Ons even voorstellen en een paar vraagjes

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
DLL
1st Gear member

Hallo allemaal, ik ben Daniel en woon sinds ongeveer 14 jaar in Spanje en ben nu al 3 maanden de trotse eigenaar van een V40 1.8 bouwjaar 1996 met 147.000 km op de teller.

Ik heb deze auto als tweede auto aangeschaft omdat ik voor mijn werk nogal veel spullen moet vervoeren en de V40 met zijn ruime kofferbak daar de ideale auto voor leek. De bedoeling was dus om de V40 enkel voor het werk te gebruiken, maar ik vind het zo een fijne auto dat de "eerste" auto steeds vaker in de garage blijft staan.

De auto is vrij compleet, met boordcomputer, verwarmde stoelen, cruise control etc.

Dit is de V40:

Afbeelding

Zoals aan elke tweedehands auto heeft ook deze auto zijn kleine gebreken en heb ik nog wel wat werk om hem in een zo goed als optimale stand te brengen. Zo werken de ruitensproeiers niet naar behoren, maar aan de hand van een draad op dit forum heb ik dus een oplossing gevonden. Nu is het maar te hopen dat de dichts bijgelegen dealer deze sproeiers voor mij wil bestellen.
Bestaat er trouwens een firma die vanuit Nederland/België onderdelen opstuurt naar Spanje?

Een ander klein mankementje dat me stoort is de verlichting de draaiknoppen van de ventilator en de boordcomputer het niet meer doen. Hoe krijg ik die lampjes vervangen zonder dat ik het dashboard beschadig?

Afbeelding

De koplampen leveren vergeleken bij mijn andere auto maar weinig licht en ik zou dan ook graag weten wat de beste optie is om een maximale verlichting te verkrijgen, daar de Spaanse wegen nauwelijks verlicht zijn.
liquid_force
6th Gear member

vandaag al ergens anders op dit forum ook gepost:

de beste oplossing :):)
Afbeelding
Afbeelding
menjo
7th Gear member

Ten eerste, welkom.

Ten tweede:
Verwarming:
-Remove heater control knobs by inserting a small screwdriver at rear side of knob.
-Remove front plate (Insert fingers into openings and pull carefully).
In die plaat zitten de lampjes

Dan verder met de infocenter knop:
-Remove four fixing screws (torx).
-Remove console backing (press edge carefully with a screwdriver).
Note! To remove console backing, radio must first be pulled forwards a few centimeters.
-Remove screw behind console backing and pull console forwards slightly.
-Press in retaining clips to rear of switch.

Voor de lampen zou je kunnen overwegen ze te vervangen door de lampen van een phase 2, vereist wel wat knipwerk in de kabels. Beschrijvingen hoe het te doen zijn wel te vinden op het forum. Ik weet niet of dat echt veel verbetering zal geven in de lichtopbrangst, wel wat iig.
Remon
5th Gear member

Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
440 GLE automaat
2nd Gear member
Contacteer:

omg.

nee niet daar de mistlampen.
is trouwens ook APK AFKEUR. mist ze op grootlicht enkel functioneren.
DLL
1st Gear member

Bedankt voor de reacties.

@Menjo: Ik ga morgen maar eens uitproberen of ik de frontplaat er uit krijg. Dan is het nog de vraag of ik de lampjes in een van de autoshops in de buurt kan vinden.

Jullie zijn wel verwend op het gebied van shops en sloopbedrijven. Hier is Volvo eerder zeldzaam en de V40 zie je al helemaal bijna nooit. Aan de ene kant is dat wel leuk omdat je dan met een auto rijdt die opvalt, maar aan de andere kant minder leuk, want je komt moeilijk aan wisselstukken en aan tweedehandsonderdelen al helemaal niet. Misschien is het wel een idee om een internethandel op te zetten in wisselstukken :-)
J
3rd Gear member

oplossing van remon lijkt mij de meest praktische, ook ivm de benodigde koeling van de rijwind.
en mooier, maar dat is persoonlijk
verder zal elk bedrijf een pakket willen opsturen, als je al hebt betaald.
makkelijker misschen is het via vrienden / familie te laten lopen, ook ivm invoerrechten ? (weet niet zeker of het van toepassing is)
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
DLL
1st Gear member

Nadat ik de instructies van Menjo gelezen had ben ik aan de slag gegaan en heb de frontplaat van de verwarming gedemonteerd, zodat ik er één van de lampjes kon uitschroeven en deze als voorbeeld kon meenemen naar de autoshops in de buurt.
Blijkt dat die lampjes er niet uit te krijgen zijn zonder dat ook de frontplaat van de console waar de radio inzit verwijderd is. Dit betekend dus dat je de radio moet demonteren. Op zich wel veel werk voor het vervangen van een paar lampjes.
Toen ben ik gaan zoeken naar die lampjes, maar zoals verwacht konden ze me nergens helpen. Toen kwam ik toevallig terecht bij een garage waar ze ook wel aan Volvo werken en daar kon ik de lampjes bestellen. Ik heb dan ook meteen het lampje voor de infoknop en ruitensproeiers type phase II besteld. Wachttijd 2 weken. Dit betekend dat ik 2 weken met een half gedemonteerde middenconsole moet rondtuffen. Maar ja, wat moet moet.

Ik heb bij een ander bedrijf een prijsofferte gevraagd voor het tinten van de ruiten. Voor het tinten van alle ruiten (7) vragen die 206 euro en het klusje is geklaard in 2 uur tijd. Dit lijkt me wel redelijk.

Wanneer ik de lampjes en ruitensproeiers heb, maak ik foto's van de werkzaamheden. Tot dan.
NOS
7th Gear member

Welkom hier!
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Welkom hier DLL,

Veel plezier met het modificeren van je auto, het is inderdaad wel een opgave als je niet zoals wij redelijk makkelijk aan spullen kan komen maar de voldoening zal wel weer hoger zijn als je het e.e.a. hebt gedaan.

Nou ben ik een echte noob m.b.t. het klussen, immers geboren met twee echte linker handen. Zelfs ik snap de meeste (want goed gedocumenteerde) operaties die hier worden uitgevoerd.

Die 206 euro voor het tinten is echt een koopje maar in de Spaanse zon nog on ontbeerlijker dan in de pruts zon hier.

Veel plezier hier op de site en vooral in je V40.

Groet Barry
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”