Met dit mooie warme weer slaat de kachelventilator op hol. Tijdens het rijden gaat die spontaan uit en weer aan.
Manueel de snelheid bedienen werkt ook niet. Wat kan de oorzaak hiervan zijn?
XC60 Kachelventilator slaat op hol
Kachelweerstand lijkt mij sterk, er zal geen warmtevraag zijn...
'kachelventilator' is in mijn ogen een verwarrende term, lijkt me dat je de ventilator of blower bedoeld, wordt ook voor airco en ventileren gebruikt - los van de kachel. Ik denk eerder aan temperatuursensor.
'kachelventilator' is in mijn ogen een verwarrende term, lijkt me dat je de ventilator of blower bedoeld, wordt ook voor airco en ventileren gebruikt - los van de kachel. Ik denk eerder aan temperatuursensor.
Laatst gewijzigd door OnnoJ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 04.09.2006 - 09:49
- Locatie: Selfkant
Volvo Dealer snap ik... maar als de temperatuur sensor defect is dan zal die blijven blazen alleen zal de temperatuur niet gemeten worden toch?
De blower stopt spontaan helemaal met blowen en dat onregelmatig.
Waaraan merk je dat je kachelweerstand kapot is?
Soms werkt een ventilator niet goed meer. Hij doet het bijvoorbeeld wel in stand twee en vier, maar niet in stand één en drie. Dit kan komen door een kapotte weerstand. In stand twee en vier springt het voltage over de weerstand heen en werkt de ventilator wel. In dit geval kan je de weerstand vervangen, maar soms is het nodig om de complete kachelmotor te vervangen. Dit is afhankelijk van wat er precies stuk is.
Dus is ga ervan uit dat de weerstand defect is.
Reeds nieuw besteld, maar moet even de locatie vinden waar dat ding ingestoken zit.
De blower stopt spontaan helemaal met blowen en dat onregelmatig.
Waaraan merk je dat je kachelweerstand kapot is?
Soms werkt een ventilator niet goed meer. Hij doet het bijvoorbeeld wel in stand twee en vier, maar niet in stand één en drie. Dit kan komen door een kapotte weerstand. In stand twee en vier springt het voltage over de weerstand heen en werkt de ventilator wel. In dit geval kan je de weerstand vervangen, maar soms is het nodig om de complete kachelmotor te vervangen. Dit is afhankelijk van wat er precies stuk is.
Dus is ga ervan uit dat de weerstand defect is.
Reeds nieuw besteld, maar moet even de locatie vinden waar dat ding ingestoken zit.
Laatst gewijzigd door raydweep op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 23.06.2023 - 18:38
Allen,
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag..... dus als dat niet zo is laat me dan svp weten waar ik de vraag moet posten.
Afgelopen vrijdag bleef mijn blower op een hoge stand draaien zelfs al de auto was uitgeschakeld en op slot. Gevolg: als ik niet had ingegrepen zou de accu leeg raken.
Na wat you-tube video's geconstateerd dat de kachelweerstand (zie plaatje) de oorzaak zou moeten zijn. Afijn die besteld en op zaterdag opgehaald in Obdam.
Weer thuis gekomen de weerstand geplaatst. Helaas niet met het gewenste resultaat.
Nu doet de blower helemaal niets meer. En heel soms denk ik wat koude luchtstroom te voelen tijdens het rijden (Alsof het rijwind zou kunnen zijn). Echter niet altijd.
Iemand een tip of hint?
In mijn XC60 (2012) heb ik gezien dat de ventilator van de blower ergens onder een groep van andere zekeringen verstopt zit (Zie plaatje, zekering 11 in groep C). Wat is een makkelijke manier om die te kunnen bereiken? Want mogelijk dat door het uit en inbouwen ik ergens sluiting gemaakt heb. Ik zou dus de zekering willen controleren....
Dank bij voorbaat voor een reactie / advies.
Groet,
--Ruud
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag..... dus als dat niet zo is laat me dan svp weten waar ik de vraag moet posten.
Afgelopen vrijdag bleef mijn blower op een hoge stand draaien zelfs al de auto was uitgeschakeld en op slot. Gevolg: als ik niet had ingegrepen zou de accu leeg raken.
Na wat you-tube video's geconstateerd dat de kachelweerstand (zie plaatje) de oorzaak zou moeten zijn. Afijn die besteld en op zaterdag opgehaald in Obdam.
Weer thuis gekomen de weerstand geplaatst. Helaas niet met het gewenste resultaat.
Nu doet de blower helemaal niets meer. En heel soms denk ik wat koude luchtstroom te voelen tijdens het rijden (Alsof het rijwind zou kunnen zijn). Echter niet altijd.
Iemand een tip of hint?
In mijn XC60 (2012) heb ik gezien dat de ventilator van de blower ergens onder een groep van andere zekeringen verstopt zit (Zie plaatje, zekering 11 in groep C). Wat is een makkelijke manier om die te kunnen bereiken? Want mogelijk dat door het uit en inbouwen ik ergens sluiting gemaakt heb. Ik zou dus de zekering willen controleren....
Dank bij voorbaat voor een reactie / advies.
Groet,
--Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.