Pagina 1 van 1

Torderen C70 convertible

Geplaatst: 08.09.2018 - 23:03
door Schillie
Ik ben van plan een c70 convertible uit de eerste serie aan te schaffen (1999-2005).

Ik heb al gelezen dat de auto behoorlijk tordeert.

Mijn vraag is of dit op termijn ook nadelig is voor het chassis of dat er door het torderen sneller lak van de carrosserie af springt en dus meer kans op roest is.

Graag even een reactie.

Groeten

Re: Torderen C70 convertible

Geplaatst: 09.09.2018 - 00:03
door Herman71
Lijkt mij sterk dat de lak eraf zou springen door het torderen van de carrosserie, de keren dat ik met mijn C70 cabrio van 2005 rijd heb ik het nog niet meegemaakt. Lijkt mij grote onzin. Het is toch een VOLVO.

Groeten,
Herman 8-)

Re: Torderen C70 convertible

Geplaatst: 09.09.2018 - 09:57
door V70/2.4D/2003
Het torderen doet feitelijk elke auto en de constructie is daar op berekend. Wil je dat verminderen kun je dat opvangen door wat extra stangen in de auto te bouwen, denk aan veerpoot bruggen etc. Maar is dat nodig, in een Volvo? Nee! Zoals wij Volvisten, liefhebbers van het merk, in zijn algemeenheid rijden en bochten nemen maakt dat die voorzieningen niet nodig zijn. Ga je racen, de zaak extreem belasten, dan zou je dat kunnen overwegen maar voor dat doel is je auto niet bedoeld.

Re: Torderen C70 convertible

Geplaatst: 09.09.2018 - 11:36
door Mart van der Steeg
Na bijna 15 jaar is mijn lak op de C70 cabrio nog als nieuw. Geen afspringende lak te bekennen. Deze auto's zijn zeer roestbestendig.
Wat bij de Saab cabrio's nog wel een gebeurde is het scheuren van het schutbord tussen motor en passagierscompartiment door torsie op het stuurhuis.
Dat ken ik niet bij Volvo.

Re: Torderen C70 convertible

Geplaatst: 09.09.2018 - 12:28
door lint
Elke cabriolet heeft last van torderen, de een meer dan de ander. Vroeger was er een torsietest door de cabrio met 1 kant op de stoep te parkeren en dan te controleren of de deuren nog goed open en dicht gingen. Ik gebruikte deze test vaak in mijn MG B tijdperk.

Re: Torderen C70 convertible

Geplaatst: 09.09.2018 - 13:05
door OGA244
Mocht je het torderen tegen willen gaan krijg je mogelijk wel problemen

Re: Torderen C70 convertible

Geplaatst: 09.09.2018 - 15:10
door Schillie
OK liefhbbers, bedankt voor jullie reacties; ik ben gerustgesteld. Ik had dat roestprobleem bij de Saab cabrio namelijk wel eens gehoord, vandaar mijn vraag.

Nu moet ik nog eens keus maken wat de motor betreft. Ik las al op dit forum dat het misschien handiger is om een 2.0T aan te schaffen (zijn er meer van) en als je dat niet vlot genoeg vindt rijden, de motor voor 400 euro te laten chiptunen.

Ik heb al 3x een auto uit Duitsland gehaald (goedkoper) en misschien dat ik dat nu ook ga doen. Ik ga dan voor een exemplaar van max 100.000 -150.000 km en met een nog mooi leren bankstel erin.

Nogmaals bedankt.

Re: Torderen C70 convertible

Geplaatst: 09.09.2018 - 15:13
door Schillie
Ik heb op mobile.de gekeken en het lijt erop dat redelijke exemplaren voor 8000-9000 euro te koop zijn. Daar komt het transport en de BPM nog bij.

Re: Torderen C70 convertible

Geplaatst: 09.09.2018 - 17:08
door Rik Tuin
Ik heb drie Saabs cabrio's gehad en de roest had niets met torderen te maken, wel alles met preventief onderhoud, of beter gezegd, het gebrek eraan.

Vergeleken met de Saab t/m de 9.3 og, is de Volvo behoorlijk stevig. Als ik de Saab midden voor of achter opkrikte, sloten de portieren moeilijker, bij mijn Volvo C70 csbrio van 2004 geen verschil, sluiten en openen zoals het hoort.

Re: Torderen C70 convertible

Geplaatst: 10.09.2018 - 18:11
door Herman71
Wel foto’s plaatsen dan he.

Groeten,
Herman :D

Re: Torderen C70 convertible

Geplaatst: 11.09.2018 - 03:45
door mga1600
Ik vond het torderen en buigen van de carrosserie alleen op heel slechte wegen wel wat irritant bij de C70. Niet op goede wegen, zelfs niet in snelle bochten. Ik heb destijds eeen veerpootbrug gemonteerd wat wel hielp de wielen beter ip de grond te houden. Voor de winter had ik er een hardtop bij van Wiesmann en als dat ding gemonteerd was,was de auto niet alleen winterhard maar ook veel stijver. Vond het overigens wen heerlijke auto waar we veel plezier aan beleefd hebben, alleen moesten we op een gegeven moment wat praktischer wat ruimte en verbruik betreft en werd hij vervangen door een V70 D5