Stotterende C70 T5 1998

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco C70
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 24.09.2006 - 15:24
Locatie: omgeving Rotterdam

Hallo,
Mijn C70 T5 uit 1998 vertoond sinds enkele dagen kuren.
Mijn C70 valt tijdens het rijden plots uit, mijn toeren vallen dan terug naar 200-300 en dan weer naar 1000 en dan uiteindelijk valt hij uit en start vervolgens zeer moeilijk.
Dit alles gaat gepaard met zwarte pluimen uit de uitlaat.
Ik heb mijn bougies verwijderd en nieuwe gezet. het probleem doet zich nog steeds voor. Bougies wederom verwijderd en ze waren net als de eerste keer roetzwart wat duid op een te rijk mengsel.

Ik verdenk mijn bobine omdat het probleem zich op alle cilinders manifesteerd.

Als de auto toch normaal draait(sporadisch) werkt de turbo ook naar behoren.

Mijn lambda sensor lampje brand ook, maar dat is al een jaar en komt door mijn boostcontroller. (is geverifieerd door dealer).

Iemand soortgelijke situaties meegemaakt of gehoord?
Alle input is welkom
Greetz
Marco
Gebruikersavatar
Marco C70
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 24.09.2006 - 15:24
Locatie: omgeving Rotterdam

Ik heb het gevonden. Het was een poreus slangetje van het inlaatspruitstuk naar de achterzijde van de benzinedrukregelaar.
Gelijk vervangen voor een Samco slang en hij rijd weer als een zonnetje.

Greetz
Marco
Gebruikersavatar
Marc
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Mooi! Overigens lijkt het me niet dat je lambda controlelampje gaat branden door een boostcontroller... Heeft namelijk niks met de emmisie van doen. Rij zelf ook met een Blitz boostcontroller en er brand geeneen lampje. Wat ik denk: kijk je andere vacuumslangetjes eens na, er zullen er wel meer poreus en gescheurd zijn, dan trekt ie 'valse' lucht en gaat ook je lampje branden. Check vooral het slangetje voor het vacuum van de carterontluchting, die smelten vaak weg. Zit op het einde van je inlaatspruitstuk, helemaal achter de stuurpomp weggestopt.
Gebruikersavatar
Marco C70
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 24.09.2006 - 15:24
Locatie: omgeving Rotterdam

Bedankt voor de tip van het slangetje, de lambda sonde alarmering kan door zo'n ongeveer 45 verschillende alarmeringen worden geactiveerd.

Zelfs alarmeringen van de automatische transmissie kunnen dit lampje activeren.

Met de Boostcontroller weet ik dat als ik meer dan 0,95 Bar piek het lampje geactiveerd wordt.
Als ik hem dan laat uitlezen staat er, turbodrukaansturing hoog alarm.

Greetz
Marco
Gebruikersavatar
Marco C70
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 24.09.2006 - 15:24
Locatie: omgeving Rotterdam

Ik heb het slangetje naast de stuurbekrachtigingspomp nog even bekeken en er zit dus een scheur in van 3 cm lang en 0,5cm breed.

Thanx voor de tip :lol:

Greetz
Marco
Gebruikersavatar
Marc
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Repareer maar, lampje resetten en klaar. Bij té hoge turbodruk krijg je inderdaad wel die foutcode maar gaat je emmissielampje niet branden.
Gebruikersavatar
Marco C70
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 24.09.2006 - 15:24
Locatie: omgeving Rotterdam

Het blijkt nu, dat uiteindelijk mijn luchtmasameter toch aan vervanging toe bleek te zijn.
Dus maar een nieuwe gemonteerd, probleem lijkt vooralsnog verholpen.

Greetz,
Marco
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”