Sinds een tijdje heb ik problemen met accelereren als de motor warm is.
Bij koude motor dus geen enkel probleem.
Op een obd lezer gevonden dat op cilinder 2 en 3 misfires zouden plaatsvinden (0,2%) of zo. Bougies zijn nog vrij nieuw en oké, dus toen maar alle vier bobines vervangen, die kosten toch niks, en volgens mij waren ze nog origineel.. Hierna leek het probleem weg te zijn, maar blijkbaar de eerste dagen niet lang genoeg gereden. Probleem is namelijk terug.
Er komt geen check engine light, en op de obd staat niks. Alle emissie tests passen, overige tests ook. En altijd als je mensen laat meerijden schokt hij niet. (Kom je blij bij de garage: 'nu doet ie het', en dan is er geen reproductie).
De eerste echte schok, als het gebeurt, is op 2600rpm, hierna doet hij -soms- nog onrustig. En dat dus alleen als hij warm is.. de obd tool heeft nog steeds -exact- hetzelfde aantal misfires, dus lijkt me ergens een foute uitlezing.
Qua gevoel lijkt het een beetje op wat er gebeurde voordat bij 140k de intake solenoid kapot ging (p2008), maar ik weet niet waarom dat nu weer zou gebeuren..
Wellicht de kabels naar de bobines?
Waarom alleen als hij warm is?
Opvallend: ik heb ook een tijdje gehad dat de ruitensproeier ermee ophield als de auto warm was.. dat bleek uiteindelijk (na vervanging van o.a. de pomp) aan de zekeringkast te loggen waar een stekker even opnieuw verbonden moest worden...
1.8 inhouden bij warme motor 2600rpm
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1461
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Heeft de auto wel de sproeierpomp modificatie gehad bij de dealer?
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Volgens mij was dat bij de 5cilinders en een vin nummer buiten mijn range. Locatie van de pomp & reservoir is daar dicht bij de computer.
De 4 cilinders hebben ze compleet ergens anders, nml bij de rechterdeur in de buurt tegen het raam aan.
Ik zie wel in de historie dat bij ~78k een pomp vervangen is (vorige eigenaar), en zelf heb ik dat bij ~206k gedaan.
Maar goed, daar heb ik zover ik weet geen probleem. Geen plasjes water of zo onder de auto 's ochtends en na het werk.
De 4 cilinders hebben ze compleet ergens anders, nml bij de rechterdeur in de buurt tegen het raam aan.
Ik zie wel in de historie dat bij ~78k een pomp vervangen is (vorige eigenaar), en zelf heb ik dat bij ~206k gedaan.
Maar goed, daar heb ik zover ik weet geen probleem. Geen plasjes water of zo onder de auto 's ochtends en na het werk.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
De oplossing was simpel.
Even een cleaner in de tank en het probleem is nu al een tijd volledig weg
Even een cleaner in de tank en het probleem is nu al een tijd volledig weg
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+