Na lang wachten mocht ik dinsdag dan eindelijk mijn V60 PIH in ontvangst nemen. Exemplaar van 10/2013 met een keurige 186.000 op de teller. Gekocht bij de Volvo-dealer en netjes afgeleverd met een grote beurt (o.a. nieuwe distributieriem) en 6 maanden garantie. De auto is ember-black, wat een leuk effect geeft met de zon erop (lijkt hij heel donkerbruin), van binnen beige leer (mijn favoriet) en zwarte hemelbekleding. Achterbank- en stuurverwarming, VOC, keyless, open dak, verder volgens mij geen extra accessoires. Vering is aangepast zodat hij wat beter op de weg zou liggen. Het zal wel.
Auto rijdt fantastisch! Wat een genot om elektrisch te kunnen rijden. Totale ontspanning. Gisteren mijn eerste file meegepakt: dakje open, auto op 'pure', radio aan, heerlijk. De kofferbak blijft schrikken, daar past nog geen kinderfiets in. Maar daar komen we wel overheen, meestal rijd ik toch alleen in de auto. Waar ik vooral erg benieuwd naar was, was het verbruik. Op de boordcomputer stond een schrikbarende 7,8L/100km. Ik had al allerlei verhalen gelezen over het tegenvallende verbruik, dus ik was toch wel erg benieuwd wat hij zou doen. Nou, dat valt niet tegen! Eerste rit van 113 km met volle accu kwam neer op 3,6L/100 km en 8.2 kWh. Tweede rit met volle accu 70 km 3,9L/100 km en 4,0 kWh. Terug zonder bij te laden 3,6L/100 km en 5,3 kWh. Even op een rijtje gezet en dit betekent dat bij een dieselprijs van € 1,35 en een stroomprijs van € 0,20 ik per 100 km € 5,87 moet aftikken. Als ik uitga van een reguliere dieselauto met een verbruik van 1:17, zou me dat € 7,94 kosten. De PIH zou dan dus per 100 km € 2,00 goedkoper in verbruik zijn én veel minder milieubelastend. Top toch? Nou nog even zonnepanelen plaatsen en mijn ecologische voetafdruk wordt weer een flink stuk kleiner. Fijn idee.
Overigens rijd ik in pure in de stad, hybride zodra ik de snelweg opga en eenmaal op snelheid gaat save aan tot ik weer in de stad ben. Laatste stuk tot het eindpunt rijd ik weer hybride, zodat de accu helemaal leeg is. Opladen gebeurt thuis, want er staat geen laadpaal in de buurt van mijn opdrachtgever. Ik moet overigens sowieso nog een pas aanvragen, maar dat heeft weinig urgentie aangezien ik niet verwacht veel bij een openbare laadpaal op te laden. De stroomprijzen zijn helaas op veel plekken ronduit belachelijk...
Mijn V60 PIH ontvangen
-
- 4th Gear member
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46
Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Ik zou het laatste stuk naar huis op Pure rijden als je de batterij echt leeg wilt rijden. Het gebruik van Save is alleen handig als er nog genoeg energie in je batterij zit want volgens mij kost het meer diesel om de batterij te laden dan het opbrengt.
Ik zou het laatste stuk naar huis op Pure rijden als je de batterij echt leeg wilt rijden. Het gebruik van Save is alleen handig als er nog genoeg energie in je batterij zit want volgens mij kost het meer diesel om de batterij te laden dan het opbrengt.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Wat een leuke intro van je V60 PIH @4wielen!
Als je op de snelweg de versnellingspook naar links drukt, dan gebruikt hij minder stiekum stroom, wat hij bij de hybride stand wel doet.
Het verbruik van de diesel valt wel tegen hoor, ik vermoed dat een gewone diesel zonder al die ballast zuiniger loopt.
Al die kilo's kosten veel energie bij het optrekken.
En op spritmonitor.de kan je zien wat de V60 PIH zoal verbruikt.
Heel veel plezier gewenst met je V60.
PS Hij is vermoedelijk van voor week 46 ; heb je er een update inzitten van je navigatie? Ik meen dat die pas kosteloos is vanaf week 46 2013.
