Koelvloeistof probleem XC 90
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 09.06.2018 - 20:11
Ik zit op dit moment in Noorwegen en heb een probleem met koelvloeistof verlies. Voor mijn trip naar Noorwegen is de auto nog bij mijn Garage geweest. Ze hebben daar het systeem meerdere malen afgeperst en konden niets vinden. Ze hebben een stuk gereden zodat de motor warm was en wederom afgeperst. Weer niets. Gerust gesteld op reis gegaan ( wel voor de zekerheid 4 liter koelvloeistof meegenomen) Na 250 km een melding dat het koelvloeistof nivea laag was. We hebben bijgevuld en de garage gebeld. We hebben het nivea in de gaten gehouden en hebben elke keer bijgevuld. Het is erg lastig. In de bergen terwijl het erg warm was een kokende motor. De vloeistof spoot er uit nadat ik voorzichtig de dop er af had gehaalt. Daarna weer afgevuld en de motor even laten draaien. Ik hoorde een tikje van de thermostaat een het nivea daalde weer en daarna bijgevuld. Ik heb een goed olie niveau. Geen koelvloeistof in de olie volgens mij en ook geen olie in de koelvloeistof. Er ligt geen koelvloeistof onder de auto. Weet iemand wat er aan de hand is. De distributieriem is op tijd vervangen en de automaat is vorige week nog gespoeld. De automaat is niet meer top in de bergen schakelt hij zo af en toe erg rauw een versnelling terug.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Misschien handig om even aan te geven waar het precies om gaat. Wat voor auto precies bijvoorbeeld is wel handig om te weten 

Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 09.06.2018 - 20:11
Een XC 90 van 2007 diesel 5d awd
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 09.06.2018 - 20:11
Ben na veel zoeken dat hij koelvloeistof lekt aan de bestuurderskant en voor mijn gevoel hoor ik aan die kant onder de motorkap ook een zwaarder geluid net of de uitlaat een klein beetje stuk is.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21381
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
WAAR precies lekt hij koelvloeistof? Ergens uit een pakking of zit er een gat in het motorblok? Foto misschien?
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zie je ook lekkage sporen, of niets aan de buitenkant?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 09.06.2018 - 20:11
Hoe kan ik een foto uploaden
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als ik het goed begrijp gaat het om de 185pk versie? De D5 kan op verschillende plekken lekken, radiators gaan wel een stuk. Kijk goed aan de zijkant , daar waar het kunstof aan het aluminium zit. Verder zit er een metalen pijpje aan de achterkant, die via links aan de egr vast zit. Die willen wel eens scheuren. Verder natuurlijk alle slangen, waterpomp en alle andere voor de hand liggende zaken. In deze gevallen is er aan de buitenkant lekkage zichtbaar.
Als dat niet geval is zijn de enige mogelijkheden de EGR klep, de turbo niet erg waarschijnlijk) of de koppakking. De laatste gaat helaas regelmatig stuk bij de D5 motor. Blijf daar niet te lang mee rijden, want dit kost je een blok. Het koelwater wordt namelijk bij de betreffende cilinder weg gedrukt waardoor de cilinderbus scheurt. Je ziet dat doordat er veel druk in het koelsysteem wordt opgebouwd. Alhoewel dit eigenlijk pas bij de blokken vanaf 2009 veel voorkomt zou ik dit als eerste controleren.
Als dat niet geval is zijn de enige mogelijkheden de EGR klep, de turbo niet erg waarschijnlijk) of de koppakking. De laatste gaat helaas regelmatig stuk bij de D5 motor. Blijf daar niet te lang mee rijden, want dit kost je een blok. Het koelwater wordt namelijk bij de betreffende cilinder weg gedrukt waardoor de cilinderbus scheurt. Je ziet dat doordat er veel druk in het koelsysteem wordt opgebouwd. Alhoewel dit eigenlijk pas bij de blokken vanaf 2009 veel voorkomt zou ik dit als eerste controleren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 09.06.2018 - 20:11
Hoop dat het gelukt is zo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 09.06.2018 - 20:11
Ik heb het idee dat aan de bestuurderskant het probleem zit. Het klinkt daar zwaarder of dat er extra geluid ontsnapt. De olie is wel gewoon zwart. Maar volgens mij erg warm ik trok de oliepijlstok eruit om te kijken met een draaiende motor en er kwam rook uit de oliepijlbuis. Ook toen ik de oliedop er af draaide. Dit stopte direct toek ik de motor uitzette.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Die rook is normaal. Maar aan de foto is niet goed te zien hoe erg de lekkage is. Kan ook niet echt duidelijk zien wat je nu gefotografeerd hebt. Als ik je verhaal zo lees moet je heel vaak bijvullen. Zie je ook echt veel lekkage aan de motor? En waar komt dat dan vandaan?
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 09.06.2018 - 20:11
Ik heb verder geen gereedschap bij me en kan niet zien waar de lekkage weg komt. Zou de beschermlaag onder de auto moeten wegdraaien om het te zien. Lijkt er op dat het in d buurt van het schutbord naar de bestuurders kant van de cabine komt. Het zit bij het voorwiel en dan op 1/4de vanaf het wiel naar het midden. Wellicht morgen de ANWB maar bellen.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 09.06.2018 - 20:11
Hij is opgehaald door een afsleepdienst van een garage via de ANWB. Er is contact geweest met een Volvo dealer in Oslo het schijnt een spiraal te zijn die lekt. Is een veel voorkomend probleem bij deze auto/motor.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik gok op de egr of die buis achterop waar ik het over had. Laat even weten wat het is geweest.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Nog steeds in reparatie?