Twijfel over plug in hybrid.

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Harry Xc
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.07.2018 - 17:46

Goedemorgen,

Even voorstellen

Mijn naam is Harry en ik rij nu in mijn 11e Volvo, een Xc70 D5 . Deze oersterke werker bevalt me uitstekend echter het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ga ik op zoek naar wat anders binnen onze Volvo gelederen.

Mijn oog viel op de V60 plug in hybrid. Echter Heb ik best wat vraagtekens over de complexiteit en daarmee misschien over de betrouwbaarheid/rijkosten van deze wagen..

Ik vind het sowieso bijzonder dat hij maar zo kort in produktie is geweest. Het is misschien naïef te veronderstellen dat dat alleen samenhangt met veranderende regelgeving rondom hybrides.

Misschien was het concept technisch nog niet voldoende door ontwikkeld en deden zich teveel storingen voor.

Kortom zeer aanlokkelijk maar twijfels..

Graag hoor ik van jullie een mening hierover. En natuurlijk gebruikservaringen.

Vriendelijk dank..
Laatst gewijzigd door Harry Xc op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24591
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

de combinatie diesel met hybride is uit productie gehaald omdat de V60 van de eerste generatie een uitlopend model is en er door de fiscale wijzigingen minder vraag naar is. Daarbij is men overgegaan op benzine hybride omdat die motor naar verluidt zich beter leent voor die configuratie. De overgang zou soepeler zijn etc.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Het heeft (denk ik) meer te maken met het feit dat diesel sowieso een Europees feestje is/was. De afzet mogelijkheden van benzine hybride zijn wereldwijd veel groter dan voor de diesel hybride. Dus kunnen de ontwikkelkosten eerder worden terugverdiend.
Daarnaast heeft de negatieve berichtgeving rondom de diesels van VAG en de uitspraak van Volvo geen nieuwe diesel meer te ontwikkelen, het laatste zetje gegeven om (waarschijnlijk) geen diesel hybride meer te introduceren naast de benzine hybride modellen.

Wat betreft de Volvo V60 Plugin Hybrid/Twin Engine:
- het D5 blok is beresterk en kent niet de problematiek van de nieuwere VEA motoren (EGR issues)
- de accu gaat veel langer mee dan verwacht, Volvo geeft nu garantie tot 250.000 km
- software problemen zijn nu wel opgelost
- ISG is (indien nodig) wel vervangen
- keyless is net zo hopeloos als op de reguliere versies

Eigenlijk is er 1 aandachtspunt (waarvan Volvo op de hoogte is)
- de aircopomp kan kortsluiting geven, waardoor de auto niet kan starten of kan stilvallen.

Volvo heeft aangegeven deze aircopomp te blijven vervangen totdat ze klachtenvrij zijn...

Ik vind de diesel hybride een goede combinatie. Zuinig op lange ritten door de diesel. Veel elektrisch rijden in de stad/binnenwegen.
Het is echt jammer dat er naast de T8 Twin Engine geen D6 Twin Engine meer leverbaar is in de nieuwe modellen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33100
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik vind 2012-2018 helemaal niet kort. Heb er veel kilometers mee gereden en I love it.

Zou wel adviseren er eentje te halen bij de Volvo dealer als Volvo Select auto, krijg je wat betere garantie, weet even niet hoeveel km en hoeveel jaar, maar dat weten ze vast hier wel :)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Wat RoaldH zegt.

Ik heb ook lang getwijfeld, maar ben uiteindelijk overstag gegaan. Ik rij hem nu een maandje en ben er zeer content mee. Die elektromotor rijdt heerlijk, ik sta bijna met plezier in de file. De dieselmotor zorgt ook nog eens voor een flinke actieradius; ik kom nu op 40-45 liter diesel net zover als voorheen op 70-75 liter diesel. Op vakantie zal dat anders zijn, maar dan nog verwacht ik 700 kilometer op een tank te kunnen rijden. Voor mijn gebruik is dit helemaal perfect. Nou ja, minpuntje is de kleine kofferbak, maar die gebruik ik toch maar een paar keer per jaar. Niets wat een dakkoffer niet oplost!

Doen!
Laatst gewijzigd door Brinky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

En mijn Keyless Entry is 1x gerepareerd een paar jaar geleden en functioneert sindsdien probleemloos.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

4,5 jaar in het bezit van de D6 en nog nooit stil gestaan.
Wel de gebruikelijk reparatie van de aircopomp en de ISG.
Het bevalt zo goed, dat de auto in december overgaat naar privé.
Harry Xc
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.07.2018 - 17:46

Dank heren voor de respons,


Aircopomp én isg ? Zijn dit al Ingecalculeerde reparaties?

