De vakantie staat weer voor de deur en mijn trouwe V70 gaat ons weer zoals altijd vervoeren.
Ik denk er de laatste tijd aan om de schokbrekers en veren eens te laten vervangen maar vraag me af of dat zoveel verschil in rijcomfort gaat maken.
Inmiddels staan er 215.000 km op de teller en de originele veren en schokbrekers zitten er nog op en doen het nog prima. Auto deinst niet , spoort goed en ondanks dat ik wel merk dat er gebonk cq gerammel is als ik op erg slechte wegen rijd, doet hij het prima.
Toch heb ik het idee dat het rij comfort aanzienlijk zal verbeteren als ik de hele zaak vervang maar vraag me af of het echt nodig is.
Ik wil beginnen om de voorkant eens aan te pakken, achter zitten er nivomats onder , om de kosten een beetje in bedwang te houden.(ik wil nog wel op vakantie).
Heeft het veel zin om de zaak te vervangen of kan het spul nog wel wat km's mee?
Alvast bedankt voor de tips en iedereen een goede vakantie toegewenst.
Schokbrekers en veren vervangen?
- Plein69
- 4th Gear member
Ik heb net bij mijn V70 compleet nieuwe veerpoten opgebouwd en gemonteerd.
Auto is met Bilstein B4 en nieuwe veren een stuk strakker.
Totale kosten voor schokdempers voorzijde:
Bilstein B4...................................€ 146,56
Sachs veerpootlager..................€ 105,- (nog bestellen bij amazon.de)
Veren Kyb....................................€ 50,96
Veerpootrubbers Lemforder....€ 20,96
StofhoezenFebi...........................€ 14.66
Rubber veer boven.30666314..€ 73.10
Rubber veer onder 31329206.. € 11.56
Ring. 30647969............................€ 11.14
Bout 31262068..........................€ 19.29
--------------------------------------------------------------
Totaal € 453,23

Auto is met Bilstein B4 en nieuwe veren een stuk strakker.
Totale kosten voor schokdempers voorzijde:
Bilstein B4...................................€ 146,56
Sachs veerpootlager..................€ 105,- (nog bestellen bij amazon.de)
Veren Kyb....................................€ 50,96
Veerpootrubbers Lemforder....€ 20,96
StofhoezenFebi...........................€ 14.66
Rubber veer boven.30666314..€ 73.10
Rubber veer onder 31329206.. € 11.56
Ring. 30647969............................€ 11.14
Bout 31262068..........................€ 19.29
--------------------------------------------------------------
Totaal € 453,23

2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
-
- 2nd Gear member
In antwoord op TS: Schokdempers zijn aan het einde van hun levensduur tussen grofweg 180.000 en 280.000km, in mijn ervaring. Het hangt, zoals met veel uitgaven aan een (oudere) auto er vanaf hoe lang je er nog mee wilt rijden.
Technisch gezien is het een aan te bevelen ingreep, niet de duurste ook, (rondshoppen laat opvallende prijsverschillen zien; tip) en erg bijdragend aan de rij-veiligheid van de auto, nog los van het rijplezier.
Een auto met matige dempers heeft een langere remweg en een slechtere wegligging bij uitwijk-manoeuvres.
Bij mij kwam na de vervanging de gedachte op "had ik dit maar jaren eerder laten doen"; je haalt de kosten naar voren in het bezit van de auto, hebt er (waarschijnlijk) ook langer plezier van dan als je dergelijke zaken vooruit schuift. Maar alles hangt af van hoe lang je met de wagen rijdt.
Bij mij werd de auto veel stabieler, gebonk van de vooras op drempels was weg, verkeersheuvels kan hij nu veel beter aan etc.
NB: met betrekking tot vakantie-gebruik is het nog nuttig om te weten dat de stabiliteit van de beladen auto met name bepaald wordt door de achter-schokdempers. (!)
Nivomat is volgens mij ook te vervangen door gewone veren en dempers, als kosten een belangrijke overweging zijn.
Technisch gezien is het een aan te bevelen ingreep, niet de duurste ook, (rondshoppen laat opvallende prijsverschillen zien; tip) en erg bijdragend aan de rij-veiligheid van de auto, nog los van het rijplezier.
Een auto met matige dempers heeft een langere remweg en een slechtere wegligging bij uitwijk-manoeuvres.
