Torderen C70 convertible

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Schillie
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 08.09.2018 - 13:12

Ik ben van plan een c70 convertible uit de eerste serie aan te schaffen (1999-2005).

Ik heb al gelezen dat de auto behoorlijk tordeert.

Mijn vraag is of dit op termijn ook nadelig is voor het chassis of dat er door het torderen sneller lak van de carrosserie af springt en dus meer kans op roest is.

Graag even een reactie.

Groeten
Gebruikersavatar
Herman71
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 02.05.2008 - 19:01

Lijkt mij sterk dat de lak eraf zou springen door het torderen van de carrosserie, de keren dat ik met mijn C70 cabrio van 2005 rijd heb ik het nog niet meegemaakt. Lijkt mij grote onzin. Het is toch een VOLVO.

Groeten,
Herman 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Herman71 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Mijn exhobby wagens :-)
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Het torderen doet feitelijk elke auto en de constructie is daar op berekend. Wil je dat verminderen kun je dat opvangen door wat extra stangen in de auto te bouwen, denk aan veerpoot bruggen etc. Maar is dat nodig, in een Volvo? Nee! Zoals wij Volvisten, liefhebbers van het merk, in zijn algemeenheid rijden en bochten nemen maakt dat die voorzieningen niet nodig zijn. Ga je racen, de zaak extreem belasten, dan zou je dat kunnen overwegen maar voor dat doel is je auto niet bedoeld.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Na bijna 15 jaar is mijn lak op de C70 cabrio nog als nieuw. Geen afspringende lak te bekennen. Deze auto's zijn zeer roestbestendig.
Wat bij de Saab cabrio's nog wel een gebeurde is het scheuren van het schutbord tussen motor en passagierscompartiment door torsie op het stuurhuis.
Dat ken ik niet bij Volvo.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29471
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Elke cabriolet heeft last van torderen, de een meer dan de ander. Vroeger was er een torsietest door de cabrio met 1 kant op de stoep te parkeren en dan te controleren of de deuren nog goed open en dicht gingen. Ik gebruikte deze test vaak in mijn MG B tijdperk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13744
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Mocht je het torderen tegen willen gaan krijg je mogelijk wel problemen
Schillie
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 08.09.2018 - 13:12

OK liefhbbers, bedankt voor jullie reacties; ik ben gerustgesteld. Ik had dat roestprobleem bij de Saab cabrio namelijk wel eens gehoord, vandaar mijn vraag.

Nu moet ik nog eens keus maken wat de motor betreft. Ik las al op dit forum dat het misschien handiger is om een 2.0T aan te schaffen (zijn er meer van) en als je dat niet vlot genoeg vindt rijden, de motor voor 400 euro te laten chiptunen.

Ik heb al 3x een auto uit Duitsland gehaald (goedkoper) en misschien dat ik dat nu ook ga doen. Ik ga dan voor een exemplaar van max 100.000 -150.000 km en met een nog mooi leren bankstel erin.

Nogmaals bedankt.
Schillie
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 08.09.2018 - 13:12

Ik heb op mobile.de gekeken en het lijt erop dat redelijke exemplaren voor 8000-9000 euro te koop zijn. Daar komt het transport en de BPM nog bij.
Gebruikersavatar
Rik Tuin
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 06.11.2013 - 21:14
Locatie: Omgeving Groningen

Ik heb drie Saabs cabrio's gehad en de roest had niets met torderen te maken, wel alles met preventief onderhoud, of beter gezegd, het gebrek eraan.

Vergeleken met de Saab t/m de 9.3 og, is de Volvo behoorlijk stevig. Als ik de Saab midden voor of achter opkrikte, sloten de portieren moeilijker, bij mijn Volvo C70 csbrio van 2004 geen verschil, sluiten en openen zoals het hoort.
Gebruikersavatar
Herman71
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 02.05.2008 - 19:01

Wel foto’s plaatsen dan he.

Groeten,
Herman :D
Mijn exhobby wagens :-)
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3168
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik vond het torderen en buigen van de carrosserie alleen op heel slechte wegen wel wat irritant bij de C70. Niet op goede wegen, zelfs niet in snelle bochten. Ik heb destijds eeen veerpootbrug gemonteerd wat wel hielp de wielen beter ip de grond te houden. Voor de winter had ik er een hardtop bij van Wiesmann en als dat ding gemonteerd was,was de auto niet alleen winterhard maar ook veel stijver. Vond het overigens wen heerlijke auto waar we veel plezier aan beleefd hebben, alleen moesten we op een gegeven moment wat praktischer wat ruimte en verbruik betreft en werd hij vervangen door een V70 D5
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”