Vakantie Toscane

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arnold_w
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
Locatie: Gelderland

Net terug van twee weken Toscane, mijn eerste lange rit met de PIH.

Heenreis 1550 km (incl overnachting Oostenrijk en 100 km plaatselijke km's) (continu in POWER mode, daar waar het kon 180-200 km/h, maar ook veel Baustellen waar maar 80-100 gereden kom worden)
Terugreis 1462 km (continu in POWER mode, daar waar het kon 180-200 km/h, maar ook veel Baustellen waar maar 80-100 gereden kom worden)
Toscane rondritjes door heuvel/bergachtig terrein (continu in AWD mode)

Totaal gereden 4846 km
Gemiddeld verbruik 1:14
Geen mogelijkheid gehad tot laden, dus allen diesel km's in AWD en POWER mode.

De MICHELIN CrossClimate banden hebben zich goed gedragen, twee weken lang temperaturen tussen de 30 en 35 graden, bijna 2000 km gereden door bochtige bergwegen, maar de auto bleef strak op de weg en ik had geen moment het gevoel van zacht of slap rubber. Wel heb ik de banden voor vertrek wat harder opgepompt ivm 4 volwassenen, bagage en hogere snelheden op de snelweg. Banden vertonen na deze vakantie niet meer slijtage dan voor vertrek, dus voor mij is het wel duidelijk dat deze banden zullen blijven.

De AWD (en soms ook POWER) mode in de bergen is echt een genot, zoveel trekkracht en in de POWER mode schakelt hij sneller terug wanneer je de rem even aantikt, dan remt hij in een lagere versnelling op de motor af, iets dat ik anders handmatig had moeten doen.
Op de snelweg had hij geen moeite om BMW's en Audi's bij te houden, hoewel ik de teller niet verder op heb laten lopen dan 205, dan vind ik het meestal wel welletjes.
Hij blijft overigens wel goed strak op de weg liggen, maar met volle bepakking merk je het extra gewicht wel bij lange bochten. Met 200 zo'n bocht ingaan voel je behoorlijk aan je stuur en dat vind ik toch wat minder relaxed rijden, dus meestal bleef ik zo rond de 180 hangen.

De beperkte kofferbakruimte is ons alleszins meegevallen, we hadden 3 ruimte weekendtassen op maat gekocht, deze passen precies onder de rolhoes en dat was ruim voldoende voor 4 personen aan zomerkleding. Op de terugweg zelfs nog de nodige flessen wijn en olijfolie en 2 kg kaas mee terug genomen, ook alles onder de rolhoes.

Kortom, ik vind het een prettige reisauto voor de lange afstand en het verbruik met volle bepakking, vlot en sportief rijgedrag door de bergen valt met met 1:14 niet tegen.
(mijn vorige S60 met 2.4 ltr 5 cylinder deed op een vergelijkbare vakantie 1:15 met 2 personen)
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Goed te lezen! En geen airco-problemen gelukkig! Wij vertrekken donderdag naar Oostenrijk en rijden dan een stukje verder door dan jullie, naar La Marce. Ik ga voor de 1:16, want ik rij meestal niet harder dan 150. Enkel een kwartiertje op 3000 toeren om de motor lekker schoon te blazen. Zal wel zo rond de 170/180 zijn. We gaan het zien!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
arnold_w
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
Locatie: Gelderland

Inderdaad geen airco problemen gehad, wel had ik regelmatig bij het dalen meldingen over een te laag koelvloeistof niveau.
Na controle bleek deze net op of net onder het MIN teken te staan, wanneer de auto niet horizontaal staat zal de sensor dit waarschijnlijk zien als "te weinig", dus ik heb ter plaatste een flesje gekocht en aangevuld tot MAX.
Daarna geen meldingen meer gezien.

Bij het rijden op onverharde gravel roads (en die heb je in Le Marche ook veel) heb ik een paar keer gehad dat er een steentje tussen het hitteschild en de remschijf kwam. Je krijgt dan een heel irritant schurend geluid te horen die erger wordt naarmate je instuurt. Ik heb geprobeerd met een stok het hitteschild een beetje naar achter te duwen in de hoop dat het aanlopen minder zou worden, dat hielp helaas niet. Later bleek dat na een stukje naar achter en naar voren rijden de steen weer los liet. Dus mocht je op dergelijke wegen gaan rijden en je hoort opeens een knarsend en schurend geluid, even een stukje heen en weer rijden.

Veel plezier in Le Marche, is heel mooi.
Ben er nu vier keer geweest, mooie steden en natuur.
Laatst gewijzigd door arnold_w op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
arnold_w
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
Locatie: Gelderland

Wat ik overigens ook wel erg prettig vond is adaptief grootlicht. Ik gebruik dat in NL ook wel eens, maar het was me nooit echt opgevallen hoe actief en ingenieus dat systeem eigenlijk werkt.
In NL, waar de wegen redelijk recht zijn, gaat gaat het grootlicht uit wanneer er een tegenligger aankomt, ik dacht altijd dat hij gewoon aan en uit ging, maar in de Toscaanse heuvelachtige slingerwegen ontdekte ik opeens dat de koplampen de tegenligger echt volgt en een zwart vierkant vlak (schaduw) op de tegemoetkomende auto projecteert, terwijl de berm wel maximaal met grootlicht verlicht blijft. Het zwarte schaduwvlak beweegt ook met de tegenligger mee, tot deze uit beeld is en het zwarte vlak weer langzaam samenvloeit tot een lichtbundel en het grootlicht weer maximaal is. Dat systeem reageert echt veel sneller dan ik handmatig zou kunnen doen.

