.07.2016 - 12:15

HZaudia23L schreef: Iedereen bedankt voor de input. Het wordt een andere volvo. We gaan op zoek naar een handgeschakelde xc70 D5 vanaf medio 2011-2013.
(Deze volvo ga ik particulier verkopen met alleeerlijke informatie en onderhoudshistorie)
Gefeliciteerd met de aanschaf van een 'nieuwe' XC70!

Wat betreft de dealer-offerte van 3000 euro en het verkopen met onderhoudshistorie: ik weet niet waar je woont of de auto verkoopt, maar zeker bij dit soort kilometerstanden zou ik eens bij Volvoservice in Elst gaan kijken. Ik rijd er vanuit Amsterdam naartoe zo tevreden ben ik met die gasten :) T.o.v. de dealer kan dit zomaar honderden euro's schelen.
Laatst gewijzigd door Jan-v-S op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”