Pagina 1 van 2
Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 09:01
door Harry Xc
Goedemorgen,
Even voorstellen
Mijn naam is Harry en ik rij nu in mijn 11e Volvo, een Xc70 D5 . Deze oersterke werker bevalt me uitstekend echter het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ga ik op zoek naar wat anders binnen onze Volvo gelederen.
Mijn oog viel op de V60 plug in hybrid. Echter Heb ik best wat vraagtekens over de complexiteit en daarmee misschien over de betrouwbaarheid/rijkosten van deze wagen..
Ik vind het sowieso bijzonder dat hij maar zo kort in produktie is geweest. Het is misschien naïef te veronderstellen dat dat alleen samenhangt met veranderende regelgeving rondom hybrides.
Misschien was het concept technisch nog niet voldoende door ontwikkeld en deden zich teveel storingen voor.
Kortom zeer aanlokkelijk maar twijfels..
Graag hoor ik van jullie een mening hierover. En natuurlijk gebruikservaringen.
Vriendelijk dank..
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 09:17
door Walter
de combinatie diesel met hybride is uit productie gehaald omdat de V60 van de eerste generatie een uitlopend model is en er door de fiscale wijzigingen minder vraag naar is. Daarbij is men overgegaan op benzine hybride omdat die motor naar verluidt zich beter leent voor die configuratie. De overgang zou soepeler zijn etc.
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 09:50
door RoaldH
Het heeft (denk ik) meer te maken met het feit dat diesel sowieso een Europees feestje is/was. De afzet mogelijkheden van benzine hybride zijn wereldwijd veel groter dan voor de diesel hybride. Dus kunnen de ontwikkelkosten eerder worden terugverdiend.
Daarnaast heeft de negatieve berichtgeving rondom de diesels van VAG en de uitspraak van Volvo geen nieuwe diesel meer te ontwikkelen, het laatste zetje gegeven om (waarschijnlijk) geen diesel hybride meer te introduceren naast de benzine hybride modellen.
Wat betreft de Volvo V60 Plugin Hybrid/Twin Engine:
- het D5 blok is beresterk en kent niet de problematiek van de nieuwere VEA motoren (EGR issues)
- de accu gaat veel langer mee dan verwacht, Volvo geeft nu garantie tot 250.000 km
- software problemen zijn nu wel opgelost
- ISG is (indien nodig) wel vervangen
- keyless is net zo hopeloos als op de reguliere versies
Eigenlijk is er 1 aandachtspunt (waarvan Volvo op de hoogte is)
- de aircopomp kan kortsluiting geven, waardoor de auto niet kan starten of kan stilvallen.
Volvo heeft aangegeven deze aircopomp te blijven vervangen totdat ze klachtenvrij zijn...
Ik vind de diesel hybride een goede combinatie. Zuinig op lange ritten door de diesel. Veel elektrisch rijden in de stad/binnenwegen.
Het is echt jammer dat er naast de T8 Twin Engine geen D6 Twin Engine meer leverbaar is in de nieuwe modellen.
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 09:51
door Paul
Ik vind 2012-2018 helemaal niet kort. Heb er veel kilometers mee gereden en I love it.
Zou wel adviseren er eentje te halen bij de Volvo dealer als Volvo Select auto, krijg je wat betere garantie, weet even niet hoeveel km en hoeveel jaar, maar dat weten ze vast hier wel

Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 11:14
door 4wielen
Wat RoaldH zegt.
Ik heb ook lang getwijfeld, maar ben uiteindelijk overstag gegaan. Ik rij hem nu een maandje en ben er zeer content mee. Die elektromotor rijdt heerlijk, ik sta bijna met plezier in de file. De dieselmotor zorgt ook nog eens voor een flinke actieradius; ik kom nu op 40-45 liter diesel net zover als voorheen op 70-75 liter diesel. Op vakantie zal dat anders zijn, maar dan nog verwacht ik 700 kilometer op een tank te kunnen rijden. Voor mijn gebruik is dit helemaal perfect. Nou ja, minpuntje is de kleine kofferbak, maar die gebruik ik toch maar een paar keer per jaar. Niets wat een dakkoffer niet oplost!
Doen!
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 11:50
door IkeV70
En mijn Keyless Entry is 1x gerepareerd een paar jaar geleden en functioneert sindsdien probleemloos.
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 12:06
door henkchroom
4,5 jaar in het bezit van de D6 en nog nooit stil gestaan.
Wel de gebruikelijk reparatie van de aircopomp en de ISG.
Het bevalt zo goed, dat de auto in december overgaat naar privé.
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 15:16
door Harry Xc
Dank heren voor de respons,
Aircopomp én isg ? Zijn dit al Ingecalculeerde reparaties?
Waarvan de vraag niet is of ze komen maar wanneer ze komen.
Volvo zal niet in alle gevallen over het hart strijken lijkt me..
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 15:58
door henkchroom
In bijna alle gevallen zullen deze al vervangen zijn. Informeer er naar bij de garage. De historie zal bekend zijn.
Vraag zeker naar de garantie op de aircopomp. Bij mij zit de 4e erin, maar er zijn ook al die de 6e erin hebben zitten.
