Sinds gister ochtend na een paar km kreeg ik de melding "Motorsysteem service vereist" gelijk door gereden naar de garage uitgelezen en melding gereset om zeker te zijn of het terugkwam.
De gehele dag gereden geen melding meer gehad , auto reed verder prima niks te merken van inhouden of andere mankementen.
Vanochtend weer dezelfde melding en gelijk weer laten uitlezen waar de volgende codes uitkwamen.
P0236 laaddruksensor
P046C Egr sensor A
P0299
Gekke is dus dat als het gereset is de melding niet terugkomt maar pas de volgende dag met koude motor.
Ik heb verder hier geen andere meldingen over gevonden op dit forum betreffende een V60 D3 .
Afspraak met de garage is gemaakt dus afwachten wat daar uitkomt verder.
"Opgelost" Motorsysteem service vereist P0236 P046C ....
-
- 2nd Gear member
De EGR regelt de gedeeltelijke recirculatie van uitlaatgassen. De klept werkt meestal pas bij een bepaalde bedrijfstemperatuur van de motor.
Wellicht dat dit verklaart dat het probleem zich bij een koude motor meteen voordoet.
Wellicht dat dit verklaart dat het probleem zich bij een koude motor meteen voordoet.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
- mveijken
- 1st Gear member
Vandaag geen melding meer gehad , nog even de slang/bocht na de egr los gehad en viel mee wat er in zat aan aanslag max 5mm rondom en uiteraard gelijk even verwijderd voor zover dat mogelijk was.
//-V60 D3 Momentum 2013- Savile grey-\\ VolvoTune
- mveijken
- 1st Gear member
Vandaag is de melding weer terug na een 20 min rijden bij 2500 tpm kwam de melding weer terug , op de heen weg nergens last van.
Verder niks te merken van inhouden , hoger verbruik of wat dan ook.
Vreemd.
Verder niks te merken van inhouden , hoger verbruik of wat dan ook.
Vreemd.
- mveijken
- 1st Gear member
Verdwijnt een melding na een dag of aantal uren vanzelf want soms is de melding er direct bij starten maar soms ook pas na een aantal km`s als de motor boven de 2500tpm komt.
Rij ik rustig in de stad volgt er geen melding.
Rij ik rustig in de stad volgt er geen melding.
- 360Degreez
- 5th Gear member
Bij de D4 is de EGR een bekend pijnpunt. Er is al heel veel over geschreven (en geklaagd) en het komt er in het kort op neer dat de EGR te goed koelt waardoor er te snel en te veel roetaanslag in de EGR komt waardoor de boel uiteindelijk vast komt te zitten.mveijken schreef: Sinds gister ochtend na een paar km kreeg ik de melding "Motorsysteem service vereist" gelijk door gereden naar de garage uitgelezen en melding gereset om zeker te zijn of het terugkwam.
De gehele dag gereden geen melding meer gehad , auto reed verder prima niks te merken van inhouden of andere mankementen.
Vanochtend weer dezelfde melding en gelijk weer laten uitlezen waar de volgende codes uitkwamen.
P0236 laaddruksensor
P046C Egr sensor A
P0299
Gekke is dus dat als het gereset is de melding niet terugkomt maar pas de volgende dag met koude motor.
Ik heb verder hier geen andere meldingen over gevonden op dit forum betreffende een V60 D3 .
Afspraak met de garage is gemaakt dus afwachten wat daar uitkomt verder.
Volvo heeft een revisie op het onderdeel uitgevoerd met andere koelslangen.
1 - Informeer even bij de garage of de EGR van de D3 en D4 identiek zijn (moet bijna wel, beiden VEA neem ik aan)
2 - Noem de revisie en het onderdeel en vraag of er een coulanceregeling mogelijk is.
Succes! De EGR is een slecht doordachte milieumaatregel die bij vrijwel alle merken en motoren een keer gezeik geeft. Je motor deels laten lopen op uitlaatgassen is gewoon een heel slecht idee.
- RoaldH
- 6th Gear member
Ik denk dat de TS een 2.0 5 cilinder D3 heeft en niet die 2.0 4 cilinder VEA D3.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- 360Degreez
- 5th Gear member
Scherp! 2013 is inderdaad nog geen VEA.RoaldH schreef: Ik denk dat de TS een 2.0 5 cilinder D3 heeft en niet die 2.0 4 cilinder VEA D3.
- RoaldH
- 6th Gear member
Maar ik denk wel dat je gelijk hebt over (beginnende) vervuiling in het EGR traject. Als er al wat aanslag zit in de slangen, zal de klep nog meer vervuild zijn...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- mveijken
- 1st Gear member
Klopt is nog een 5cil 2.0 D3 uit 2013 waar erg weinig over te vinden is met dit probleem nou ja ik merk er niks van iig behalve een melding af en toe (nu al 3 dagen zonder melding). Als het een vervuilde EGR is dan is schoonmaken toch de remedie eventueel laten dichtzetten.
De auto gaat woensdag voor een beurt en apk en tevens onderzoeken waarom de meldingen er kwamen en wat er loos is.
Kan het ook zijn als/dat de EGR vervuild is dat deze niet altijd geheel sluit en dan verkeerde waardes laat meten door diverse sensoren?
De auto gaat woensdag voor een beurt en apk en tevens onderzoeken waarom de meldingen er kwamen en wat er loos is.
Kan het ook zijn als/dat de EGR vervuild is dat deze niet altijd geheel sluit en dan verkeerde waardes laat meten door diverse sensoren?
Laatst gewijzigd door mveijken op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- mveijken
- 1st Gear member
Net nog mooi stukje erover gelezen bwt de p046c code https://www.obd-codes.com/p046c .
- mveijken
- 1st Gear member
De v60 heeft een beurt gehad en is zonde problemen door de apk gekomen en er is ook naar de meldingen gekeken waarbij zij verwijzen naar een eventueel probleem in de egr wbt electronica maar t blijft gissen vervangen is een optie maar wegschrijven ook.
Uit voorzorg gaat de egr uitgeschreven worden en voorzie de v60 tevens van een tuning bij volvotune.
Uit voorzorg gaat de egr uitgeschreven worden en voorzie de v60 tevens van een tuning bij volvotune.