En wat @IV39 zegt klopt: op pure rijdt je hem verder leeg.
Als je op de snelweg de versnellingspook naar links drukt, dan gebruikt hij minder stiekum stroom, wat hij bij de hybride stand wel doet.
Het verbruik van de diesel valt wel tegen hoor, ik vermoed dat een gewone diesel zonder al die ballast zuiniger loopt.
Al die kilo's kosten veel energie bij het optrekken.
En op spritmonitor.de kan je zien wat de V60 PIH zoal verbruikt.
Heel veel plezier gewenst met je V60.
PS Hij is vermoedelijk van voor week 46 ; heb je er een update inzitten van je navigatie? Ik meen dat die pas kosteloos is vanaf week 46 2013.
En wat @IV39 zegt klopt: op pure rijdt je hem verder leeg.
Laatst gewijzigd door Tukker999 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Dank mannen!
Ik zet Save inderdaad aan als er nog genoeg energie in de batterij zit. Met Pure en Hybrid speel ik nog even. De laatste kilometers Pure moet geen probleem zijn, die mag ik toch niet harder dan 100 tot aan huis.
Voor wat betreft het dieselgebruik: ik zie nog geen verschil met mijn vorige D5. De V60 is wel zwaarder, maar ik denk ook beter gestroomlijnd dan de V70. Zoals gezegd: het valt me mee. Maar goed, daar kun je natuurlijk pas na heel wat meer kilometers echt iets zinnigs over zeggen.
Navigatie heeft bij aflevering een update gekregen, dus dat zou wel snor moeten zitten.
Ik zet Save inderdaad aan als er nog genoeg energie in de batterij zit. Met Pure en Hybrid speel ik nog even. De laatste kilometers Pure moet geen probleem zijn, die mag ik toch niet harder dan 100 tot aan huis.
Voor wat betreft het dieselgebruik: ik zie nog geen verschil met mijn vorige D5. De V60 is wel zwaarder, maar ik denk ook beter gestroomlijnd dan de V70. Zoals gezegd: het valt me mee. Maar goed, daar kun je natuurlijk pas na heel wat meer kilometers echt iets zinnigs over zeggen.
Navigatie heeft bij aflevering een update gekregen, dus dat zou wel snor moeten zitten.
Laatst gewijzigd door Brinky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33100
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Welkom bij de club!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6351
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Gefeliciteerd en heel veel fijne kilometers toegewenst. Gaat zo te horen wel lukken en je hebt een prachtbak.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Autowina
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
- Locatie: Groningen
Gefeliciteerd, lekker genieten!
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
- Millimetervreter.
- 5th Gear member
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
- Locatie: Oegstgeest
Van harte en veel mooie kilometers!
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
@4 wielen
Goed verhaal en leuk om te lezen dat je al goed door hebt hoe je deze auto het beste kunt inzetten als je voordeel wilt halen uit het PIH principe.
Veel plezier ermee. Al je in de middenconsole een knopje hebt met de internetbol, dan heb je de nieuwere navigatie, die jezelf via internet en de USB stick kunt updaten.
Goed verhaal en leuk om te lezen dat je al goed door hebt hoe je deze auto het beste kunt inzetten als je voordeel wilt halen uit het PIH principe.
Veel plezier ermee. Al je in de middenconsole een knopje hebt met de internetbol, dan heb je de nieuwere navigatie, die jezelf via internet en de USB stick kunt updaten.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Bij de oude Sensus kan dat ook, mits het updaten via USB is vrijgeschakeld bij de dealer. De laatste update van het oude systeem is minder dan 2 maanden oud.vaudi schreef: @4 wielen
Goed verhaal en leuk om te lezen dat je al goed door hebt hoe je deze auto het beste kunt inzetten als je voordeel wilt halen uit het PIH principe.
