Brandblusser in XC40

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
varavital
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 02.03.2018 - 14:37

Voor de Belgen (in Nederland blijkbaar niet verplicht), heeft er iemand een fototje van hoe de brandblusser door de dealer bevestigd is in zijn XC40? De Volvo bevestigingsbeugel met nummer 31675539 en de brandblusser lagen los in de koffer bij aflevering. De dealer zei dat ze deze meestal niet bevestigen omdat de meeste mensen dat niet willen, wat ook wel zo is, maar als hij met die beugel op een deftige manier te bevestigen is en nog wat uit het zicht zit wil ik dit toch wel overwegen. Anders blijft die in de koffer liggen achteraan op de plaat boven het reservewiel.

Maar een fototje zou dus welkom zijn om te zien hoe het er uitziet.
De weg is belangrijker dan het doel.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24379
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

veel dealer monteren ze inderdaad niet, net als de lifehammer, omdat iedereen ze op een andere plek wil hebben.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Life hammer wordt vaak bij de dorpel gemonteerd.
Handig, kun je ook zo goed bij, als je op de kop hangt en je de veiligheidsriem wilt doorsnijden met de achterkant van de lifehammer...
Beste plek is aan het plafond, bij voorkeur midden of boven het portier.

En die brandblusser?
Bevat een chemische stof, die na verloop van tijd het plastic aanvreet. Leuk voor je bekabeling, heb je net de auto gered door het te blussen komen er naar een paar maanden allerlei rare klachten met betrekking tot het elektrische systeem.
Ik heb een brandblusser in mijn achterbak, ook vanwege verplichting in sommige EU landen. Maar of ik hem ook ga gebruiken? Ligt ook aan de situatie.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

In Nederland inderdaad niet verplicht. In België wel, moet ook aanwezig zijn bij de keuring en mag niet over datum zijn. Zelfs al eens (12 jaar geleden, als onervaren chauffeur) bij een politiecontrole de brandblusser moeten tonen om te bewijzen dat die niet over datum is. En ik vrees zelfs dat strikt genomen de blusser zich "in het passagierscompartiment en door de bestuurder bereikbaar" moet gemonteerd zijn. Vandaar dat ze vroeger vaak onder de voorstoelen of aan passagierskant tegen de middentunnel bevestigd werden. Niet mooi.
Mijn brandblussers zitten goed bereikbaar in de koffer gemonteerd en daar maken ze op de keuring gelukkig geen punt van. Ik heb er 2: een 1 kg poederblusser en een 2 liter schuimblusser. Het schuim omdat ik poeder liever niet gebruikt als het zou nodig zijn. De poederblusser omdat die BENOR gekeurd is (in principe ook verplicht) en de schuimblusser niet (omdat ik die gekocht heb in Nederland)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
varavital
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 02.03.2018 - 14:37

Frederik Welvaert schreef: En ik vrees zelfs dat strikt genomen de blusser zich "in het passagierscompartiment en door de bestuurder bereikbaar" moet gemonteerd zijn. Vandaar dat ze vroeger vaak onder de voorstoelen of aan passagierskant tegen de middentunnel bevestigd werden. Niet mooi.
Klopt, moet officiëel in principe in het passagierscompartiment gemonteerd worden binnen handbereik. De bijgeleverde beugel lijkt mij idd een beugel om de brandblusser voor de passagiersstoel te monteren. Ik ga het eens bekijken, als het niet te fel opvalt en stoort, dan wil ik die daar wel monteren, anders monteer ik hem in de koffer.
De weg is belangrijker dan het doel.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”