Pagina 1 van 1
Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 01.07.2018 - 12:54
door C30EB
Beste forum,
Ik denk er over na om mijn C30 D2 uit 2012 te chiptunen. Ondanks het kleinste motortje is extra vermogen nooit weg. Ik ben benieuwd naar ervaringen. Is het aan te raden ja / nee? Evt ervaringen met tuners. Welke wel of eventueel niet (mijn woonplaats is Amersfoort)?
Brengt meer vermogen inderdaad een ander rijplezier met zich mee? Wat zijn jullie ervaringen met brandstofverbruik? Redenen om het niet te doen?
Kortom, jullie expertise hoor ik graag. Dank voor je reactie en als je poll wilt invullen thanks!
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 01.07.2018 - 13:08
door thijssie!
Tuning zorgt inderdaad wel voor een stuk extra rijdplezier (bij mij) en kan positieve gevolgen hebben voor je brandstofverbruik. De twee auto’s die ik heb laten tunen zijn er allebei zuiniger van geworden mits je niet continue sprintjes gaat trekken. Ik zal echter oppassen bij de D2; de koppeling is niet de sterkste...
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 01.07.2018 - 20:31
door The Mechanic
Koppakking ook niet....
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 02.07.2018 - 09:49
door Dezeiler
Een jaar geleden laten mijn 2009 1.6D laten tunen bij Obbe (volvotune, forum sponsor). Het extra vermogen is fijn maar went wel snel. Je merkt de extra prik vooral bij even versnellen om in te halen of een tunnel uit rijden. Vermogen blijft onderin je toerental zitten, blijft wel een diesel.
Verbruik is iets gezakt, al is het gewicht van je rechtervoet leidend in het verbruik. Ik kan niet zeggen of mijn verbruik is gedaald omdat hij zuiniger is geworden of omdat ik wat ouder ben geworden en rustiger ben gaan rijden.
Problemen...
Ik heb twee lekkende verstuivers gehad, ook weer relatief waren ze er al en komt het nu extra naar voren of komt het door het extra vermogen... Wat betreft koppeling als je "normaal" blijft rijden is er geen probleem. Ga je rijden als of het een F1 wagen is ja dan slijt hij harder maar daar hoef je hem niet voor te tunen
Kleine side note, ik het spritmonitor bijgehouden sinds ik mijn C30 heb en was/ben van plan die data nog eens uit te werken naar hoe en wat om er een klein blog over te schrijven. Misschien binnen kort maar eens gaan doen.
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 02.07.2018 - 17:23
door The Mechanic
De 1.6D is een compleet andere motor dan de D2...
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 02.07.2018 - 22:09
door V50 R
Ik zou volvotune even benaderen en vragen naar de mogelijkheden.
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 03.07.2018 - 09:26
door Dezeiler
The Mechanic schreef:
De 1.6D is een compleet andere motor dan de D2...
Klopt, Je zal iets andere waardes zien maar het principe is het zelfde.
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 03.07.2018 - 10:05
door OGA244
Dat gaat dus voor iedere andere diesel ook op.
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 03.07.2018 - 11:24
door The Mechanic
Dezeiler schreef:
The Mechanic schreef:
De 1.6D is een compleet andere motor dan de D2...
Klopt, Je zal iets andere waardes zien maar het principe is het zelfde.
Een 1.6d is wat degelijker als het op tunig aankomt
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 04.07.2018 - 21:07
door C30EB
Dank jullie wel voor jullie reacties. Zeker verhelderend. Thanks
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 05.07.2018 - 14:48
door C30BlackStone
Ik volg even......heb ook een C30D2 en.....Amersfoort....
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 05.08.2018 - 21:04
door Longone
Iedereen moet het voor zichzelf bepalen, maar geloof niet dat ik zelf langzamer en rustiger zou gaan rijden na een chiptuning.