Enig nadeel ondervond ik wel met reflecterende verkeersborden, waarbij het systeem soms onnodig dimde, maar verder werkt dit echt subliem.

Hier zie je de werking:
Laatst gewijzigd door arnold_w op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Verbruik is netjes gezien de rijstijl en het gebruik van de powermode. Heb je hem nog ergens kunnen opladen in toscane?
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik vond de auto in de powermodus altijd een beetje te nerveus, leuk voor een keertje in je eentje blazen op de snelweg of een enkel sprintje maar een complete rit naar Italie in die stand kan ik me niet voorstellen. Maar inderdaad zeker gezien de gebruikte drive mode een keurig verbruik in hybrid zou er maar zo gemiddeld nog 1 of 2 kilometer extra per liter in hebben gezeten
Gebruikersavatar
arnold_w
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
Locatie: Gelderland

V50 R schreef: Verbruik is netjes gezien de rijstijl en het gebruik van de powermode. Heb je hem nog ergens kunnen opladen in toscane?

Nee, ik heb nergens geladen, moest daarvoor te ver rijden, dichtstbijzijnde was in Volterra, 17km rijden. Had me er al bij neergelegd dat het 100% diesel zou worden. In de heuvels reed ik daar wel continu op AWD mode, dus werd wel steeds bijgeladen tot 10km, handig als je ergens een dorpje in rijdt.
Laatst gewijzigd door arnold_w op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33100
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Hier ook altijd beetje nerveus, druk hem eigenlijk alleen in als ik even in wil halen of wil laten zien dat de mijne sneller is ;-)
Hier in Oostenrijk echt overal laadpalen trouwens. Dan altijd balen dat ik met de v70 ben...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
arnold_w
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
Locatie: Gelderland

NielsPHEV schreef: Ik vond de auto in de powermodus altijd een beetje te nerveus, leuk voor een keertje in je eentje blazen op de snelweg of een enkel sprintje maar een complete rit naar Italie in die stand kan ik me niet voorstellen. Maar inderdaad zeker gezien de gebruikte drive mode een keurig verbruik in hybrid zou er maar zo gemiddeld nog 1 of 2 kilometer extra per liter in hebben gezeten
Eens vwb lagere snelheden, dan is hij soms wat schokkerig en schakelt veel vaker, maar op de snelweg reageert hij veel vlotter op het gas, schakelt direct terug bij een inhaalmanoeuvre en heb het toen niet als zenuwachtig ervaren. Zodra ik weer in een file terecht kwam, of een Baustelle, dan drukte ik weer op AWD, om na het oponthoud er weer als een raket vandoor te gaan wanneer ik de POWER mode weer indrukte. Alleen het geluid al is heerlijk.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Zo, wij zijn fris terug uit Le Marche. Ongeveer 3.500 kilometers gereden tegen ruim 1:16. Vooral in SAVE gereden en AWD zodra het heuvelachtig werd. Auto deed het probleemloos. Leuk om bergweggetjes te pakken met AWD zeg, kinderspel. Gelukkig ook geen airco-perikelen gehad. En de kofferruimte was voor ons als gezin van vier prima; er had nog meer mee gekund! Ik heb nu al zin in de wintersport(rit).

Overigens wel grappig: camping had 10 vaste tenten, allemaal Nederlanders en maar liefst 3 V60 PIH’s! Zou er dan toch een typische Volvo-rijder bestaan... :D
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33100
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

En kon je beetje opladen? In Oostenrijk kan je in elk geval zo meteen overal wel laden!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Paul schreef: En kon je beetje opladen? In Oostenrijk kan je in elk geval zo meteen overal wel laden!
Nee, nergens iets gezien, ook niet in Oostenrijk. Ook niet gezocht overigens. Kabels blijven de volgende keer gewoon thuis.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 834
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

4wielen schreef: Overigens wel grappig: camping had 10 vaste tenten, allemaal Nederlanders en maar liefst 3 V60 PIH’s! Zou er dan toch een typische Volvo-rijder bestaan... :D
Zit hier nu nog in Le Marche en lees dit stukje. Mijn kinderen zeiden gisteren nog: ‘pap, bijna alle Nederlanders die we zien rijden in een Volvo!’ Nou zijn er gelukkig nog niet zo veel Nederlanders hier, maar het valt wel op. Lijkt op een soort Zweeds- Italiaanse smaakcombinatie ;)
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Bijna iedere Volvo in Italië is van een Nederlander, dat valt ook op. Ik heb overigens een paar keer een Nederlandse XC90 gezien, volgens mij in Cupra Marittima...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Ik ben nu in Toscane op vakantie. De airco doet het gelukkig nog prima, is wel nodig hier.
Het blijft een genot om met de auto in de heuvels/bergen te rijden :). AWD of power en gaan... Het maakt ook weinig uit waar je uitkomt, door de AWD kun je ook onverhard goed omhoog komen.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

De airco is idd geen nice-to-have in Italië nu! Veel plezier nog.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Rudyvg
4th Gear member
Berichten: 834
Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
Locatie: Leiden

4wielen schreef: Bijna iedere Volvo in Italië is van een Nederlander, dat valt ook op. Ik heb overigens een paar keer een Nederlandse XC90 gezien, volgens mij in Cupra Marittima...
Ik was het niet.... Wij zitten net boven Ancona. prachtige omgeving daar, maar die wegen zijn wel af en toe drama. De oude Romeinen zouden zich doodschamen ;)
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”