Pagina 1 van 2

Tot nu toe ...

Geplaatst: 29.05.2018 - 16:26
door vojolvo
Inmiddels rijd ik twee weken met mijn XC40 T4 Inscription, dus tijd voor een review.

De keuze voor een XC40 is uitsluitend ingegeven door de hogere instap. Ik reed voorheen altijd S60 of V60, was daar tevreden over, maar zelf ervoer ik het in- en uitstappen meer en meer als "erin laten vallen en weer omhoog hijsen." Maar dat is een leeftijdskwestie, dat geef ik onmiddellijk toe. Ik heb me ook georiënteerd bij andere merken, maar blijf Volvo, net als mijn vrouw, toch trouw :-)

Besteld 20 januari, afgeleverd 16 mei: sneller kan niet lijkt me! En de tweede afgeleverde XC40 van mijn dealer.

Ik rijd af en toe demo's van en naar Beesd en heb dus rijervaring met diverse Volvo-modellen: van V40 t/m XC90 en alles wat daar tussen zit. Goed vergelijkingsmateriaal, dus. En in vergelijking met die andere modellen scoort in mijn beleving de XC40 zeer hoog.

Het rijcomfort staat op een hoog niveau, de vering m.n. is heel uitgebalanceerd en geeft een "biljartlakengevoel" wanneer je op de snelweg rijdt. Op minder goede (klinker)wegen blijft de auto ook comfortabel.

De binnenruimte is in vergelijking met de V60 groter. Maar je zit uiteraard hoger en kijkt rond op een luxueus uitgevoerd interieur dat voor mij herkenbaar was uit de S/V/XC 60/90. Het is redelijk stil op wat windgeruis bij hogere snelheden vanaf 120 km/u na. En, ook dit, is vergelijkbaar met de hiervoor genoemde modellen.

De schakelmomenten van de motor gaan ongemerkt en zijdezacht. Ter aanvulling: ik ben een rustige rijder en houd me aan de toegestane snelheden. In de comfortmodus vind ik de wagen prettig en licht sturen. De andere modi heb ik nog niet gebruikt.

De kleur: Denim Blue. Tja, dat vond ik binnen het aangeboden kleurenspectrum van deze uitvoering de minst lelijke. De rest vind ik variaties op "vijftig tinten grijs." o.O Ten minste, wanneer je niet voor wit of zwart kiest. Rood had ik willen hebben, maar werd niet als Inscription aangeboden.

Ik heb twee optionele pakketten toegevoegd: Business Pack Connect en Intellisafe Pro Line. Dat zullen de meeste van jullie bij de aanschaf ook hebben aangevinkt. De ervaringen hiermee zijn zonder meer goed. Dat waren ze ook bij alle modellen uit mijn "Volvo-verleden." Dus, reden om ze in de XC40 weer toe te voegen. De navigatie en park assist doen probleemloos hun werk. Adaptive cruise control werkt veilig. De Pilot Assist (de "handen los" optie) heb ik gebruikt, maar voegt in het huidige verkeer niet echt iets toe.

Van het aangevinkte "Park Assist Pilot" heb ik nog geen gebruik gemaakt. Ik zal het eens een keer op een parkeerplaats of bij het fileparkeren moeten uitproberen om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

De extra toegevoegde elektrisch toegevoegde leren stoelen met geheugen voor de bestuurdersstoel en de zittingsverlenging zitten en ondersteunen prima.

De overgang van een "knoppenauto" naar een "swipe-auto" is mij enorm meegevallen. Op het digitale middenscherm doe je de instellingen naar eigen believen en je hebt er geen omkijken meer naar. Alleen het uitschakelen van het start/stopsysteem blijft een terugkerend ritueel. Dit valt elders op dit forum op verschillende plekken ook wel te lezen.

Het navigatiescherm recht voor de bestuurder is handig en hierdoor hoef je niet noodzakelijkerwijs van het grote middenscherm gebruik te maken. Hoewel, beide tegelijk kan natuurlijk ook.

Digitaal kan er heel veel met telefoon, internet e.d., maar daar maak ik zelf geen gebruik van, op sporadisch handsfree bellen na. Volvo on call zit erop, is aangemeld en hoef ik hopelijk niet vaak te gebruiken.