Zet je dan de voordelen:
- Sneller kunnen optrekken
- Makkelijker kunnen inhalen
Op tegen de nadelen:
- Tuningkosten (500 Euro of meer?)
- Software kan overschreven worden bij garage
- Verlies garantie
- Kans op motorstoringen (zeker als je in het buitenland iets minder zuivere brandstof getankt hebt)
- Meer slijtage aan motor
- Meer slijtage aan koppeling
- Meer slijteage aan versnellingsbak
- Hoger brandstofverbruik
- Hogere bandenslijtage
- Hogere remslijtage
- Meer kans op ongelukken
- Hogere impact bij ongeluk
- Meer kans op bekeuringen
- Bij inruil iemand anders opzadelen met een afgeragde motor (ook al is 'ie teruggetuned)
Dan ben ik blij dat ik er nooit aan begonnen ben.
En ja, dat "zuiniger" is een leuk theoretisch argument voor je vrouw/vriendin, maar dat doen tuners door de marge voor vuile brandstof terug te schroeven en dan krijg je nadeel #4.
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 05.08.2018 - 21:48
door thijssie!
Longone schreef:
Iedereen moet het voor zichzelf bepalen, maar geloof niet dat ik zelf langzamer en rustiger zou gaan rijden na een chiptuning.
Zet je dan de voordelen:
- Sneller kunnen optrekken
- Makkelijker kunnen inhalen
Op tegen de nadelen:
- Tuningkosten (500 Euro of meer?)
- Software kan overschreven worden bij garage
- Verlies garantie
- Kans op motorstoringen (zeker als je in het buitenland iets minder zuivere brandstof getankt hebt)
- Meer slijtage aan motor
- Meer slijtage aan koppeling
- Meer slijteage aan versnellingsbak
- Hoger brandstofverbruik
- Hogere bandenslijtage
- Hogere remslijtage
- Meer kans op ongelukken
- Hogere impact bij ongeluk
- Meer kans op bekeuringen
- Bij inruil iemand anders opzadelen met een afgeragde motor (ook al is 'ie teruggetuned)
Dan ben ik blij dat ik er nooit aan begonnen ben.
En ja, dat "zuiniger" is een leuk theoretisch argument voor je vrouw/vriendin, maar dat doen tuners door de marge voor vuile brandstof terug te schroeven en dan krijg je nadeel #4.
Ik zie bij jouw nadelen heel veel onderbuik gevoelens. Onderbouw elk nadeel eens met feiten. Er zullen er een aantal over blijven maar het merendeel is emotie/losse flodder...
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 05.08.2018 - 22:03
door OGA244
Ik raadt het dus aan, die koppelingen zijn n lekkere additionele omzet.
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 05.08.2018 - 22:49
door RZA
Eens met Thijssie! Sneller inhalen kan in sommige gevallen ook veiliger inhalen betekenen, juist met zo'n kleinere motor. In dat geval dus minder kans op ongelukken. En tuurlijk, materiaal wordt iets zwaarder belast maar zolang je het bij een 'stage1' houdt en niet voor extreme tuning gaat is dat beperkt allemaal. Dat je door tuning een volgende koper met een afgeragde motor achter laat vind ik wel heel kort door de bocht.
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 07.08.2018 - 15:47
door Longone
thijssie! schreef:
het merendeel is emotie/losse flodder...
Het merendeel bij jou is stoere borrelpraat en struisvogelgedrag.
Mag iedereen zijn eigen mening hebben? Ik praat ook in de ik-vorm.
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 07.08.2018 - 15:54
door V50 R
D2 is prima aan te passen, gewoon obbe even vragen.
@Longone, ik zou even de schaduw opzoeken...
Re: Chiptuning C30 D2 (2012)
Geplaatst: 07.08.2018 - 15:58
door RZA
Goed natuurlijk dat iedereen zijn/haar eigen visie geeft, met al die input bij elkaar kan TS een goede welafgewogen belissing nemen. Laten we het verder gezellig houden (ondanks de hitte)