Veel plezier ermee. Al je in de middenconsole een knopje hebt met de internetbol, dan heb je de nieuwere navigatie, die jezelf via internet en de USB stick kunt updaten.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Zo, even een update. Vandaag voor het eerst getankt. Ik heb in totaal 1.050 kilometer gereden en 40 liter + 95 kWh verbruikt. Iets minder goed dan de boardcomputer aangeeft, maar best een acceptabel verbruik (1:27). Kosten voor diesel en stroom bedragen € 70. Uitgaande van een reguliere dieselauto met een verbruik van 1:17, bespaar ik per tank € 10. En ik vervuil het milieu veel minder. Het is toch eigenlijk een no-brainer om dit soort auto's te rijden?
Ik besef me overigens dat de omstandigheden op dit moment ideaal zijn voor elektrisch rijden. Gisteren 44 kilometer puur elektrisch gereden op 50 en 80 kilometerwegen en dat beïnvloedt het resultaat uiteraard positief. In de winter onder slechtere omstandigheden pakt het vast anders uit, maar ook dan kan ik me niet voorstellen dat de auto minder zuinig zou zijn dan een reguliere diesel. Vakantie ben ik nog wel benieuwd naar, want als je niet laadt zal het verbruik wel eens flink tegen kunnen vallen. We gaan het meemaken!
Ik besef me overigens dat de omstandigheden op dit moment ideaal zijn voor elektrisch rijden. Gisteren 44 kilometer puur elektrisch gereden op 50 en 80 kilometerwegen en dat beïnvloedt het resultaat uiteraard positief. In de winter onder slechtere omstandigheden pakt het vast anders uit, maar ook dan kan ik me niet voorstellen dat de auto minder zuinig zou zijn dan een reguliere diesel. Vakantie ben ik nog wel benieuwd naar, want als je niet laadt zal het verbruik wel eens flink tegen kunnen vallen. We gaan het meemaken!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
De D6 is zonder laden fractioneel zuiniger dan de reguliere D5 door de hybride techniek.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Cem
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59
Dat is op zich wel knap, want je sleurt toch wel iets van 300 kilo meer dan een reguliere d5.RoaldH schreef: De D6 is zonder laden fractioneel zuiniger dan de reguliere D5 door de hybride techniek.
Volvo v60 PIH Summum my2015
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Dat is technisch verklaarbaar.
- Er is terugwin energie tijdens het remmen en uitlopen.
- Tijdens manoeuvreren en langzaam file rijden zal de diesel een poosje volledig uit gaan.
- De elektromotor werkt mee tijdens het optrekken en wordt gebruikt om de auto weer op snelheid te brengen.
- Een slimme bestuurder kan uitkienen hoe en waar de electro het beste is in te zetten. Dus niet op de snelweg maar juist wel langzaam verkeer en stadswerk.
De aandrijving v.d. PIH is ook serieus sneller en krachtiger door die hybride techniek, ondanks de 250kg extra.
Maar ook verloopt het schakelen smeuigger en veel moeitelozer dan met de basis D5.
- Er is terugwin energie tijdens het remmen en uitlopen.
- Tijdens manoeuvreren en langzaam file rijden zal de diesel een poosje volledig uit gaan.
- De elektromotor werkt mee tijdens het optrekken en wordt gebruikt om de auto weer op snelheid te brengen.
- Een slimme bestuurder kan uitkienen hoe en waar de electro het beste is in te zetten. Dus niet op de snelweg maar juist wel langzaam verkeer en stadswerk.
De aandrijving v.d. PIH is ook serieus sneller en krachtiger door die hybride techniek, ondanks de 250kg extra.
Maar ook verloopt het schakelen smeuigger en veel moeitelozer dan met de basis D5.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Veel plezier met de auto, ik vind het dapper dat je een pih koopt met toch best wat ervaring.
Niet vanwege de D5 maar meer het electrische gedeelte.
Is er al om een foto gevraagd?
Niet vanwege de D5 maar meer het electrische gedeelte.
Is er al om een foto gevraagd?

V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Vandaag de tweede tankbeurt. Deze komt op 1:23,3 . Ik heb grotere afstanden moeten rijden (200 kilometer) met slechts één oplaadbeurt en erg veel file gereden. Wel minder stroom verbruikt. Qua kosten dus wederom positief, maar qua CO2-uitstoot helaas niet.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum