Hoe goed is de D4 vea 181pk motor?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

Ondertussen heb ik deze motor in de xc60 zonder, tot nu toe, problemen.
Ik ben benieuwd of er al rijders zijn die wel problemen hebben die bij meerde ook voorkomen.
Oftewel bekende problemen voor deze motor
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als er na maart 2017 een nieuwe EGR koeler met bijbehorende slangeset is gemonteerd heb je een prima motor onder de kap.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4319
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

en alles van voor die tijd ? die dienen zeker nog een modificatie te krijgen?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Jep, helaas geen preventief werk.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Stottert hier vooral in dorpse ritjes dat je zo rond de 30km/u rijdt. Ook als je zo'n 70-80km bonkt hij, rijd je 140+ nergens last van.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier gaat hij ook super, ik merk dat ik veel vloeiender kan rijden met het ding dan mijn vrouw maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik veel vaker achter het stuur zit.
Hier geen last van bonken of stotteren, op alle snelheden gaat hij goed.
Ik blijf de 8gt met D4 een heerlijke metgezel tijdens lange vakantiereizen, stil en snel.
Cruisen met 145 op de autoroute maakt het een echte kilometervreter, ik ben er erg content mee.
Gisteren is hij weer even in bad geweest na de vakantie en dan merk je de voordelen van glascoating met synthetische wax, zowel velgen als lak zien er dan uit om door een ringetje te halen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

VEA D4 = 190 pk geen 185 pk. (oude drivE was 185 pk)

Rij er nu al weer 5 jaar mee rond.. Geen enkel probleem, geen probleem met EGR, EGR koeler, stotteren, geen olie verbruik etc etc.
(knock on wood moet nog even mee tot half september :) )
Laatst gewijzigd door MichelR op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

MichelR schreef: VEA D4 = 190 pk geen 185 pk. (oude drivE was 185 pk)

Rij er nu al weer 5 jaar mee rond.. Geen enkel probleem, geen probleem met EGR, EGR koeler, stotteren, geen olie verbruik etc etc.
(knock on wood moet nog even mee tot half september :) )
In jouw leaseeditie 14% geeft hij 190pk in de V70 181 en idd de oude D5 185pk.
Vraagstelling was hoe de 181pk VEA 2.0D 8gt zich verhield.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4264
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik heb de terugroepactie i.v.m. de EGR-koeler, maar heb nooit problemen gehad. Rijdt fantastisch, niks schokkerig en automaat doet het ook meer dan prima. Gemiddeld verbruik 6,3 l/100 km, vind ik best puik. Heerlijke auto voor de lange afstanden ! Deze V70 bevalt ons zo goed, dat ik mijn oriëntatie voor de aankoop van een nieuwe Volvo even in de koelkast zet en met deze machine blijf doorrijden. En dat nog met evenveel plezier als toen ie nieuw was. Hij ziet er ook nog zo uit en hij voelt ook nog zo aan, echt de beste V70 van de drie exemplaren die ik heb gehad.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Retcod
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 01.12.2007 - 11:15

Paul schreef: Stottert hier vooral in dorpse ritjes dat je zo rond de 30km/u rijdt. Ook als je zo'n 70-80km bonkt hij, rijd je 140+ nergens last van.
Dat is toevallig, dat doet de mijne ook. Met name bij een koude start en wanneer er met lage toeren wordt gereden (rondom 1300/1400 rpm). Daar houdt de Geartronic bak het toerental het liefst wanneer je rustig en met constante snelheid rijdt. Ook stationair schommelt het toerental dan een beetje. Uitlezen geeft geen foutcodes. Ik heb er nu een flesje Bardahl commonrail diesel injector cleaner tegenaan gegooid, maar dat lijkt weinig te doen. Binnenkort mag de V70 weer voor een beurt en wordt er verder gekeken. Heb jij er ook al eens naar laten kijken, en zo ja wat kwam daar uit?

Verder bevalt de combi D4 en GT8 mij prima. Zeker na een Polestar update. De bak schakelt dan gewoon veel sneller en natuurlijker. Alles lijkt gewoon net wat beter op elkaar afgestemd. Gemiddeld verbruik is hier ongeveer 6,1 liter per 100 km. Daarbij rij ik dagelijks 150 kilometer snelweg, meestal zonder file. De maximumsnelheid wordt soms eventjes overschreden als er voldoende ruimte is en wanneer het blok op temperatuur is 8-)
Volvo V70 2015 D4 GT8 Polestar Optimised
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Nee mijn auto is vaak terug gegaan, bij 50.000km wel die hele egr klep schoongemaakt en wat vuil overal uitgehaald, geen enkele verbetering. Is allemaal eigenlijk gekomen met een software update ergens rond de 30.000km.
Maar auto is al vaak terug gegaan heb het opgegeven.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13489
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Heb één keer n probleem gehad, was met verse software opgelost.
Verder geen problemen in 200.000km
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat stotteren herken ik ook, zeker wanneer de standkachel zijn ding heeft gedaan. 1x gas geven tot boven de 2500rpm en het is de rest van de rit weg.
MyV60
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 11.06.2018 - 10:57

Ikzelf heb na 80-85000 km problemen met olieverbruik naast gekende EGR problemen. Ben vooral benieuwd of er nog anderen zijn met zelfde probleem;
viewtopic.php?t=79609&page=fst_unread&h ... ieverbruik
Retcod
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 01.12.2007 - 11:15

Even een "kleine" update. De V70 is voor een kleine beurt geweest. Er is direct verder gekeken naar het stotteren en inhouden. De EGR-modificatie, die voor mijn auto nog niet was doorgevoerd, wordt nu alsnog (onder garantie!) gedaan. Binnenkort mag ik 'm daarvoor afgeven. Hopelijk is het probleem daarmee opgelost.

Olieverbruik is voor mijn D4 niet merkbaar. Ik heb tussen de beurten door nog niets hoeven bijvullen in ieder geval.
Volvo V70 2015 D4 GT8 Polestar Optimised
Retcod
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 01.12.2007 - 11:15

Wederom een update. Vandaag is de V70 voorzien van een nieuwe/gemodificeerde EGR-klep. Mijn eerste indruk; de auto loopt veel gelijkmatiger stationair en pakt enorm soepel op bij lage toeren. Kennelijk was dat in de loop der tijd toch langzaam minder geworden. Het verschil is nu in ieder geval duidelijk merkbaar. Het stotteren en inhouden lijkt verdwenen. Even afwachten of het definitief weg is. Alles is zonder kosten voor mij geregeld. Dikke pluim voor Volvo!
Volvo V70 2015 D4 GT8 Polestar Optimised
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”