- )()()st
- 2nd Gear member
Ik had vlak na aankoop van mijn D3 te kampen met een brandend MM-lampje, gek werd ik er van. Koop je een auto met minder dan 100k. gelopen, gelijk weer zo'n brandend lampie.
Eerst is de T-map sensor vervangen, geen verbetering. Vervolgens is (onder garantie) er een nieuwe EGR op gekomen en heb ik vervolgens de EGR uit laten schrijven bij VolvoTune + anabolenkuurtje. Heerlijk rijdende auto, en de foutcode is een jaar later nog steeds weg.
Deze code had ik:

Eerst is de T-map sensor vervangen, geen verbetering. Vervolgens is (onder garantie) er een nieuwe EGR op gekomen en heb ik vervolgens de EGR uit laten schrijven bij VolvoTune + anabolenkuurtje. Heerlijk rijdende auto, en de foutcode is een jaar later nog steeds weg.
Deze code had ik:
284: ECM-P140700 Exhaust Gas Recirculation No Flow Detected. General Failure Information. No sub type information, D5204T3
Diagnostic trouble code (DTC) information
Condition
Engine control module (ECM) monitors the difference between current flow and requested flow through the EGR-system.
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module detects that:
The current flow is less than the required value for longer accumulated time than what is acceptable.
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when:
Engine running.
Outside temperature above 5 °C.
Engine speed 1,000 - 1,900 rpm.
Engine temperature above 60 °C.
Note! The control module can only detect the fault once the test has been started and the diagnostic trouble code (DTC) is stored when the conditions are met.
Substitute value
None.
Possible source
Blocked EGR valve.
Laatst gewijzigd door )()()st op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
- mveijken
- 1st Gear member
Rij nu een week storingsvrij de garage had uit voorzorg de stekker van de egr sensor schoongemaakt deze kan ook bij vervuiling voor problemen zorgen maar de afspraak bij Volvotune blijft mooi staan storing of geen storing. 

Laatst gewijzigd door mveijken op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- mveijken
- 1st Gear member
Vandaag bij volvotune geweest , EGR dicht Tuning erop nadat er eerst een laadruksensor vervangen is welke defect was.
De V60 is nu wakker en rijd nu super zonder enig storings melding.
Obbe bedankt voor de uitleg etc.
De V60 is nu wakker en rijd nu super zonder enig storings melding.
Obbe bedankt voor de uitleg etc.
Laatst gewijzigd door mveijken op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.