Hallo
Ik ben nieuw op deze forum en ben mij aan het oriënteren op een 2e hands Volvo V70. Nu ben ik een 1.6D 85kw tegen gekomen, maar benieuwd of deze motor voldoende krachtig is om vouwwagens/ caravans te trekken? Kan iemand zijn ervaring met mij delen? Bvd
Even voorstellen en een vraag
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Ik zou de 1.6d even overslaan. Waarom zou je niet voor een d3/4/5 gaan? Zeker ivm trekkracht e.d. zijn deze motoren veel beter geschikt.
Verder is het Brandstof gebruik in de praktijk van bijvoorbeeld de D3 niet veel groter dan die van de d2/1.6d.
Verder is het Brandstof gebruik in de praktijk van bijvoorbeeld de D3 niet veel groter dan die van de d2/1.6d.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20600
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Deze auto mag 1500 kg trekken en KAN dat ook. Met een vouwwagen van 750 kg max heeft ie helemaal geen problemen. Dat is de spreekwoordelijke "twee vingers in de neus".
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8449
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Alles zal afhangen van wat je verwacht denk ik, in mijn jeugd reden wij met een Toyota Hiace bestelwagen met een caravan erachter naar Spanje.
Die bestelwagen was een 1.6 benzine en had veel minder pk en NM dan de V70, maar of je bereid bent om aan dergelijk relax tempo en olifantengeduld als het bergop gaat is een persoonlijke smaak.
Die bestelwagen was een 1.6 benzine en had veel minder pk en NM dan de V70, maar of je bereid bent om aan dergelijk relax tempo en olifantengeduld als het bergop gaat is een persoonlijke smaak.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09.08.2018 - 11:22
Dit is zeker niet mijn insteek, ik heb tot op heden altijd zonder aanhangsel op vakantie geweest... dit gaat nu mogelijk veranderen.relax tempo en olifantengeduld als het bergop gaat is een persoonlijke smaak.
Groet Bram
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09.08.2018 - 11:22
Ik heb geen specifieke reden om voor deze te gaan, maar ik kwam hem tegen... zijn de d3/4/5 vanaf 2012 of later?Ik zou de 1.6d even overslaan. Waarom zou je niet voor een d3/4/5 gaan? Zeker ivm trekkracht e.d. zijn deze motoren veel beter geschikt.
Groet Bram
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Als ik even google kom ik hier op uit:
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... ases/32282
Vanaf 2010 is het dacht ik als volgt:
D2: 1.6 4 cilinder
D3/D4: 2.0 5cilinder
D5: 2.4 bi turbo 5 cilinder
D4/D5 awd: 2.4 biturbo 5 cilinder
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... ases/32282
Vanaf 2010 is het dacht ik als volgt:
D2: 1.6 4 cilinder
D3/D4: 2.0 5cilinder
D5: 2.4 bi turbo 5 cilinder
D4/D5 awd: 2.4 biturbo 5 cilinder
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3674
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Je hebt twee versies van de D2.
De eerste is de 1560cc met 114 pk en een max. trekgewicht van 1300 kg en Euro 5 als milieuclassificatie.
De tweede is de 1969 cc met 120 pk en een max. trekgewicht van 1800 kg en Euro 6 als milieuclassificatie. Deze is in Nederland alleen geleverd in 2015 als MY2016 in Classic Edition/Dynamic Edition/Inscription Edition.
De D3/D4 is er in de basis in vier varianten:
D3: 1984cc met 136pk en Euro 5 als milieuclassificatie (alleen voor MY2014, daarna is deze vervangen door 1969 cc met 150 pk)
D3/D4: 1984cc met 163pk en Euro 5 als milieuclassificatie.
D3: 1969 cc met 150 pk en Euro 6 als milieuclassificatie, vanaf MY2015.
D4: 1969 cc met 181 pk en Euro 6 als milieuclassificatie, vanaf MY2014.
De 1984cc is een 5 cilinder blok.
De 1969cc is een 4 cilinder blok.
De eerste is de 1560cc met 114 pk en een max. trekgewicht van 1300 kg en Euro 5 als milieuclassificatie.
De tweede is de 1969 cc met 120 pk en een max. trekgewicht van 1800 kg en Euro 6 als milieuclassificatie. Deze is in Nederland alleen geleverd in 2015 als MY2016 in Classic Edition/Dynamic Edition/Inscription Edition.
De D3/D4 is er in de basis in vier varianten:
D3: 1984cc met 136pk en Euro 5 als milieuclassificatie (alleen voor MY2014, daarna is deze vervangen door 1969 cc met 150 pk)
D3/D4: 1984cc met 163pk en Euro 5 als milieuclassificatie.
D3: 1969 cc met 150 pk en Euro 6 als milieuclassificatie, vanaf MY2015.
D4: 1969 cc met 181 pk en Euro 6 als milieuclassificatie, vanaf MY2014.
De 1984cc is een 5 cilinder blok.
De 1969cc is een 4 cilinder blok.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8449
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
En mocht je over de landsgrenzen ook kijken heb je ook nog een D2 AWD en D4 AWD, dit zijn 2400cc twin turbo 5 cyl, de D3 AWD met 163PK en de D4 AWD is er in 163 en 190pk.
Deze motoren zijn eigenlijk een D5 AWD die terug getuned is tot lager PK waarde voor fiscale redenen.
Deze motoren zijn eigenlijk een D5 AWD die terug getuned is tot lager PK waarde voor fiscale redenen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Hier ervaring met een (Belgische) D3 136pk 5 cilinder met 1500kg kip caravan aan de haak. Net terug uit zuid Frankrijk en geen centje pijn. 100km/h op dd cc in 5 en klimmen in 4. 350nm koppel geeft nog voldoende over. Een D2 1.6 kan ik niet beoordelen maar ik heb er bewust niet voor gekozen omdat ik het wel erg mager vind voor het formaat auto als je er een flinke caravan mee wil trekken. Let bij een D3 wel even op dat de radiateur 2 koelventilatoren heeft anders krijg je koelproblemen met een caravan er achter.
