Nog een nachtje en dan gaat 'mijn' V70 een volgend leven in. Hij wordt vrijdag nog geschouwd door de leasemij en zal dan als occasion zijn tweede leven in gaan. Wellicht nog wel in Nederland. Drie jaar oud en ruim 160.000 kilometer, maar hij kan nog een hele tijd mee voor mijn gevoel. Er zitten een paar parkeerplekjes op een portier en de velgranden zijn niet best meer, maar voor de rest 'als nieuw'. En eigenlijk is dat nog best knap ook want hij heeft best moeten werken de afgelopen jaren.
Stadsverkeer, file, af en toe een keer goed doorblazen. In binnenland en voor vakantietripjes in Europa. Helemaal vlekkeloos? Nee, niet helemaal. Op dag drie met 1.500 kilometer op de teller deed ik mijn raam naar beneden voor een tolpoort in Italië, vervolgens ging het raam niet meer omhoog. Defect raammechanisme. Kregen ze ter plekke niet gemaakt, wel raam vastgezet. Voor de rest van de vakantie zoonlief vanaf de achterbank de tolpoortjes laten bedienen. Vond hij nog leuk ook.
Verder heeft hij me een keer laten staan in Oostenrijk. Ondanks een beurt net voor de vakantie, bleef de auto om olie vragen. Eerst een halve liter en een paar dagen later zelfs een liter. Op aanraden van de garage toch wat olie bijgevuld. Bleek niet nodig, verkeerde melding. Maar vervolgens perste hij het teveel aan olie er aan de bovenkant uit en kwam het schildpadje in de display. Einde verhaal op dat moment en met het vliegtuig terug naar Nederland. Service van de leasemij was overigens perfect, die grepen in nadat Volvo Assistance (ANWB) niet echt kordaat handelde. Dealer heeft vervolgens goede service verleend en ik kon met een taxi vanaf het vliegveld direct een andere auto ophalen.
Maar bovenstaande ' dingetjes' vergeef ik 'm graag. Want hij reed en rijdt lekker. 150 pk diesel is voldoende voor een dergelijke auto, zeker in Nederland. Grote kofferbak, twee stoeltjes geïntegreerd in de achterbank, heerlijk zittende stoelen. Een fijne reisgenoot. Navi weliswaar niet altijd up-to-date, maar die gebruik ik over het algemeen vrij weinig. Wat natuurlijk ook super was, was de on call icm de standkachel, echt heerlijk. Heeft veel genot opgeleverd in de winter.
Naast dit alles vind ik het nog steeds een mooie auto. De dynamic uitvoering met hoogglans zwarte elementen, gecombineerd met de Modin Black en een dakspoiler zorgden voor een sportief ogende V70. Bij de dealer waren ze destijds zo onder de indruk van de configuratie dat ze bij binnenkomst direct zelf een dergelijke uitvoering hebben besteld voor de showroom. En dan niet te vergeten de kleur: Electric Silver! Blijft voor mij absoluut de mooiste kleur. Helaas niet beschikbaar voor zijn opvolger, dus gekozen voor de Osmium Grey.
De V90 was voor mij de logische opvolger, na deze V70 en een eerdere MY'08 V70 (met tussendoor een aantal Passat's), maar het model kon me niet helemaal bekoren. De nieuwe V60 daarentegen wel, maar die kwam te laat. Met dank aan Hooftman die een geweldige leasedeal kon maken is het dan uiteindelijke de XC90 geworden. Met drie opgroeiende mannetjes en hun hockey- en voetbalteams wellicht de ideale auto voor dit moment.
Maar voor nu dank en tot ziens voor mijn trouwe Zweedse ros. Ik hoop dat iemand anders er nog heel lang veel plezier aan mag beleven!
Afscheid van de V70
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Mooie samenvatting, veel plezier morgen!
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
geloof dat ik nu inderdaad naar Alphen moet hahaha. Nee, helaas, volle agenda in Waddinxveen maar dank!
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
- DB200
- 6th Gear member
Mooie terugblik geschreven met een tikje nostalgie. Interessant om te lezen dat een D3 op zich ook al prima is. Ik hoop dat de XC90 ook veel rijplezier geeft, zoals je al schrijft is het een echte hockeybak -:).
Toch even benieuwd op welke aspecten de V90 het heeft afgelegd tegen de XC90.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
-
- 2nd Gear member
Dat lijkt me niet moeilijk: ruimte (of beter: gebrek aan). De te vlak aflopende achterkant met grote overhang maken het model esthetisch ook minder geslaagd. En dan de prijs...Heb ook gekeken voor een opvolger van mijn V70 maar de V90 gaat het zeker niet worden.DB200 schreef: Toch even benieuwd op welke aspecten de V90 het heeft afgelegd tegen de XC90.
XC90 daarentegen

Laatst gewijzigd door nielsvo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
- DB200
- 6th Gear member
Als ik het bij de introductie goed heb begrepen is de V90 is bedoeld als lifestyle-combi, niet als pakezel. In mijn optiek is het design juist zeer geslaagd. Helaas is de auto voor mij (nog) onbetaalbaar, anders had ik de aanschaf allang gemaakt.Dat lijkt me niet moeilijk: ruimte (of beter: gebrek aan). De te vlak aflopende achterkant met grote overhang maken het model esthetisch ook minder geslaagd.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
#dieseldrammer
- PGV90
- 6th Gear member
Lijkt me zeker geen verkeerde stap Rudyvg, en ik schat dat de rest van de familie ook zeer tevreden zal zijn!