Er zit geen cd-speler meer in, dus mijn cd's (ik ben nog van de langspeelplatengeneratie :D ) zet ik op een usb-stick en spelen maar. Het geluid van de standaardinstallatie voldoet voor mij en het ontbreken van de deurluidsprekers wordt door de alternatieve luidsprekerinbouw goed opgevangen. Ik had DAB+ overwogen, maar heb geen spijt, er niet voor gekozen te hebben.

Minpunten? In vergelijking met de V60 een flink wat kleinere tankinhoud: 67 om 54 liter. Waarom Volvo hier voor kiest, is mij onduidelijk.

De achterklep gaat best wel zwaar. Dus achteraf gezien had ik misschien nog de Versatility Line moeten afvinken. Maar ja, achteraf "kijk je een koe in de kont."

Dus al met al, "t kon minder." En uit de mond van een Groninger is dat zo'n beetje het beste compliment wat je kunt krijgen!

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 29.05.2018 - 16:57
door MichelR
Mooie review.
Wat zijn je ervaringen met de T4 in de XC40.

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 29.05.2018 - 17:17
door lint
Dat is een leuk geschreven en informatief verslag over je XC40.

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 29.05.2018 - 17:35
door Erikho
Leuk om te lezen!

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 29.05.2018 - 17:45
door Rob M
Mooi verwoord en goed om te lezen dat de XC40 bevalt!

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 29.05.2018 - 18:53
door vojolvo
MichelR schreef: Mooie review.
Wat zijn je ervaringen met de T4 in de XC40.
De T4 kende ik uiteraard uit de V60: 190pk, meer dan genoeg. En vandaar ook mijn keus voor in de XC40, ondanks zijn hogere gewicht.
De motor voldoet prima: stil en genoeg pk's voor eventuele "noodgevallen."
Ik had in eerste instantie zelfs de 3-cylinder overwogen, maar die was toen niet als geartronic leverbaar.
Dus de T4 is meer dan voldoende, zwaarder hoeft in mijn optiek niet.

O ja, mijn autoverzekeraar eiste nog wel de inbouw van een alarmsysteem. Daar kwam ik bij het aanpassen van de polis achter. Hiervoor schijnt de aanschafwaarde van de auto bepalend te zijn. Dus, een kleine financiële domper op de feestvreugde :(
Hou hiermee dus rekening. Dus met de aanschaf hiervan heb ik nogmaals mijn dealer gesponsord :D

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 29.05.2018 - 19:04
door Marcel XC40T3
Volmondig eens met de voorgaande posts. Zeer leuk om te lezen.

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 29.05.2018 - 19:31
door Erikho
Welke verzekeraar heb je?
Ik heb alarm aangevinkt op de optielijst, dus e heb ik iig al.

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 29.05.2018 - 19:40
door vojolvo
Erikho schreef: Welke verzekeraar heb je?
Ik heb alarm aangevinkt op de optielijst, dus e heb ik iig al.
Unive.

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 30.05.2018 - 07:49
door drugarth
Ik zit ook bij Unive, en ik rijd de T5 intro edition, mij werd in 1e instantie niet gevraagd of er een alarm op zat. Toen ik vroeg of de aanwezigheid van een alarm nog iets voor de polis zou kunnen betekenen werd hier ontkennend op geantwoord, de auto zou onder de aanschaf waarde zitten om dit te verplichten. Dus vreemd dat het bij de jouwe wel verplicht is. Volgens mij hangt het er ook een beetje vanaf wie je aan de telefoon krijgt.....
Maar goed veel plezier in de XC40 , rijden er in ieder geval al 2 in Groningen :-)

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 30.05.2018 - 07:51
door Erikho
Ik zit bij Centraal Beheer. Volgens mij hebben die helemaal geen alarmverplichting.

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 30.05.2018 - 09:23
door Casey
Leuke review!