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 16:17
door 4wielen
henkchroom schreef:
In bijna alle gevallen zullen deze al vervangen zijn. Informeer er naar bij de garage. De historie zal bekend zijn.
Vraag zeker naar de garantie op de aircopomp. Bij mij zit de 4e erin, maar er zijn ook al die de 6e erin hebben zitten.
Er zijn er ook die nog met de originele rondrijden...
Ik heb mijn auto bij de Volvo-dealer gekocht met 6 maanden garantie. Mijn ervaring is dat je dan over het algemeen goed zit mocht je toch een tegenvaller hebben.
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 20:01
door Gouwe
Ik zeg gewoon doen, veel auto voor relatief weinig geld!
Ik meende trouwens dat de ERAD ook nog wel een dingetje was?
Beste tip m.i. is een auto kopen die volledig dealer onderhouden is. Dan kun je namelijk altijd terugvallen op de coulance regeling van Volvo die zeker op de compressor gewoon goed is zoals hier al aangegeven.
Zoals Paul zegt kopen bij een dealer heb je de meeste garantie, maar betaal je ook voor. In mijn geval scheelde het 8K voor twee praktisch identieke auto's en daarvoor wilde ik wel wat risico lopen.
Verder is regelmatig laden aan de laadpaal wel een must om optimaal te genieten en rendement te hebben. Ik denk dat als je dat niet doet je zo een 1:15 rijdt en dan is een D3/D4/D5 net zo'n goed alternatief heb ik zo het idee.
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 20:59
door s60magic
Ik zeg gewoon een D5 kopen
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 21:27
door aristo
Ik zeg gewoon doen. Wij hebben de auto een D6 van 2014 ook alweer 1,5 maand en het rijdt heerlijk....Geen problemen(op de linker buitenspiegel na) en vindt het heerlijk om de kracht van de diesel te voelen. Lekker moeiteloos optrekken en als je helemaal veel kracht wil hebben op de power modus. Ik merk ook dat awd heel prettig rijdt en het verbruik dempt bij het optrekken. Ik heb ook gehoord dat de overgang elektrisch in de powermodus minder opvalt als je polestar tuning hebt gehad.
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 21:40
door RoaldH
Een kapotte elektromotor ben ik 1x tegengekomen op het forum en een 4 of 5 tal versleten tandwielen van de achterassen. Vaak slechts aan 1 kant. Het lijkt een veel minder groot probleem dan de ISG die na een jaar of 3 regelmatig de geest gaf (deze kwamen uit bepaalde series). De ISG's zijn veelal onder coulance bij de 80.000 km beurt vervangen. Software issues waren er veel in 2013. Maar vanaf medio 2014/begin 2015 had Volvo de zaken voor V60D6 wel op orde. Eind 2015 en in 2016 had Volvo weer uitdagingen met de XC90T8 op dat vlak.
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 21:42
door RoaldH
Klopt aristo. Na de tuning is de Power stand mindernerveus, schakelt de Geartronic goed en valt het vermogen boven de 150km/h minder sterk terug als de ERAD wordt uitgeschakeld.
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 21:43
door RoaldH
s60magic schreef:
Ik zeg gewoon een D5 kopen
De D5 zonder ERAD heeft toch wat last van een turbogat en de geartronic schakelt minder soepel omdat er geen ondersteuning is van de ERAD.
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 22:14
door s60magic
Ik begin me steeds meer te storen aan de wegligging van de D6, mijn vader heeft een t3 V60 en die stuurt veel preciezer dan mijn D6 vooral in lange doordraaiers.
In een D6 zitten gewoon 3 grote kerels op de achterbank, en dat is goed merkbaar.
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 09.07.2018 - 22:43
door RoaldH
Je merkt dat er meer gewicht op de achteras ligt dan bij een normale V60. Het eerste jaar had ik veel problemen met de stabiliteit op hogere snelheid en bij lange doordraaiers. In mijn geval heeft zorgvuldig uitlijnen dat kunnen verhelpen, anders had ik net zoals een aantal forumleden ook de Heico onderstel kit laten monteren. Een enigszins losse achterkant ben ik wel gewend na diverse BMW's en snelle Peugeots. Als goed uitlijnen icm de juiste bandenspanning niet werkt, zou ik je adviseren een 2e hands Heico kit te laten monteren.
Ik had meer problemen tijdens de montage van Conti's dan met Michelins. Herken je dat?
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 10.07.2018 - 11:08
door IkeV70
Ik had in het begin ook veel problemen met instabiliteit op hogere snelheden. Op de snelweg continue aan het bijsturen om 'm in het rechte spoor te houden. Dat probleem heeft echter zichzelf opgelost. Geen uitlijnen aan te pas gekomen. Nu al jarenlang prima rechtuitstabiliteit. In de bochten is het natuurlijk wel duidelijk een zware auto. En ook het remmen vind ik niet overtuigend. Net voldoende remkracht, weinig gevoel. Andere Volvo's remmen veel beter / venijniger.
Re: Twijfel over plug in hybrid.
Geplaatst: 10.07.2018 - 20:32
door s60magic
Vind hem gewoon wat sompig qua wegligging, een S90 stuurt veel strakker.