Veel plezier met deze nieuwe aanwinst.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- Rudyvg
- 4th Gear member
Ik ging in eerste instantie echt wel voor de V90 (getwijfeld aan een 5-serie, heel erg mooi, maar met de zaak hebben we nu zes Volvo's via dezelfde dealer en daar voelde ik me wel comfortabel bij). Mooie wagen, maar een paar dingen die ik wat minder vond (bijvoorbeeld de achterkant die m.i. iets te ver doorhangt). Tegelijkertijd had ik mijn configuratie al klaar. Vereist was de D4 geartronic, lederen bekleding, mooie velgen, navi plus fatsoenlijke luidsprekers en de laatste veiligheidsfeatures (ACC etc). Daar had ik nog een Scandinavian Line, Versatility Line, Panoramadak en andere frutsels aan toegevoegd. Budget was ook belangrijk natuurlijk.DB200 schreef: Mooie terugblik geschreven met een tikje nostalgie. Interessant om te lezen dat een D3 op zich ook al prima is. Ik hoop dat de XC90 ook veel rijplezier geeft, zoals je al schrijft is het een echte hockeybak -:).
XC90 altijd al mooi gevonden, in de vriendenkring is het oude en huidige model aanwezig en ik maak er ook graag een ritje in. Gedacht dat deze buiten budget zou zijn totdat ik bij Hooftman de showroom instapte. Vaste adviseur daar liet mij de 90th anniversary Edition zien: D4 geartronic, lederen bekleding, mooie wielen, navi, audio: allemaal prima. Veiligheidsfeatures; check! Goed, de extra's die ik had bedacht op de V90 ontbreken.
En dan ga je twijfelen, want ja ik zit er heel vaak alleen in. Maar in het weekend en vakanties dan is het ruimte de grootste luxe. Overigens vind ik dat ook voor normale ritten. Een grote auto rijdt gewoon rustiger, mee ontspannen. Is ook wel het grote verschil met de V70; je zit hoog en de auto nodigt totaal niet uit om de bocht eens even lekker aan te snijden. Gewoon ontspannen. En het overzicht op de weg is wel heel prettig.
Rekenen, drie nachten wakker liggen. Getint glas en Polestar tuning nog kunnen toevoegen. Ai, dat is toch wel een mooie auto als ik eerlijk ben. Een probleempje nog: beslissing moest snel genomen worden, maar de V70 moest nog ruim een halfjaartje mee. Ook daar dacht Hooftman mee: geen probleem, we bestellen dat ding en dan gaat hij gewoon even de showroom in. Kenteken vragen we later wel aan.
Nou ja, de rest is geschiedenis. Ik heb er nu 1.800 kilometer op zitten en heb er nog geen moment spijt van. Veel complimenten gekregen over de kleurcombi van Osmium grey met het Amber interieur. Tot nu toe geen enkel negatief geluid. Moet wel wennen aan de Lane assist functie en de ACC. Je moet ver van te voren richting aan geven om te voorkomen dat de auto vaart vermindert. En dan kom je er ook achter dat eigenlijk 90% van de automobilisten te weinig afstand houdt. Tenminste, er van uit gaande dat de afstand die Volvo aanhoudt in de kortste stand het minimum van twee seconden is.
Vrijdagochtend ga ik met mijn oudste zoon de auto in voor een rit van twee dagen naar Italië. Zaterdag pikken we in Bologna de rest van de family op. Hij kan niet wachten, en ik ook niet!
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
- Rudyvg
- 4th Gear member
Dankjewel!PGV70 schreef: Lijkt me zeker geen verkeerde stap Rudyvg, en ik schat dat de rest van de familie ook zeer tevreden zal zijn!
V70 2.0D Momentum MY2008
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Gefeliciteerd met de XC90. Mooie wagen!
Tis nog veel erger met de volgafstand van de meeste automobilisten! De kortste volgafstand is al de helft van wat minimaal is toegestaan.
https://support.volvocars.com/nl/cars/pages/owners-manual.aspx?mc=v526&my=2018&sw=17w46&article=60055df683550013c0a801511c7523c5
1 streepje is 1 seconden. 5 streepjes zijn ongeveer 3 seconden. Elk steepje is dus een halve seconde extra.
Ik heb de mijne meestal op 2 streepjes en dat is al veel meer dan de meeste auto's afstand houden. Bij druk verkeer lukt het ook niet want dan komen er steeds auto's tussen tijden en ga je zelf steeds langzamer omdat e auto de afstand weer wil vergoten.
Regels en realiteit zijn ver verwijderd van elkaar in de 2 seconden regel.
Tis nog veel erger met de volgafstand van de meeste automobilisten! De kortste volgafstand is al de helft van wat minimaal is toegestaan.
https://support.volvocars.com/nl/cars/pages/owners-manual.aspx?mc=v526&my=2018&sw=17w46&article=60055df683550013c0a801511c7523c5
1 streepje is 1 seconden. 5 streepjes zijn ongeveer 3 seconden. Elk steepje is dus een halve seconde extra.
Ik heb de mijne meestal op 2 streepjes en dat is al veel meer dan de meeste auto's afstand houden. Bij druk verkeer lukt het ook niet want dan komen er steeds auto's tussen tijden en ga je zelf steeds langzamer omdat e auto de afstand weer wil vergoten.
Regels en realiteit zijn ver verwijderd van elkaar in de 2 seconden regel.
Laatst gewijzigd door nklaver op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
sterker, ik merk dat bij twee a drie streepjes afstand iedereen er continu tussen duikt en dus de auto weer af gaat remmen.
Mijn blog
- Rudyvg
- 4th Gear member
Ja dat is echt wel opmerkelijk. Opvallend ook hoe snel iemand dan achter je gaat kleven omdat je blijkbaar niet genoeg aansluit of doorrijdt.
V70 2.0D Momentum MY2008