Hallo allen,
Uit voorzorg het volgende....
Al jaar of 14 rij ik diesels en altijd netjes gehouden aan hetgeen me ooit verteld is, wachten op het uitgaan van de voorgloeilampjes, voor het starten van de auto.
Laatste 6 jaar reed ik in een S60 2.4d bj 2004 en een toptijd gehad altijd.
Nou denken jullie, wat is er dan niet duidelijk? Nou, op deze auto XC70 is er een start/stop knop. Ik zie in de ochtendstart heel even de lampjes gloeien en gelijk uit. Nou vraag ik me af of iemand me kan uitleggen of dat hier automatisch gebeurt (start namelijk heel snel altijd nou) of hoe jullie dat doen met de koude start?
Lijkt me handig om te weten iig.
Alvast dank voor de hulp.
Koude start "gloeibougietjes" XC70 D5 MY08
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Gloeibougies hebben een heel andere functie als voorheen bij een indirect ingespoten diesel. Bij die laatste had je de gloeibougies nodig om te kunnen starten. Bij een moderne diesel heb je geen gloeibougies nodig om te kunnen starten tenzij het echt heel koud is. De gloeibougies worden gebruikt om de motorloop te verbeteren en uitstoot te verminderen. Ze kunnen ook in fases gloeien (hard/zacht), afhankelijk van de temperatuur en belasting van de motor.
De auto regelt dat zelf, je hoeft er echt niet over na te denken.
De auto regelt dat zelf, je hoeft er echt niet over na te denken.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95