Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Na iets meer dan 3 jaar met mijn V60 te rijden zonder noemenswaardige problemen ben ik nu op zoek naar wat meer info. Ik denk dat ik dit hier wel zal kunnen vinden.
Mijn V60 D3 heeft ondertussen 180.000km onder de wielen en sinds een aantal weken heeft hij een piepend achterwerk.
Na veel luisterwerk en pogingen om ervan af te raken is het me nog niet gelukt.
Ik kan wel zeggen dat het van de ophanging van het rechter achterwiel komt, na het invetten van alle scharnierpunten blijft enkel de schokdemper zelf over.
Als het piept, piept het bij rijden, gas geven, remmen, van zodra de wagen rolt tot ik terug stilsta.
Soms zijn er dagen dat het gepiep weg is maar door een put ofzo rijden brengt het meestal direct terug.
Bij een stilstaande wagen kan ik het simuleren door zachtjes aan de koets te schudden of op de achterbumper te duwen. Slechts enkele mm beweging geven al een duidelijk gepiep.
Nu mijn vraag. Heeft iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt en is dit een versleten schokdemper of kan dit gesmeerd worden?
Afhankelijk van het antwoord is mijn volgende vraag hoe je aan het montagepunt van de schokdemper in de kofferruimte geraakt maar dat volgt dan nog wel.
Alvast bedankt voor jullie ervaringen.
Tom
Voorstelling met Piepende schokdemper
-
- 6th Gear member
Montagepunt zit in de wielkast. Onderste bout van de schokbreker los, auto een beetje opkrikken zodat jouw hand boven de band kan(of band er af) en je schroeft de bovenkant los. Geen rocketsience.
- edraket
- 7th Gear member
Is het niet het rubber van de reactiearm die eruit ligt? Gaat vaak stuk namelijk. Is de arm die van de achterste draagarm naar voren loopt, en dan het rubber aan de voorkant.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
Bedankt voor de reacties. Ik zal er nog eens onder moeten kruipen om deze rubber te zoeken en te inspecteren.
Allesinds goed om weten dat de schokdemper er gewoon langs buiten af kan maar als het kan opgelost worden met een nieuwe rubber, zoveel te beter.
Allesinds goed om weten dat de schokdemper er gewoon langs buiten af kan maar als het kan opgelost worden met een nieuwe rubber, zoveel te beter.
-
- 6th Gear member
Als je het laat doen is een schokdemper waarschijnlijker goedkoper.
-
- 1st Gear member
Ben en vandaag nog eens onder gekropen, ik zie niet direct een reactiearm die naar voor loopt, de verschillende armen lopen volgens mij naar het midden van de wagen. Heeft er iemand een foto of tekening?
Hoe dan ook, ik zie geen schade aan de rubbers. Ik kon wel moeilijk testen want het gepiep was weer even verdwenen.
Hoe dan ook, ik zie geen schade aan de rubbers. Ik kon wel moeilijk testen want het gepiep was weer even verdwenen.
-
- 6th Gear member
Hier een langdradig verhaal over wat Ed bedoelt.
[youtube]6VmfvRgE6Q0[/youtube]
[youtube]6VmfvRgE6Q0[/youtube]
-
- 1st Gear member
Met wat vetraging kan ik bevestigen dat het inderdaad de rubber is van het filmpje hierboven.
Deze zit achter een bodemplaat dus was moeilijk te zien maar hij komt deels uit de metalen ring gekropen.
Bij Volvo zou het max 270€ gaan kosten om te vervangen. Zoals op de film hierboven te zien is, veel demontagewerk + het uit en inpersen van de nieuwe rubber. Inclusief testrit en uitlijning maar dit is misschien niet nodig.
Helaas dus wel een stukje meer dan zelf een nieuwe schokdemper steken...
Bedankt voor de hulp.
Deze zit achter een bodemplaat dus was moeilijk te zien maar hij komt deels uit de metalen ring gekropen.
Bij Volvo zou het max 270€ gaan kosten om te vervangen. Zoals op de film hierboven te zien is, veel demontagewerk + het uit en inpersen van de nieuwe rubber. Inclusief testrit en uitlijning maar dit is misschien niet nodig.
Helaas dus wel een stukje meer dan zelf een nieuwe schokdemper steken...
Bedankt voor de hulp.