Chiptuning C30 D2 (2012)

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
C30EB
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 05.05.2016 - 18:17

Beste forum,

Ik denk er over na om mijn C30 D2 uit 2012 te chiptunen. Ondanks het kleinste motortje is extra vermogen nooit weg. Ik ben benieuwd naar ervaringen. Is het aan te raden ja / nee? Evt ervaringen met tuners. Welke wel of eventueel niet (mijn woonplaats is Amersfoort)?
Brengt meer vermogen inderdaad een ander rijplezier met zich mee? Wat zijn jullie ervaringen met brandstofverbruik? Redenen om het niet te doen?

Kortom, jullie expertise hoor ik graag. Dank voor je reactie en als je poll wilt invullen thanks!
Laatst gewijzigd door C30EB op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

Tuning zorgt inderdaad wel voor een stuk extra rijdplezier (bij mij) en kan positieve gevolgen hebben voor je brandstofverbruik. De twee auto’s die ik heb laten tunen zijn er allebei zuiniger van geworden mits je niet continue sprintjes gaat trekken. Ik zal echter oppassen bij de D2; de koppeling is niet de sterkste...
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1583
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Koppakking ook niet....
Dezeiler
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 05.12.2016 - 14:23

Een jaar geleden laten mijn 2009 1.6D laten tunen bij Obbe (volvotune, forum sponsor). Het extra vermogen is fijn maar went wel snel. Je merkt de extra prik vooral bij even versnellen om in te halen of een tunnel uit rijden. Vermogen blijft onderin je toerental zitten, blijft wel een diesel.
Verbruik is iets gezakt, al is het gewicht van je rechtervoet leidend in het verbruik. Ik kan niet zeggen of mijn verbruik is gedaald omdat hij zuiniger is geworden of omdat ik wat ouder ben geworden en rustiger ben gaan rijden.

Problemen...
Ik heb twee lekkende verstuivers gehad, ook weer relatief waren ze er al en komt het nu extra naar voren of komt het door het extra vermogen... Wat betreft koppeling als je "normaal" blijft rijden is er geen probleem. Ga je rijden als of het een F1 wagen is ja dan slijt hij harder maar daar hoef je hem niet voor te tunen

Kleine side note, ik het spritmonitor bijgehouden sinds ik mijn C30 heb en was/ben van plan die data nog eens uit te werken naar hoe en wat om er een klein blog over te schrijven. Misschien binnen kort maar eens gaan doen.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1583
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

De 1.6D is een compleet andere motor dan de D2...
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Ik zou volvotune even benaderen en vragen naar de mogelijkheden.
Dezeiler
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 05.12.2016 - 14:23

The Mechanic schreef: De 1.6D is een compleet andere motor dan de D2...
Klopt, Je zal iets andere waardes zien maar het principe is het zelfde.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13875
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat gaat dus voor iedere andere diesel ook op.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1583
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Dezeiler schreef:
The Mechanic schreef: De 1.6D is een compleet andere motor dan de D2...
Klopt, Je zal iets andere waardes zien maar het principe is het zelfde.
Een 1.6d is wat degelijker als het op tunig aankomt
C30EB
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 05.05.2016 - 18:17

Dank jullie wel voor jullie reacties. Zeker verhelderend. Thanks
C30BlackStone
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Ik volg even......heb ook een C30D2 en.....Amersfoort....
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Iedereen moet het voor zichzelf bepalen, maar geloof niet dat ik zelf langzamer en rustiger zou gaan rijden na een chiptuning.

Zet je dan de voordelen:

- Sneller kunnen optrekken
- Makkelijker kunnen inhalen

Op tegen de nadelen:

- Tuningkosten (500 Euro of meer?)
- Software kan overschreven worden bij garage
- Verlies garantie
- Kans op motorstoringen (zeker als je in het buitenland iets minder zuivere brandstof getankt hebt)
- Meer slijtage aan motor
- Meer slijtage aan koppeling
- Meer slijteage aan versnellingsbak
- Hoger brandstofverbruik
- Hogere bandenslijtage
- Hogere remslijtage
- Meer kans op ongelukken
- Hogere impact bij ongeluk
- Meer kans op bekeuringen
- Bij inruil iemand anders opzadelen met een afgeragde motor (ook al is 'ie teruggetuned)

Dan ben ik blij dat ik er nooit aan begonnen ben.

En ja, dat "zuiniger" is een leuk theoretisch argument voor je vrouw/vriendin, maar dat doen tuners door de marge voor vuile brandstof terug te schroeven en dan krijg je nadeel #4.
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

Longone schreef: Iedereen moet het voor zichzelf bepalen, maar geloof niet dat ik zelf langzamer en rustiger zou gaan rijden na een chiptuning.

Zet je dan de voordelen:

- Sneller kunnen optrekken
- Makkelijker kunnen inhalen

Op tegen de nadelen:

- Tuningkosten (500 Euro of meer?)
- Software kan overschreven worden bij garage
- Verlies garantie
- Kans op motorstoringen (zeker als je in het buitenland iets minder zuivere brandstof getankt hebt)
- Meer slijtage aan motor
- Meer slijtage aan koppeling
- Meer slijteage aan versnellingsbak
- Hoger brandstofverbruik
- Hogere bandenslijtage
- Hogere remslijtage
- Meer kans op ongelukken
- Hogere impact bij ongeluk
- Meer kans op bekeuringen
- Bij inruil iemand anders opzadelen met een afgeragde motor (ook al is 'ie teruggetuned)

Dan ben ik blij dat ik er nooit aan begonnen ben.

En ja, dat "zuiniger" is een leuk theoretisch argument voor je vrouw/vriendin, maar dat doen tuners door de marge voor vuile brandstof terug te schroeven en dan krijg je nadeel #4.
Ik zie bij jouw nadelen heel veel onderbuik gevoelens. Onderbouw elk nadeel eens met feiten. Er zullen er een aantal over blijven maar het merendeel is emotie/losse flodder...
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13875
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik raadt het dus aan, die koppelingen zijn n lekkere additionele omzet.
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Eens met Thijssie! Sneller inhalen kan in sommige gevallen ook veiliger inhalen betekenen, juist met zo'n kleinere motor. In dat geval dus minder kans op ongelukken. En tuurlijk, materiaal wordt iets zwaarder belast maar zolang je het bij een 'stage1' houdt en niet voor extreme tuning gaat is dat beperkt allemaal. Dat je door tuning een volgende koper met een afgeragde motor achter laat vind ik wel heel kort door de bocht.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

thijssie! schreef: het merendeel is emotie/losse flodder...
Het merendeel bij jou is stoere borrelpraat en struisvogelgedrag.

Mag iedereen zijn eigen mening hebben? Ik praat ook in de ik-vorm.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

D2 is prima aan te passen, gewoon obbe even vragen.
@Longone, ik zou even de schaduw opzoeken...
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Goed natuurlijk dat iedereen zijn/haar eigen visie geeft, met al die input bij elkaar kan TS een goede welafgewogen belissing nemen. Laten we het verder gezellig houden (ondanks de hitte) 8-)
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Plaats reactie

Terug naar “C30”