D5 noodloop: injectoren, contacten of wat anders?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
biedzjee
Starter

Mijn XC90 D5 (bj 2008) heeft nu iets van 290K gelopen. Vorige week na rit van 300+ km enkele reis begon de auto te "bokken", met vervolgens een serie van anti-skid meldingen, motormanagement melding en melding betreffende versnellingsbak.

Bij aankomst bij de dealer aldaar (niet mijn eigen garage dus) laten uitlezen:
- Storingen op alle injectoren (ECM23D0 cil 4: signaal ontbreekt, ECM2670/80/90/B0 cil 1,2,3,5: signaal te hoog)
- ECM-5720 Communicatie regeleenheid voor versnellingsbak - onjuist signaal
- BCM-0101 Communicatieproblemen met motorregeleenheid
- TCM-0A31 Signaal ontbreekt van Motorregeleenheid (ECM)

Bij de dealer zijn de contacten van de injectoren losgehaald, schoongemaakt en ingesprayed met contactspray.

Op de rit naar huis (300+ km) geen enkel probleem. De volgende dag, begonnen de foutmeldingen en noodloop opnieuw, ongeveer 300m na starten van de auto. Vanochtend naar eigen garage geweest. Foutmeldingen op vier injectoren. Afspraak gemaakt om volgende week de injectoren te laten testen.

Wat denken jullie hiervan? Roept dit herkenning op wellicht?

Ik lees op Internet ook veel over contactproblemen bij de ECM / ECU... Waar zit die precies bij een XC90-D5 2008? Heeft iemand een tekeningetje/foto?

groet!

PS: Dit is een (bewuste) dubbelpost, omdat ik me later besefte dat dit wellicht ook bij andere Volvo modellen voorkomt en niet alleen bij XC90. De eerste post was in het specifieke XC90 gedeelte op dit forum. Als de admin graag wil dat ik een van de twee posts verwijder, hoor ik dat graag.
peterp
3rd Gear member

Had ook een paar van deze meldingen. Oorzaak was een kabelbreuk bij een injector. Elke keer als ik de stekker losmaakte deed hij het weer even. Kabel vervangen en geen problemen meer. Wellicht kunnen ze daar naar kijken. Succes!
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
biedzjee
Starter

Vanavond alle stekkertjes van de injectoren losgehaald, ook bij de ECM, en daarna weer vastgezet. Eindje gereden, storing gewist, weer eindje gereden en warempel: storing blijft uit. Was maar paar kilometer maar het geeft hoop omdat de garagist aangaf dat er mogelijk vier injectoren besteld moesten worden. Ik ga deze week maar eens kijken wat er gebeurt...
peterp
3rd Gear member

Kijk dat geeft de burger moed :happy: Zou alleen er wel naar laten kijken. Als het een breuk ergens is dat houdt hij er ooit helemaal mee op......
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
biedzjee
Starter

Gisteren een nieuwe injector laten plaatsen in een van de cylinders. Reis naar huis ging goed - vanmorgen begon de auto (nadat ik 4 km gereden had) weer te bokken, gevolgd door anti-skid melding, gevolgd door melding "storing versnellingsbak", gevolgd door melding "motormanagement".... Hetzelfde euvel dus nog steeds. Aan het einde van de dag in noodloop de auto teruggebracht naar garage voor verdere diagnose en onderzoek.... wordt vervolgd.
biedzjee
Starter

Storing bleef op dezelfde (vernieuwde) injector terugkomen. Garage heeft kabelboompje van injectoren vervangen. Tot nog toe lijkt het ok te zijn!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”