Beste forumleden,
Ik heb al een tijdje het volgend probleem met de V70 2.5T. Het vermogen lijkt te variëren, zelfs tijdens een rit. Het ene moment lijkt alles goed en het andere moment lijkt de fut eruit. Er is in het afgelopen jaar al het één en ander vernieuwd.
Nieuwe luchtmassa meter, nieuwe originele bougies. Het gasklephuis is gereinigd en de distributieriem met spanrollen en waterpomp zijn net vervangen. Ik heb voor de zekerheid een dubbelcheck op het afstellen van de distributieriem laten uitvoeren maar deze staat goed volgens de garage.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van het niet continu krijgen van al het vermogen?
Ben benieuwd naar jullie suggesties.
Groeten,
René
Soms minder vermogen?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
onsteking 1e verdachte, bobines al vervangen ? geven alleen bij grotere storing een foutmelding
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1553
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Ontsteking merk je meestal wel als inhouden. De fut eruit? Alsof de turbo niet meedoet? Kan ook een slechte TCV zijn...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 329
- Lid geworden op: 18.01.2006 - 22:28
Ben inmiddels bij volvoservice Elst geweest waarbij een aantal zaken zijn gevonden en opgelost maar het probleem is nog niet helemaal verholpen.
Er zaten twee slangen niet goed vast. Deze zitten nu weer goed waarna de auto ook week redelijk doortrekt. De wastegate stond niet goed en is opnieuw afgesteld. Verder is er een sensor vernieuwd (preventief), dacht luchtdruksensor.
Verder staat er nog een foutcode over de lambdasonde in rij 1. Dit moet nog verder onderzocht worden.
Na een proefrit viel op dat de auto in ieder geval weer redelijk accelereert maar nog lang niet zoals het ooit was. Met name in de 3e versnelling lijkt er helemaal geen power. In de 2 begint hij veelbelovend te accelereren maar dan ineens lijkt de fut er weer uit.
De TCV is nog niet vernieuwd. Kunnen deze symptomen te maken hebben met een defecte lambdasonde of moet dit ergens anders in gezocht worden? Hij rijd overigens opvallend zuinig?
Wordt vervolgd.
Er zaten twee slangen niet goed vast. Deze zitten nu weer goed waarna de auto ook week redelijk doortrekt. De wastegate stond niet goed en is opnieuw afgesteld. Verder is er een sensor vernieuwd (preventief), dacht luchtdruksensor.
Verder staat er nog een foutcode over de lambdasonde in rij 1. Dit moet nog verder onderzocht worden.
Na een proefrit viel op dat de auto in ieder geval weer redelijk accelereert maar nog lang niet zoals het ooit was. Met name in de 3e versnelling lijkt er helemaal geen power. In de 2 begint hij veelbelovend te accelereren maar dan ineens lijkt de fut er weer uit.
De TCV is nog niet vernieuwd. Kunnen deze symptomen te maken hebben met een defecte lambdasonde of moet dit ergens anders in gezocht worden? Hij rijd overigens opvallend zuinig?
Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door rene69 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70N 2.5T fasttech
- nd-photo
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 14.04.2018 - 23:14
- Locatie: Sevenum
- Contacteer:
Begin eerst te kijken hoeveel druk hij maakt bij volgas. Hij hoort iets van 0.5 bar te maken bij volgas. Ik kwam er zo uiteindelijk ook achter dat ik maar op 0.3 bar rondreed (wastegate druk). Heb al veel dingen vervangen, omdat mn blok+turbo al 315k erop hebben zitten.
Vergeet niet dat veel onderdelen een vervangingsinterval hebben, de lambdasondes (voor en achter) hebben uit mn hoofd een vervangingsinterval van 160.000 of 250.000km. Denk ook aan je luchtmassameter, bougies + electrodeafstand, tcv (turboklep), de cbv (diverter valve), lekkende /verstopte injectors, versleten benzinepomp etc. Zonder inzicht in wat je auto doet is het gissen... Ik heb er zelf ook een OBD stekker inzitten icm Torque, dan is al veel inzichtelijk.
Check / vervang ook al je vacuumleidingen!
[edit]
Na al mn werk haalde ik 0.4 bar, heb toen de wastegate opnieuw afgesteld en toen viel me op dat de wastegate actuator slapjes was (kon dat staafje erg makkelijk eruit trekken). Die heb ik van de week vervangen en bij mij maakt hij weer 0.5- 0.55 bar zoals het hoort.
Volvo S80 2.4T New Mambatek Turbo Wastegate Actuator by Andy Ramdin, on Flickr
Volvo S80 2.4T New Mambatek Turbo Wastegate Actuator by Andy Ramdin, on Flickr
Vergeet niet dat veel onderdelen een vervangingsinterval hebben, de lambdasondes (voor en achter) hebben uit mn hoofd een vervangingsinterval van 160.000 of 250.000km. Denk ook aan je luchtmassameter, bougies + electrodeafstand, tcv (turboklep), de cbv (diverter valve), lekkende /verstopte injectors, versleten benzinepomp etc. Zonder inzicht in wat je auto doet is het gissen... Ik heb er zelf ook een OBD stekker inzitten icm Torque, dan is al veel inzichtelijk.
Check / vervang ook al je vacuumleidingen!
[edit]
Na al mn werk haalde ik 0.4 bar, heb toen de wastegate opnieuw afgesteld en toen viel me op dat de wastegate actuator slapjes was (kon dat staafje erg makkelijk eruit trekken). Die heb ik van de week vervangen en bij mij maakt hij weer 0.5- 0.55 bar zoals het hoort.


Laatst gewijzigd door nd-photo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.