V50 CEM unit?? UPDATE

Geleverd vanaf 2003
RobertvdBerg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 09.05.2018 - 16:39

Vriendin belde dat de toerenteller uit viel. Dus ik zei zet hem maar stil, sleutel er uit, opnieuw starten en kijken wat gebeurt. Auto uit, weer op contact, immobiliser direct service vereist (of zoiets, was over de telefoon :bandit: ), dus ik zei haal de sleutel er nog maar een keer uit, alles van de sleutel afhalen, dus enkel de originele sleutel zonder sleutelbos. Auto op slot, auto open, auto op contact en toen knipperde alles rood en raakte ze in paniek. ANWB er bij, die heeft hem uiteindelijk schijnbaar toch nog een keer kunnen starten. Uitgelezen, en idd immobiliser melding én canbus storing.

Toevallig iemand die me een bepaalde kant uit kan sturen, of hier eerder mee te maken heeft gehad?
Best wel de P in aangezien we de auto net hebben, en het voor ons oets was waar we al een hele tijd naar uit keken.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Robert
Laatst gewijzigd door RobertvdBerg op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

Onze V50 1.8 kampte vandaag met hetzelfde probleem. Volgens de wegenwacht 100 % iets mis met de contact module in het dashboard. Motor blijft enkele seconden draaien terwijl de sleutel al uit het contact is. Gaf die van jou toevallig ook melding "storing remsysteem stop auto zsm" ?
Net als jij wacht ik ook met smart op adviezen van andere volvo vrienden alhier.
RobertvdBerg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 09.05.2018 - 16:39

Wat jou betreft heb ik misschien al wat gelezen.. Kijk volgende filmpje even:

Stekkertje wat makkelijk los trilt!
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

Zeer interessant filmpje! Ik ga het morgen even checken. Laat je weten....
RobertvdBerg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 09.05.2018 - 16:39

Even een update, storing leek net zo plots te zijn gegaan als hij gekomen was, dus zou vanmorgem de auto weer ophalen.
Eenmaal aangekomen bij de garage weer helemaal feest, zodra je de sleutel er in steekt gaat de stuurbekrachtigingspomp volgas draaien (dus nog vóór op het contact, enkel sleutel er in) en verder doet ie niets. Storingen op CEM, ECM, ABS/BCM blojven terug komen.

Help!!
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Is dat de stuurbekrachtiging? Je hoort wel iets pompen als je met uitgeschakelde motor op je rempedaal trapt, vacuümpomp dacht ik. Is dat niet wat je hoort?
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
RobertvdBerg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 09.05.2018 - 16:39

Stuurbekrachtiging. Sleutel enkel in het contact geklikt, werkt de bekrachtiging maximaal. Stuur draait heel licht meteen.
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

Hierbij een update mbt immobilizer problemen van de V50. De connectoren onder de dashboard gecheckt cf het youtube filmpje. Alles is goed connected. Kreeg van een kameraad een tip: reset de immobilizer door de in de auto te zitten met sleutel in contact en 5 keer achter elkaar lock/unluck te drukken. En voila, bij mij start de auto weer in 1 keer! Hoop dat het bij jullie ook werkt.....
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

De stekkers kunnen er wel goed inzitten, maar dat wil nog niet zeggen dat de verbinding goed is. Ik heb bij mij ook de CEM verwijderd, open gemaakt en schoongeblazen en de stekkers behandeld met contactspray. Met resetten alleen is het probleem meestal niet verholpen en komt deze waarschijnlijk weer terug.
Volvoless, nu Golf VII
RobertvdBerg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 09.05.2018 - 16:39

Auto is ondertussen per ambu naar AE Tech in Lunteren gebracht. Garage heeft tijdje gezocht, deed steeds niets. Storingen op nagenoeg alle mogelijke punten, uiteindelijk contactslot gedemonteerd en van binnen helemaal schoongemaakt en ingesprayt met contactspray, terug gezet en starten zonder ook maar 1 storing. Contactslot vervangen voor nieuwe, auto deed het weer gewoon goed, ik start de auto om bij de garage weg te gaan, helemaal over de zeik weer. Doet wederom alles behalve starten, ruitenwissers gaan aan, stuurbekrachtigingspomp draait vol gas, lichten branden ene keer wel andere keer niet, of half. Dus uiteindelijk een eind verder, financiëel, maar wat betreft de Volvo niets
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Aftermarket xenon in je Volvo?
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Dat lijkt inderdaad op een spanningsverschil in je canbus systeem. Een verkeerde usboplader in de 12volt aansluiting kan zoiets ook al veroorzaken.
Volvoless, nu Golf VII
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Stekkers, kabels en zekeringen. Ergens maakt iets sluiting waar dat niet moet of juist andersom waardoor de rest van slag is.
Gebruikersavatar
HJR
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16

Vervelend om te horen. Ik heb ongeveer het zelfde probleem gehad 2 jaar geleden. Hoop ongerelateerde elektrische storingen icm noodloop. Destijds bleek de kabel van de CANBUS kapot geschuurd te zijn op het chassis, contact gemaakt en vervolgens verkeerde spanningswaarde doorgegeven. Kabel is vervangen en geen problemen en of storingen sindsdien.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
RobertvdBerg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 09.05.2018 - 16:39

Ik hang net de electronica expert op. CEM Unit schijn kapot te zijn. Computer bij de voetenruimte. Hij weet zeker dat deze stuk is, maar niet of dat het enige is. €1300 om te vervangen voor nieuw.

Bij intrappen van de koppeling ging bij voorbeeld de hele canbus over de zeik.

Nou heb ik ook met Rima gebeld, die hadden ze tweedehands ook liggen, maar moet gekloond worden. Dat was volgens deze man risicovol en kon niet bij de dealer of dergelijks. Mijn eigen CEM schat ik in als niet kloonbaar omdat ie stuk is.
Wat is wijsheid?
Laatst gewijzigd door RobertvdBerg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Nogmaals, toevallig aftermarket xenon?
De CEM gaat daar namelijk veel vaker door kapot
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6359
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Deze man kan dat wellicht voor je oplossen: http://www.ets1.nl/cem-reparatie.html
Ik bedoel dus de reparatie van de CEM.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
RobertvdBerg
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 09.05.2018 - 16:39

MartijnAbel schreef: Nogmaals, toevallig aftermarket xenon?
De CEM gaat daar namelijk veel vaker door kapot
Nee, auto is helemaal origineel. Niks, zelfs geen usb oplader er in.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6359
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dan zou ik zeker even contact opnemen met ETS. No cure no pay.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1165
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Na het weekend even contact opnemen met Obbe van Volvotune. Hij kan je CEM klonen. Vanaf dinsdag 3 juli is hij weer bereikbaar.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”