Waarvan de vraag niet is of ze komen maar wanneer ze komen.
Volvo zal niet in alle gevallen over het hart strijken lijkt me..
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

In bijna alle gevallen zullen deze al vervangen zijn. Informeer er naar bij de garage. De historie zal bekend zijn.
Vraag zeker naar de garantie op de aircopomp. Bij mij zit de 4e erin, maar er zijn ook al die de 6e erin hebben zitten.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

henkchroom schreef: In bijna alle gevallen zullen deze al vervangen zijn. Informeer er naar bij de garage. De historie zal bekend zijn.
Vraag zeker naar de garantie op de aircopomp. Bij mij zit de 4e erin, maar er zijn ook al die de 6e erin hebben zitten.
Er zijn er ook die nog met de originele rondrijden...

Ik heb mijn auto bij de Volvo-dealer gekocht met 6 maanden garantie. Mijn ervaring is dat je dan over het algemeen goed zit mocht je toch een tegenvaller hebben.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6350
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zeg gewoon doen, veel auto voor relatief weinig geld!
Ik meende trouwens dat de ERAD ook nog wel een dingetje was?
Beste tip m.i. is een auto kopen die volledig dealer onderhouden is. Dan kun je namelijk altijd terugvallen op de coulance regeling van Volvo die zeker op de compressor gewoon goed is zoals hier al aangegeven.
Zoals Paul zegt kopen bij een dealer heb je de meeste garantie, maar betaal je ook voor. In mijn geval scheelde het 8K voor twee praktisch identieke auto's en daarvoor wilde ik wel wat risico lopen.
Verder is regelmatig laden aan de laadpaal wel een must om optimaal te genieten en rendement te hebben. Ik denk dat als je dat niet doet je zo een 1:15 rijdt en dan is een D3/D4/D5 net zo'n goed alternatief heb ik zo het idee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

Ik zeg gewoon een D5 kopen
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
aristo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 18.07.2009 - 23:13
Locatie: Zwolle

Ik zeg gewoon doen. Wij hebben de auto een D6 van 2014 ook alweer 1,5 maand en het rijdt heerlijk....Geen problemen(op de linker buitenspiegel na) en vindt het heerlijk om de kracht van de diesel te voelen. Lekker moeiteloos optrekken en als je helemaal veel kracht wil hebben op de power modus. Ik merk ook dat awd heel prettig rijdt en het verbruik dempt bij het optrekken. Ik heb ook gehoord dat de overgang elektrisch in de powermodus minder opvalt als je polestar tuning hebt gehad.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Een kapotte elektromotor ben ik 1x tegengekomen op het forum en een 4 of 5 tal versleten tandwielen van de achterassen. Vaak slechts aan 1 kant. Het lijkt een veel minder groot probleem dan de ISG die na een jaar of 3 regelmatig de geest gaf (deze kwamen uit bepaalde series). De ISG's zijn veelal onder coulance bij de 80.000 km beurt vervangen. Software issues waren er veel in 2013. Maar vanaf medio 2014/begin 2015 had Volvo de zaken voor V60D6 wel op orde. Eind 2015 en in 2016 had Volvo weer uitdagingen met de XC90T8 op dat vlak.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Klopt aristo. Na de tuning is de Power stand mindernerveus, schakelt de Geartronic goed en valt het vermogen boven de 150km/h minder sterk terug als de ERAD wordt uitgeschakeld.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

s60magic schreef: Ik zeg gewoon een D5 kopen
De D5 zonder ERAD heeft toch wat last van een turbogat en de geartronic schakelt minder soepel omdat er geen ondersteuning is van de ERAD.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

Ik begin me steeds meer te storen aan de wegligging van de D6, mijn vader heeft een t3 V60 en die stuurt veel preciezer dan mijn D6 vooral in lange doordraaiers.
In een D6 zitten gewoon 3 grote kerels op de achterbank, en dat is goed merkbaar.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Je merkt dat er meer gewicht op de achteras ligt dan bij een normale V60. Het eerste jaar had ik veel problemen met de stabiliteit op hogere snelheid en bij lange doordraaiers. In mijn geval heeft zorgvuldig uitlijnen dat kunnen verhelpen, anders had ik net zoals een aantal forumleden ook de Heico onderstel kit laten monteren. Een enigszins losse achterkant ben ik wel gewend na diverse BMW's en snelle Peugeots. Als goed uitlijnen icm de juiste bandenspanning niet werkt, zou ik je adviseren een 2e hands Heico kit te laten monteren.

Ik had meer problemen tijdens de montage van Conti's dan met Michelins. Herken je dat?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik had in het begin ook veel problemen met instabiliteit op hogere snelheden. Op de snelweg continue aan het bijsturen om 'm in het rechte spoor te houden. Dat probleem heeft echter zichzelf opgelost. Geen uitlijnen aan te pas gekomen. Nu al jarenlang prima rechtuitstabiliteit. In de bochten is het natuurlijk wel duidelijk een zware auto. En ook het remmen vind ik niet overtuigend. Net voldoende remkracht, weinig gevoel. Andere Volvo's remmen veel beter / venijniger.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

Vind hem gewoon wat sompig qua wegligging, een S90 stuurt veel strakker.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”