Hallo Leden,
Na de verkoop van mijn v70 en nu met mijn V50 lijk ik een nieuwe wereld van problemen te betreden.
Vandaag terug van een week naar Frankrijk. Bij thuis komst zie ik dat de wielkast aan de bijrijderszijde zeiknat is. Ik ben gaan kijken met een zaklamp en komt tot de conclusie dat aan de zijde van de d-riem alles goed nat is en lekker bruin (olie dus, verdunt met condenswater uit de airco). Ik hoor ook een zoemend geluid uit de auto, bij het lostrekken van de peilstok is het geluid weg. Op het moment dat de stok er weer in gaat, bouwt de druk op en begint hij weer te zoemen. Mijn conclusie, oliehuis of iets dergelijks kapot. Gevolg, lekkage aan een kering ergens?
Wat ik echter wel vreemd vind is dat de motor nog steeds vacuum trekt als ik mijn hand op de oliegat leg. Hij blaast dus niet, ik dacht dat hij dit wel moest doen.
Mijn vraag: klopt mijn beredenering? en moet ik naast het vervangen van het oliefilterhuis of carterontluchting nog gaan denken aan het vervangen van keringen?
oliefilterhuis? 2.4 140 pk (2004)
- MartijnAbel
- 4th Gear member
Ik zou sowieso het oliefilterhuis en carterventilatie doen. Keerrinhen hoef ansich niks mis mee te zijnz maar beperk het rijden nu wel een beetje, of in ieder geval met de pijlstok omhoog
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- Plein69
- 4th Gear member
Als je carterventilatie verstopt zit zal de druk gaan zoeken naar een zwak punt.
Vaak 1 van de nokkenaskeerringen.
Die zal je moeten vervangen.
Als je distributieriem ook zeiknat is van de olie zal je die ook moeten vervangen.
Voor nu kan je rijden door je pijlstok er een stukje uit te laten. Met tyrips zo vastmaken dat hij niet verder kan.
Oliefilterhuis hoeft niet vervangen te worden als hij niet kapot is.
Zou eerst eens wat bussen remreiniger kopen en olie weghalen.
Carterventilatie kan je bij partsforswedes aan de hand van VIN nummer bestellen.
Dan heb je de juiste kit in huis.
Vaak 1 van de nokkenaskeerringen.
Die zal je moeten vervangen.
Als je distributieriem ook zeiknat is van de olie zal je die ook moeten vervangen.
Voor nu kan je rijden door je pijlstok er een stukje uit te laten. Met tyrips zo vastmaken dat hij niet verder kan.
Oliefilterhuis hoeft niet vervangen te worden als hij niet kapot is.
Zou eerst eens wat bussen remreiniger kopen en olie weghalen.
Carterventilatie kan je bij partsforswedes aan de hand van VIN nummer bestellen.
Dan heb je de juiste kit in huis.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
-
- 1st Gear member
maar is de carterventilatie hetzelfde als een oliefilterhuis op deze auto? Ik heb veel gelezen over een kapot membraam, daar staan filmpjes van op youtube. Mijne maakt precies dat geluid, bij openen van de dop krijg ik een luide sis en (zuigt) de motor erg sterk. Het geluid is dan wel weg. Ik moet ergens beginnen, maar preventief voor honderden euro's dingen vervangen die niet kapot zijn is zonde lijkt mij. Is er makkelijk een diagnose te stellen?
Dat de keerring kapot is kan ik eigenlijk wel vanuit gaan. Vandaag is ook het motor lampje gaan branden, dat was gister nog niet het geval.
Dat de keerring kapot is kan ik eigenlijk wel vanuit gaan. Vandaag is ook het motor lampje gaan branden, dat was gister nog niet het geval.
- Plein69
- 4th Gear member
Dit is een oliefilterhuis van een jou S60.

In de carterventilatie zit een membraan die kapot kan gaan waardoor het vacuüm verstoort raakt
Had ik ook. Was niet eens de sludge die het zaakje verstopte.
Zou eerst de carterventilatie doen en goed schoonmaken.
Daarna de keerring en een nieuwe riem laten opleggen.
Dit is een kant en klaar origineel set.
(Even navragen of dit de juiste is aan de hand van je Vin. zijn 2 uitvoeringen.)
https://www.parts4swedes.nl/nl/product/ ... rbo-5-cil/
Vervangen is goed zelf te doen. Alleen de brandstofleiding kan soms een bitch zijn om los te krijgen.
Maar daar zijn tooltjes voor.

In de carterventilatie zit een membraan die kapot kan gaan waardoor het vacuüm verstoort raakt
Had ik ook. Was niet eens de sludge die het zaakje verstopte.
Zou eerst de carterventilatie doen en goed schoonmaken.
Daarna de keerring en een nieuwe riem laten opleggen.
Dit is een kant en klaar origineel set.
(Even navragen of dit de juiste is aan de hand van je Vin. zijn 2 uitvoeringen.)
https://www.parts4swedes.nl/nl/product/ ... rbo-5-cil/
Vervangen is goed zelf te doen. Alleen de brandstofleiding kan soms een bitch zijn om los te krijgen.
Maar daar zijn tooltjes voor.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
- MartijnAbel
- 4th Gear member
Hij heeft een V50, geen S60 :p
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- Plein69
- 4th Gear member
Oeps sorry,
Dat is bij de V50 kennelijk in geïntegreerd.
is een wat duurdere.
https://www.parts4swedes.nl/nl/product/ ... rettyPhoto
Dat is bij de V50 kennelijk in geïntegreerd.
is een wat duurdere.
https://www.parts4swedes.nl/nl/product/ ... rettyPhoto
Laatst gewijzigd door Plein69 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
-
- 1st Gear member
Inmiddels is het oliefilterhuis vervangen, was inderdaad een prijzige reparatie. Ik ben bij Dennis geweest in Elst, die heeft nog een keer goed naar de auto gekeken (de reparatie ergens anders gedaan), nu blijkt de nokkenasversteller (klopt dat?) langzaam aan zijn eind te zijn.... pffffff....
Vakantiegeld is weer uitgegeven
Vakantiegeld is weer uitgegeven

- Carfreak
- 7th Gear member
Ik dacht gisteren een moment dat de mijne hetzelfde euvel had zo net voor de vakantierit. Gelukkig bleek na een bezoek aan de garage dat er niets aan de hand was. 250 piek voor een oliefilterhuis excl. Werk zat ik niet op te wachten 
De dealer geeft aan dat dit probleem zich misschien bij 1 op de 90 auto's voordoet. Het is dus niet zo dat het een zeer veel voorkomende storing is. Gelukkig maar.
Wel is het zo dat het oliefilterhuis inmiddels een nwe betere versie kent. De eersten waren dus kennelijk niet van topkwaliteit. Kapotte membranen...

De dealer geeft aan dat dit probleem zich misschien bij 1 op de 90 auto's voordoet. Het is dus niet zo dat het een zeer veel voorkomende storing is. Gelukkig maar.
Wel is het zo dat het oliefilterhuis inmiddels een nwe betere versie kent. De eersten waren dus kennelijk niet van topkwaliteit. Kapotte membranen...
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15