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 30.05.2018 - 10:16
door HanL
drugarth schreef: Toen ik vroeg of de aanwezigheid van een alarm nog iets voor de polis zou kunnen betekenen werd hier ontkennend op geantwoord, de auto zou onder de aanschaf waarde zitten om dit te verplichten.
Ik zit ook bij Univé. Op mijn polis staat dat een alarm NIET verplicht is, echter bij diefstal/joyriding geldt in dat geval een extra eigen risico van €1000,-

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 30.05.2018 - 10:26
door vojolvo
HanL schreef:
drugarth schreef: Toen ik vroeg of de aanwezigheid van een alarm nog iets voor de polis zou kunnen betekenen werd hier ontkennend op geantwoord, de auto zou onder de aanschaf waarde zitten om dit te verplichten.
Ik zit ook bij Univé. Op mijn polis staat dat een alarm NIET verplicht is, echter bij diefstal/joyriding geldt in dat geval een extra eigen risico van €1000,-
Ik geef jullie even de clausules zoals vermeld op mijn polisblad:

"(Schade door) diefstal en joyriding is alleen verzekerd als aan de volgende twee punten is voldaan:
-deze auto is voorzien van een VbV/SCM goedgekeurd alarmsysteem met hellinghoekdetectie of een vergelijkbaar in de fabriek ingebouwd systeem.
-dit systeem heeft op het moment van diefstal/joyriding een geldig certificaat, is ingeschakeld en werkt.
Is dit het geval, dan vervalt een eventueel gekozen eigen risico."

Navraag bij Unive leerde dat dit het zogenaamde "klasse 3-systeem" is.

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 30.05.2018 - 10:56
door MichelR
Neem standaard eigenlijk altijd al als extra het klasse 3 alarm met hellinghoek, bewegingsmelder.
En combinatie met Volvo on Call (track and trace)

Bij vorige Volvo's is daar eigenlijk nooit naar gevraagd maar die zaten waarschijnlijk onder het bedrag waar het wel voor nodig is.

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 30.05.2018 - 11:54
door Erikho
En dat werkt goed Michel?
Dit wordt mijn eerste Volvo mét klasse 3 alarm, dus geen ervaring met dit alarm.
(ben altijd bang voor valse meldingen midden in de nacht enzo :D )

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 30.05.2018 - 11:55
door MichelR
Nog nooit een valse melding gehad. (Even afkloppen..)

Volvo insurance heeft wel een aantrekkelijke actie 10% korting zolang je met je XC40 rijdt.
Dat is toch mooi mee genomen actie stopt helaas voor mij op 1 juli 2018.. En ik krijg natuurlijk pas mijn auto in september..

https://www.volvocars.com/nl/ontdek/pro ... nbiedingen

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 30.05.2018 - 17:09
door teebee
Je hebt ervaring met oa V60:
Wat is jouw ervaring mbt de instap achterin in vergelijk met de V60?
Ik heb onlangs een proefrit gemaakt in een XC40, en wat met direct opviel mbt het comfort was de krappe instap achterin (met name onderaan) en hè gevoel nogal rechtop te zitten achterin.
Wat is jouw ervaring obv vergelijk?

Extra: ik vind de velgen welke gekozen kunnen worden helaas een enorm KIA-gehalte hebben.... lelijk dus.... allemaal, geeneen uitgezonderd.
Zijn er mensen welke reeds andere hebben gemonteerd dan de velgen welke in het keuze scala zitten?

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 30.05.2018 - 19:36
door vojolvo
teebee schreef: Je hebt ervaring met oa V60:
Wat is jouw ervaring mbt de instap achterin in vergelijk met de V60?
Ik heb onlangs een proefrit gemaakt in een XC40, en wat met direct opviel mbt het comfort was de krappe instap achterin (met name onderaan) en hè gevoel nogal rechtop te zitten achterin.
Wat is jouw ervaring obv vergelijk?

Extra: ik vind de velgen welke gekozen kunnen worden helaas een enorm KIA-gehalte hebben.... lelijk dus.... allemaal, geeneen uitgezonderd.
Zijn er mensen welke reeds andere hebben gemonteerd dan de velgen welke in het keuze scala zitten?
De instap achterin vind ik zelf in vergelijking met mijn V60 niet krapper. Heeft natuurlijk ook te maken met de instelling van de voorstoel en de eigen lichaamslengte en schoenmaat. Mogelijk dat de zitpositie achterin wel wat meer rechtop is. Maar er is niets zo persoonlijks
als de zitpositie in een auto. Het is daarom ook niet zo zinvol te zeggen wat ik ervan vind. Jij zelf moet er een goed gevoel bij hebben.

Re: Tot nu toe ...

Geplaatst: 30.05.2018 - 20:14
door Paul
Ik kan echt prima achter mezelf zitten.