Laatst gewijzigd door Rippie V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20600
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik wordt altijd een beetje moedeloos van mensen die de D2 DrivE afkraken, als zou deze motor totaal ontoereikend zijn voor de V70. Dat is pertinente ONZIN.
Feit is natuurlijk wel dat het geen strepentrekker is en dat het vermogen niet tot de hoogste behoort. En ja als je graag als eerste bij het verkeerslicht weg wil zijn, en als je een ZWARE grote caravan wil trekken dat je dan beter een andere motor kan nemen. Daar ben ik het ook volledig mee eens.
Echter!!! De D2 DrivE motor voldoet voor de meeste omstandigheden in het dagelijkse leven gewoon goed. Want hoe vaak moet je als eerste weg zijn bij een verkeerslicht. Hoe vaak kan je harder rijden dan 130 km/uur en moet je nog wat over hebben. Ik heb een D2 DrivE solo gereden in heuvelachtig gebied. Ik kwam geen moment in de problemen en had altijd voldoende power. En zoals gezegd, een vouwwagen van maximaal 750 kg wordt met "twee vingers in de neus" voortgetrokken.
Dus om nu met een ondertoon van "inferieure" motor voor de V70 een D2 DrivE af te serveren vind ik veel te ver gaan.
Als TS een caravan van circa 1300 kg wil gaan kopen en daar de V70 voor wil gaan zetten dan zeg ik ook; Kijk uit naar een D3 of D4 dan heb je wat extra's over. Alhoewel ik mensen ken die met een D2 Drive en caravan van 1400 kg zonder problemen naar Zuid Frankrijk zijn gereden. (Ja hij moest wat vaker terugschakelen dan gewend, dat wel)
Een "rustige" rijder heeft ruim voldoende aan een D2 DrivE. En zelfs met caravan aan de haak ben je geen "slak".
Feit is natuurlijk wel dat het geen strepentrekker is en dat het vermogen niet tot de hoogste behoort. En ja als je graag als eerste bij het verkeerslicht weg wil zijn, en als je een ZWARE grote caravan wil trekken dat je dan beter een andere motor kan nemen. Daar ben ik het ook volledig mee eens.
Echter!!! De D2 DrivE motor voldoet voor de meeste omstandigheden in het dagelijkse leven gewoon goed. Want hoe vaak moet je als eerste weg zijn bij een verkeerslicht. Hoe vaak kan je harder rijden dan 130 km/uur en moet je nog wat over hebben. Ik heb een D2 DrivE solo gereden in heuvelachtig gebied. Ik kwam geen moment in de problemen en had altijd voldoende power. En zoals gezegd, een vouwwagen van maximaal 750 kg wordt met "twee vingers in de neus" voortgetrokken.
Dus om nu met een ondertoon van "inferieure" motor voor de V70 een D2 DrivE af te serveren vind ik veel te ver gaan.
Als TS een caravan van circa 1300 kg wil gaan kopen en daar de V70 voor wil gaan zetten dan zeg ik ook; Kijk uit naar een D3 of D4 dan heb je wat extra's over. Alhoewel ik mensen ken die met een D2 Drive en caravan van 1400 kg zonder problemen naar Zuid Frankrijk zijn gereden. (Ja hij moest wat vaker terugschakelen dan gewend, dat wel)
Een "rustige" rijder heeft ruim voldoende aan een D2 DrivE. En zelfs met caravan aan de haak ben je geen "slak".
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2729
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
^^Hij mag 1300 kg trekken maar verder ben ik het hier volledig mee eens. Heb met een Touran TDI met ongeveer dezelfde specs een caravan van (ik vrees) 1700 kg door Frankrijk gesleurd. Ging prima en je komt dan wel niet als 1e boven maar zeker ook niet als laatste.
Neemt niet weg dat ik, als ik de mogelijkheid zou hebben, bij een caravan toch liever minimaal een D3 zou kiezen.
Neemt niet weg dat ik, als ik de mogelijkheid zou hebben, bij een caravan toch liever minimaal een D3 zou kiezen.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20600
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Op zich heb je daar een punt. Maar om de D2 DrivE af te kraken, zoals ik vaak merk en lees, vind ik veel te ver gaan.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Ik ben met een V60 D2 met een grote dakkoffer op wintersport geweest. Ging prima, is alleen geen lol aan. Ondergemotoriseerd is de auto niet hoor, zal met een caravan ook heus wel gaan. Maar het rijdt wat saai. Wel erg zuinig overigens!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Gewoon kopen wat je hebben wil. Is een D2 toereikend voor wat je nodig hebt, dan doe je dat toch. Heb je meer vertrouwen in een andere motorisering dan ga je daar naar op zoek. TS vraagt naar ervaringen en die worden gedeeld. Heeft niks met afkraken te maken. Als Volvo morgen een 1.0 3 pitter in de v90 lepelt zullen daar ook voor- en tegenstanders voor zijn. Ieder zijn ding.Ik wordt altijd een beetje moedeloos van mensen die de D2 DrivE afkraken, als zou deze motor totaal ontoereikend zijn voor de V70. Dat is pertinente ONZIN
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3674
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Klopt precies. Vanwege de gelijke cilinderinhoud worden ze vaak met elkaar verward. De slechte reputatie van de 1.6D heeft de D2 geërfd, zullen we maar zeggen.er is een verschil tussen de D2 (6bak) en de 1.6D (5bak)
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"