welke kiezen: CNG 5cylinder213pk of de VEA T5 245pk op cng?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

situatie is als volgt: ik heb een voorstel overgemaakt aan mijn werkgever om met eigen auto te rijden ipv firmaslet
ik rij ongeveer een 65.000km per jaar en zou uitkijken naar een cng wagen wegens in België interessant(geen wegenbelasting en geen belasting op inschrijving), bespaar ik al snel een 2500€ mee uit op 3 jaar tov een diesel aan taksen, verbruik in € reken ik per km gelijk aan mijn huidige diesel(zal minder zijn maar: better safe then sorry)
onderzoek leert me dat de 213pk versie qua verbruik zo goed als gelijk zit als de VEA blok,zou over 200.000km maximum 1000€ duurder zijn
aankoopprijs zit er voor een gelijke uitrusting wel een verschil op: scheelt zo eventjes 4à 5000€ dat de VEA duurder is maar is dan ook +/- 1à 1.5 jaar jonger(en euro6): 18500€ voor de 5 pitter, 23000€ voor de VEA met gelijke uitrusting.voordeel is ook dat de VEA op cng een tijdje officieel te koop was in België en dus geen importprocedure moet ondergaan(kost een maand en een beetje geld)die de 5pitter wel moet ondergaan

deze week goed zitten zoeken en de wagen(v60 T5 bifuel 245pk, 28500€) gevonden die volledig voldoet aan mijn wensen maar: 10.000€ duurder dan de goedkoopste 5 cylinder, 5500€ duurder dan de eerder mager uitgeruste VEA,maar voorzien van alle snufjes: mooi kleurtje, Xenon, open dak, ACC, sportzetels in leder, camera VOC, 19"wielen tot zelf een zelfparkeersysteem(of hoe noem je zo iets)
km standen liggen allemaal dicht bij elkaar: tussen de 30.000km en de 43.000km
welke zouden jullie kiezen?
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
rolvio
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 29.08.2006 - 21:30

Heb recent de V60 bi fuel aangeschaft met de 5-cilinder 214 pk. Geen moment spijt van gehad, heerlijke auto!
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 40000 km
Mazda MX-5 2006 1.8 150000 km
V60 2.0T 2014 170000 km
V70 2.4T aut 2002 330000 km
850 2.5 20V 445000 km
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Tenzij je veel op de autobahn zit, elke paar maanden je auto martelt op het circuit of elke week met een loeizware paardentrailer op pad gaat zou ik het vermogen van de auto minder zwaar laten wegen dan comfort.
Alles boven de 200PK is écht bovengemiddeld en vlot genoeg om het overige wegverkeer af te troeven en lekker vaak op de foto te gaan, als dat je ding is ;-)

Ik heb zelf vorig jaar een VEA D4 gekocht met de GT8 automaat. Een heerlijke combo en fantastische auto. Maar misschien had ik nog blijer geweest met een D3 met xenon, digitaal instrumentarium, een open dakje en betere audio :-)
Wél heb ik bewust gekozen voor het model met de nieuwe neus omdat ik die persoonlijk mooier vind dan de versie met het "leesbrilletje" :-)

Bedenk gewoon waar je zelf het meeste waarde aan hecht, bepaal voor jezelf of dat een meerprijs waard is en stem daar je keuze op af.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

[quote="360Degreez"]
Tenzij je veel op de autobahn zit, elke paar maanden je auto martelt op het circuit of elke week met een loeizware paardentrailer op pad gaat zou ik het vermogen van de auto minder zwaar laten wegen dan comfort.
Alles boven de 200PK is écht bovengemiddeld en vlot genoeg om het overige wegverkeer af te troeven en lekker vaak op de foto te gaan, als dat je ding is ;-)

Ik heb zelf vorig jaar een VEA D4 gekocht met de GT8 automaat. Een heerlijke combo en fantastische auto. Maar misschien had ik nog blijer geweest met een D3 met xenon, digitaal instrumentarium, een open dakje en betere audio :-)
Wél heb ik bewust gekozen voor het model met de nieuwe neus omdat ik die persoonlijk mooier vind dan de versie met het "leesbrilletje" :-)

