De keuze voor een XC40 is uitsluitend ingegeven door de hogere instap. Ik reed voorheen altijd S60 of V60, was daar tevreden over, maar zelf ervoer ik het in- en uitstappen meer en meer als "erin laten vallen en weer omhoog hijsen." Maar dat is een leeftijdskwestie, dat geef ik onmiddellijk toe. Ik heb me ook georiënteerd bij andere merken, maar blijf Volvo, net als mijn vrouw, toch trouw

Besteld 20 januari, afgeleverd 16 mei: sneller kan niet lijkt me! En de tweede afgeleverde XC40 van mijn dealer.
Ik rijd af en toe demo's van en naar Beesd en heb dus rijervaring met diverse Volvo-modellen: van V40 t/m XC90 en alles wat daar tussen zit. Goed vergelijkingsmateriaal, dus. En in vergelijking met die andere modellen scoort in mijn beleving de XC40 zeer hoog.
Het rijcomfort staat op een hoog niveau, de vering m.n. is heel uitgebalanceerd en geeft een "biljartlakengevoel" wanneer je op de snelweg rijdt. Op minder goede (klinker)wegen blijft de auto ook comfortabel.
De binnenruimte is in vergelijking met de V60 groter. Maar je zit uiteraard hoger en kijkt rond op een luxueus uitgevoerd interieur dat voor mij herkenbaar was uit de S/V/XC 60/90. Het is redelijk stil op wat windgeruis bij hogere snelheden vanaf 120 km/u na. En, ook dit, is vergelijkbaar met de hiervoor genoemde modellen.
De schakelmomenten van de motor gaan ongemerkt en zijdezacht. Ter aanvulling: ik ben een rustige rijder en houd me aan de toegestane snelheden. In de comfortmodus vind ik de wagen prettig en licht sturen. De andere modi heb ik nog niet gebruikt.
De kleur: Denim Blue. Tja, dat vond ik binnen het aangeboden kleurenspectrum van deze uitvoering de minst lelijke. De rest vind ik variaties op "vijftig tinten grijs."

Ik heb twee optionele pakketten toegevoegd: Business Pack Connect en Intellisafe Pro Line. Dat zullen de meeste van jullie bij de aanschaf ook hebben aangevinkt. De ervaringen hiermee zijn zonder meer goed. Dat waren ze ook bij alle modellen uit mijn "Volvo-verleden." Dus, reden om ze in de XC40 weer toe te voegen. De navigatie en park assist doen probleemloos hun werk. Adaptive cruise control werkt veilig. De Pilot Assist (de "handen los" optie) heb ik gebruikt, maar voegt in het huidige verkeer niet echt iets toe.
Van het aangevinkte "Park Assist Pilot" heb ik nog geen gebruik gemaakt. Ik zal het eens een keer op een parkeerplaats of bij het fileparkeren moeten uitproberen om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
De extra toegevoegde elektrisch toegevoegde leren stoelen met geheugen voor de bestuurdersstoel en de zittingsverlenging zitten en ondersteunen prima.
De overgang van een "knoppenauto" naar een "swipe-auto" is mij enorm meegevallen. Op het digitale middenscherm doe je de instellingen naar eigen believen en je hebt er geen omkijken meer naar. Alleen het uitschakelen van het start/stopsysteem blijft een terugkerend ritueel. Dit valt elders op dit forum op verschillende plekken ook wel te lezen.
Het navigatiescherm recht voor de bestuurder is handig en hierdoor hoef je niet noodzakelijkerwijs van het grote middenscherm gebruik te maken. Hoewel, beide tegelijk kan natuurlijk ook.
Digitaal kan er heel veel met telefoon, internet e.d., maar daar maak ik zelf geen gebruik van, op sporadisch handsfree bellen na. Volvo on call zit erop, is aangemeld en hoef ik hopelijk niet vaak te gebruiken.
Er zit geen cd-speler meer in, dus mijn cd's (ik ben nog van de langspeelplatengeneratie

Minpunten? In vergelijking met de V60 een flink wat kleinere tankinhoud: 67 om 54 liter. Waarom Volvo hier voor kiest, is mij onduidelijk.
De achterklep gaat best wel zwaar. Dus achteraf gezien had ik misschien nog de Versatility Line moeten afvinken. Maar ja, achteraf "kijk je een koe in de kont."
Dus al met al, "t kon minder." En uit de mond van een Groninger is dat zo'n beetje het beste compliment wat je kunt krijgen!