Afscheid van de V70
Geplaatst: 12.07.2018 - 10:02
Nog een nachtje en dan gaat 'mijn' V70 een volgend leven in. Hij wordt vrijdag nog geschouwd door de leasemij en zal dan als occasion zijn tweede leven in gaan. Wellicht nog wel in Nederland. Drie jaar oud en ruim 160.000 kilometer, maar hij kan nog een hele tijd mee voor mijn gevoel. Er zitten een paar parkeerplekjes op een portier en de velgranden zijn niet best meer, maar voor de rest 'als nieuw'. En eigenlijk is dat nog best knap ook want hij heeft best moeten werken de afgelopen jaren.
Stadsverkeer, file, af en toe een keer goed doorblazen. In binnenland en voor vakantietripjes in Europa. Helemaal vlekkeloos? Nee, niet helemaal. Op dag drie met 1.500 kilometer op de teller deed ik mijn raam naar beneden voor een tolpoort in Italië, vervolgens ging het raam niet meer omhoog. Defect raammechanisme. Kregen ze ter plekke niet gemaakt, wel raam vastgezet. Voor de rest van de vakantie zoonlief vanaf de achterbank de tolpoortjes laten bedienen. Vond hij nog leuk ook.
Verder heeft hij me een keer laten staan in Oostenrijk. Ondanks een beurt net voor de vakantie, bleef de auto om olie vragen. Eerst een halve liter en een paar dagen later zelfs een liter. Op aanraden van de garage toch wat olie bijgevuld. Bleek niet nodig, verkeerde melding. Maar vervolgens perste hij het teveel aan olie er aan de bovenkant uit en kwam het schildpadje in de display. Einde verhaal op dat moment en met het vliegtuig terug naar Nederland. Service van de leasemij was overigens perfect, die grepen in nadat Volvo Assistance (ANWB) niet echt kordaat handelde. Dealer heeft vervolgens goede service verleend en ik kon met een taxi vanaf het vliegveld direct een andere auto ophalen.
Maar bovenstaande ' dingetjes' vergeef ik 'm graag. Want hij reed en rijdt lekker. 150 pk diesel is voldoende voor een dergelijke auto, zeker in Nederland. Grote kofferbak, twee stoeltjes geïntegreerd in de achterbank, heerlijk zittende stoelen. Een fijne reisgenoot. Navi weliswaar niet altijd up-to-date, maar die gebruik ik over het algemeen vrij weinig. Wat natuurlijk ook super was, was de on call icm de standkachel, echt heerlijk. Heeft veel genot opgeleverd in de winter.
Naast dit alles vind ik het nog steeds een mooie auto. De dynamic uitvoering met hoogglans zwarte elementen, gecombineerd met de Modin Black en een dakspoiler zorgden voor een sportief ogende V70. Bij de dealer waren ze destijds zo onder de indruk van de configuratie dat ze bij binnenkomst direct zelf een dergelijke uitvoering hebben besteld voor de showroom. En dan niet te vergeten de kleur: Electric Silver! Blijft voor mij absoluut de mooiste kleur. Helaas niet beschikbaar voor zijn opvolger, dus gekozen voor de Osmium Grey.
De V90 was voor mij de logische opvolger, na deze V70 en een eerdere MY'08 V70 (met tussendoor een aantal Passat's), maar het model kon me niet helemaal bekoren. De nieuwe V60 daarentegen wel, maar die kwam te laat. Met dank aan Hooftman die een geweldige leasedeal kon maken is het dan uiteindelijke de XC90 geworden. Met drie opgroeiende mannetjes en hun hockey- en voetbalteams wellicht de ideale auto voor dit moment.
Maar voor nu dank en tot ziens voor mijn trouwe Zweedse ros. Ik hoop dat iemand anders er nog heel lang veel plezier aan mag beleven!
Stadsverkeer, file, af en toe een keer goed doorblazen. In binnenland en voor vakantietripjes in Europa. Helemaal vlekkeloos? Nee, niet helemaal. Op dag drie met 1.500 kilometer op de teller deed ik mijn raam naar beneden voor een tolpoort in Italië, vervolgens ging het raam niet meer omhoog. Defect raammechanisme. Kregen ze ter plekke niet gemaakt, wel raam vastgezet. Voor de rest van de vakantie zoonlief vanaf de achterbank de tolpoortjes laten bedienen. Vond hij nog leuk ook.
Verder heeft hij me een keer laten staan in Oostenrijk. Ondanks een beurt net voor de vakantie, bleef de auto om olie vragen. Eerst een halve liter en een paar dagen later zelfs een liter. Op aanraden van de garage toch wat olie bijgevuld. Bleek niet nodig, verkeerde melding. Maar vervolgens perste hij het teveel aan olie er aan de bovenkant uit en kwam het schildpadje in de display. Einde verhaal op dat moment en met het vliegtuig terug naar Nederland. Service van de leasemij was overigens perfect, die grepen in nadat Volvo Assistance (ANWB) niet echt kordaat handelde. Dealer heeft vervolgens goede service verleend en ik kon met een taxi vanaf het vliegveld direct een andere auto ophalen.
Maar bovenstaande ' dingetjes' vergeef ik 'm graag. Want hij reed en rijdt lekker. 150 pk diesel is voldoende voor een dergelijke auto, zeker in Nederland. Grote kofferbak, twee stoeltjes geïntegreerd in de achterbank, heerlijk zittende stoelen. Een fijne reisgenoot. Navi weliswaar niet altijd up-to-date, maar die gebruik ik over het algemeen vrij weinig. Wat natuurlijk ook super was, was de on call icm de standkachel, echt heerlijk. Heeft veel genot opgeleverd in de winter.
Naast dit alles vind ik het nog steeds een mooie auto. De dynamic uitvoering met hoogglans zwarte elementen, gecombineerd met de Modin Black en een dakspoiler zorgden voor een sportief ogende V70. Bij de dealer waren ze destijds zo onder de indruk van de configuratie dat ze bij binnenkomst direct zelf een dergelijke uitvoering hebben besteld voor de showroom. En dan niet te vergeten de kleur: Electric Silver! Blijft voor mij absoluut de mooiste kleur. Helaas niet beschikbaar voor zijn opvolger, dus gekozen voor de Osmium Grey.
De V90 was voor mij de logische opvolger, na deze V70 en een eerdere MY'08 V70 (met tussendoor een aantal Passat's), maar het model kon me niet helemaal bekoren. De nieuwe V60 daarentegen wel, maar die kwam te laat. Met dank aan Hooftman die een geweldige leasedeal kon maken is het dan uiteindelijke de XC90 geworden. Met drie opgroeiende mannetjes en hun hockey- en voetbalteams wellicht de ideale auto voor dit moment.
Maar voor nu dank en tot ziens voor mijn trouwe Zweedse ros. Ik hoop dat iemand anders er nog heel lang veel plezier aan mag beleven!