Bedenk gewoon waar je zelf het meeste waarde aan hecht, bepaal voor jezelf of dat een meerprijs waard is en stem daar je keuze op af.
[/quote]

je hebt een punt maar ik rij nu met een V60 d3(136pk "geobbetimaliseerd") met redelijk veel opties die ik graag terug zou hebben(oa parkeersensoren voor en achter met camera, keyless entry, electrische bestuurderszetel met verwarming, standverwarming en xenon) enige wat ik nog wil is een open dakje en automaat.

qua snelheid hoeft 't idd niet, ik rij redelijk normaal, ik heb ook nog mijn circuitspeeltje voor als het sneller moet(dus een groter koppel om de autotrailer te trekken is meegenomen)
financieel gezien:de 5 cilinder kan ik na 2.5 jaar al vervangen, de full option T5 zal het iets minder dan 4 jaar moeten uithouden(geen straf hoop ik) de T5 met eenzelfde uitrusting als de 5 cilinder hangt er natuurlijk tussen(als ik geen rekening hou met herverkoopwaarde, anders kan het korter)
nu nog nagelbijten tot ik een ja krijg....
Laatst gewijzigd door Philken op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Cem
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59

Misschien moet je ook benzine vs diesel meenemen in je afweging, Diesel is de afgelopen periode niet bepaald hot in het nieuws weggezet, Dit kan impact hebben op de restwaarde over een aantal jaar.
Volvo v60 PIH Summum my2015
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13751
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Gas maakt niet de zuinigste machine, beschikbaarheid cng blijft beperkt
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

OGA244 schreef: Gas maakt niet de zuinigste machine, beschikbaarheid cng blijft beperkt
heb 4 tankstations in een straal van minder dan 20km rond mijn woonplaats, 3 dagen op 5 kan ik s morgens tanken,4 dagen op 5 s avonds, ik zal bijna elke dag moeten tanken maar dat had ik vroeger ook toen ik met een 850R en daarna met een v70R elke dag een 300km op lpg reed
nu tank ik om de 3 à 4 dagen minstens 70L diesel(maar dat stinkt zo hard :sick: )
verschil cng/diesel:
belasting op in verkeerstelling voor een D3/D4= rond de 650€, cng=0€
jaarlijkse verkeersbelasting is voor D3/D4 een 450€, cng=0
huidige verbruik diesel is een 6.25Liter/100km, komt met de huidige prijzen op een 9cent/km
ik reken op een verbruik van 6.25kg cng(hoog calorisch) komt op 6.5cent/km
onderhoud ga ik uit dat cng of diesel op een gelijk niveau uitkomt
verzekering idem
dan komt cng op een jaar op een kleine 1500€ goedkoper uit dan diesel(ik reken ook een paar keer volgooien met benzine bij)

enige reden die mij zou overhalen om verder te dieselen is de huidige wagen, mocht ik die (spot)goedkoop kunnen overnemen O-)
Laatst gewijzigd door Philken op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13751
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Er is ook n reden dat cng niet geleverd wordt in NL..
Doe mij die diesel maar
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

OGA244 schreef: Er is ook n reden dat cng niet geleverd wordt in NL..
Doe mij die diesel maar
In Belgie heb je heel wat voordelen met een CNG geval erin. Collega van me krijgt nog net niet gratis een Skoda Octavia Station.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

kogel is eindelijk door de kerk, het wordt terug een oliestoker, betaald door mijn werkgever

het wordt een Osmiumgrijze v60 R design met Sensus navigatie pack met parkeersensoren voor en achter en met camera achter, Intellisafe pro pack,Light pack met highbeam assistent,security pack met verdonkerde zij en achterruiten vanaf B stijl,winter pro pack met standverwarming en verwarmde achterbank, Volvo On Call, DAB+ en nog een paar losse opties, enige wat ik jammer vind: geen automaat en 'slechts' een d3, komt uit Zweden, is dus een Nordic market
is terug zoals de huidige v60d3 een d-erectiewagen
ik vond dit de betere keuze dan:
brightsilver v60 D4 automaat met dynamic line met sensus navigation pack, light pack en winterpack(ook d-erectiewagen)
Opel Insignia break, geen details van bekend, toen ik Opel hoorde zei ik al 'neen'

levering zal rond 1 juli zijn
Laatst gewijzigd door Philken op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”