Bij mij kwam na de vervanging de gedachte op "had ik dit maar jaren eerder laten doen"; je haalt de kosten naar voren in het bezit van de auto, hebt er (waarschijnlijk) ook langer plezier van dan als je dergelijke zaken vooruit schuift. Maar alles hangt af van hoe lang je met de wagen rijdt.
Bij mij werd de auto veel stabieler, gebonk van de vooras op drempels was weg, verkeersheuvels kan hij nu veel beter aan etc.
NB: met betrekking tot vakantie-gebruik is het nog nuttig om te weten dat de stabiliteit van de beladen auto met name bepaald wordt door de achter-schokdempers. (!)
Nivomat is volgens mij ook te vervangen door gewone veren en dempers, als kosten een belangrijke overweging zijn.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Mijn V70N, tevens mijn eerste Volvo, heb ik na goed 280.000 trouwe kilometers ingeruild voor een NN. De N had NIVOMATS, een heerlijkheid wegens het rijden met een 1600 kg caravan. Mooi vlak en onder alle omstandigheden veerde de auto netjes af, spoorde goed etc etc. Wat mij betreft geldt onverkort dat wat niet kapot is, we dat niet gaan vervangen. Als de auto goed afveert, niet aan het nadeinen is is er niets aan de hand en kun je die 1000 euro beter in de zak houden want als je gaat vervangen, dan alle vier vervangen.
Stabilisatorstangetjes willen graag ruim worden bij de N. Kost geen drol en kun je simpel zelf vervangen en ik denk dat daar je probleem wel eens zou kunnen zitten.
Stabilisatorstangetjes willen graag ruim worden bij de N. Kost geen drol en kun je simpel zelf vervangen en ik denk dat daar je probleem wel eens zou kunnen zitten.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
Ik heb Volvo's met en zonder nivomat, en hoewel het een mooi systeem is, is het verstandig om eens na te denken of de geringe voordelen van Nivomat ten opzichte van een standaard veer-demper combinatie de kosten waard zijn; indien er maar incidenteel gereden wordt met een aanhanger of (veel) belading achterin voldoen gewone dempers zeker ook; zoveel zakken die niet in vergeleken met nivomat, en dan is nog de vraag hoe erg is het dat een auto een paar centimeters lager staan achter tijdens het ritje op vakantie. De wegligging is bij gewone dempers ook bij belading prima, het enige verschil is de rijhoogte, en dat valt in mijn ervaring erg mee, het is niet zo dat de auto volledig op z'n gat hangt zoals vroeger gebruikelijk was.
-
- 2nd Gear member
En wat is jouw idee met een 70L gastank op de plaats van het reservewiel?valser schreef: Ik heb Volvo's met en zonder nivomat, en hoewel het een mooi systeem is, is het verstandig om eens na te denken of de geringe voordelen van Nivomat ten opzichte van een standaard veer-demper combinatie de kosten waard zijn; indien er maar incidenteel gereden wordt met een aanhanger of (veel) belading achterin voldoen gewone dempers zeker ook; zoveel zakken die niet in vergeleken met nivomat, en dan is nog de vraag hoe erg is het dat een auto een paar centimeters lager staan achter tijdens het ritje op vakantie. De wegligging is bij gewone dempers ook bij belading prima, het enige verschil is de rijhoogte, en dat valt in mijn ervaring erg mee, het is niet zo dat de auto volledig op z'n gat hangt zoals vroeger gebruikelijk was.
-
- 2nd Gear member
Geen ervaring mee, ik zou geen gastank willen op de plaats van het reservewiel aangezien ik o.a. een Volvo rijd vanwege de passieve veiligheid, een argument dat door 70L brandstof op die plaats teniet wordt gedaan.
Van oudsher werden Volvo's met gastanks in de kofferbak/achterzijde uitgerust met versterkte achterveren. Nivomat is voor dit soort situaties wel een fraai systeem aangezien de achterkant van de auto met zo'n grote gastank permanent overbelast wordt. Andere afweging dus dan zonder.
Van oudsher werden Volvo's met gastanks in de kofferbak/achterzijde uitgerust met versterkte achterveren. Nivomat is voor dit soort situaties wel een fraai systeem aangezien de achterkant van de auto met zo'n grote gastank permanent overbelast wordt. Andere afweging dus dan zonder.