Koppelingspedaal V40 1.6 T3

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rthartog
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 08.09.2018 - 15:26

Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb vandaag proefgereden in een V40 uit 2013.
Ben onder de indruk van deze auto, vond hem zeer fijn rijden en overweeg nu zeker de aankoop. Er zit echter een ding aan mij te knagen, dat is het koppelingspedaal...
Ik vind het koppelingspedaal vrij zwaar gaan vergeleken met mijn huidige auto (Renault Megane), bij de Megane hoef je slechts licht het pedaal in de drukken (heel iets meer kracht dan het gaspedaal bijvoorbeeld) Bij de V40 moet ik vrij veel kracht zetten om het pedaal in te drukken.
Is dit normaal bij de V40, of kan er toch iets aan de hand zijn?
Ik ben bang dat bij file rijden je voet zeer kan gaan doen van de "zware" koppeling.

Zijn dit verder betrouwbare motoren / versnellingsbakken?

Groet,
Richard.
Vliegende ton
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 03.07.2018 - 22:26

Reviews van anderen geven dit ook aan. Is idd wat vermoeiend..aan de andere is natuurlijk vooral een snelwegcruiser...dus geen filerijden
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7807
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Is een kwestie wat je gewend bent.
Ik heb diverse Renaults gereden en allen hadden in vergelijk met de Volvo’s welke ik heb een soepele koppeling.
Ben je snel genoeg aan gewend; goed voor de beenspieren ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
rthartog
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 08.09.2018 - 15:26

Bedankt mensen, dat neemt de onrust wel weg haha.
Vond het zelf niet heel storend, vooral mijn vriendin had er wat last van... maar die rijd er toch niet zo vaak in ;)
walterV40
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 17.05.2017 - 21:54

Op vakantie 10 dagen met een Fiat Panda onderweg geweest. Toen ik vandaag terug in mijn V40 T3 stapte leek het inderdaad alsof een Volvo een zware koppeling heeft. Ik herinner me nog de eerste rit met een V40 anderhalf jaar geleden, toen vond ik dat zo'n Volvo een lichte koppeling had. Ik reed op dat moment met een Saab 9-3SS en 900 classic. Het is dus een kwestie van wat je gewoon bent/was.
Laatst gewijzigd door walterV40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rthartog
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 08.09.2018 - 15:26

haha dat is waar!
Morgen zal ik de dealer bellen om te zeggen dat het akkoord is... Hopelijk komen we er met de banden ook uit, wil graag 4 nieuwe Michelin cross climate's gemonteerd hebben.
De DRL is nog geen LED (optie toen), dus deze wil ik met de tijd nog vervangen voor de LED variant.
samv5
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 04.02.2015 - 20:40

Ik stapte ook over van een Renault Megane naar de V40.
De koppeling gaat in vergelijking behoorlijk zwaar. En in de file vind ik het na een uur geen pretje.
Maar voor de rest een heerlijke auto.
Volvo V40 Ocean race, Ocean race blue, blond leder
Renault Megane Bose
Nissan Qashqai
Hyundai Tucson
VW Passat
Gebruikersavatar
rthartog
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 08.09.2018 - 15:26

Heb de auto gekocht, over een weekje of 2 / 3 zal ik even een goede voorstelronde doen met wat foto's.
Blijkbaar zit er zelf ook nogal wat verschil in de koppelingen, de koppeling van een collega (V40 T4) voelt een stukje lichter..

Het is in ieder geval een erg mooie auto en ga er hopelijk veel rijplezier aan beleven!
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1260
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Gefeliciteerd, benieuwd naar de foto's!
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

rthartog schreef: De DRL is nog geen LED (optie toen), dus deze wil ik met de tijd nog vervangen voor de LED variant.
Da's inderdaad wel een stuk mooier, bij mijn vorige V40 (2012) heb ik het ook laten doen.

Reken wel op een kleine 500 Euro.

300 Euro voor de LED-lampen, 100 Euro voor de montage omdat de voorbumper eraf moet en 100 Euro voor de software, anders krijg je constant "dagrijverlichting defect" op je dashboard.

Ik heb toen ook gelijk de achterlichten mee aan laten gaan, als ze dan toch bezig zijn met de software kost dit weinig extra.
walterV40
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 17.05.2017 - 21:54

rthartog schreef:
Blijkbaar zit er zelf ook nogal wat verschil in de koppelingen, de koppeling van een collega (V40 T4) voelt een stukje lichter..

Een recenter model met een 2.0 en een andere koppeling?
Gebruikersavatar
rthartog
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 08.09.2018 - 15:26

Nee, dat ik ook een 1.6

@Longone, komt goed. Heb in het verleden bij Volvo gewerkt.
Inbouwen lukt zelf, activeren met Vida is bekend ;) maar als dat 100 euro kost koop ik zelf wel Vida, via via..
Strider
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 25.08.2013 - 22:55

Ik rij zelf in een v40 D2 en heb nooit het gevoel gehad van een zware koppeling, maar nu heb ik vorige week een proefrit gemaakt in een v40 T2 2.0 en het eerste wat mij opviel was de zware koppeling.
Plaats reactie

Terug naar “V40”