Cardanolie?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Oscar nmgn
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11.04.2006 - 21:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Beste mensen,

mijn 164 is volgens de vorige eigenaar in het bezit van een M44 versnellingsbak uit een 244 met overdrive.

Dat verhaal van de overdrive klopt ook wel , of het daadwerkelijk M44 heet weet ik niet.

In ieder geval is de koppeling ook aangepast voor op de 164 en was er destijds een andere achteras opgekomen.

Mijn vraag is nu, welke cardanolie moet ik erin gooien ivm met de overdrive?

Beter gezegd, welke olie moet er in de versnellingsbak en welke in het cardan.

Iets in de trent van 80W/90 ?
Om maar een voorbeeld met "bekende" nummers te noemen .. ik gebruik altijd Kroon Olie.
Op de site kan ik wel een productadvies aanvragen, maar dit is niet van een 244 beschikbaar, alleen de latere modellen 240, dus ik dacht ik vraag het hier even.
John 145
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 24.09.2006 - 17:17

Hoi Oscar,
zelf heb ik een 145 met een M41 bak (4 bak met overdrive) en gebruik Millers classic trans M20W50.
Dit is een motor olie die speciaal gebruikt wordt voor oa de mini.
Mini heeft de versnellingsbak gecombineerd in de motor en de bak wordt gesmeerd door de motorolie.
Je kan er normale motorolie ingooien (somige bedrijven adviseren dit) maar die is niet echt geschikt om tandwielen te smeren.
Gebruik je goedkope motor olie kan deze gaan schuimen en de hele onderkant van je auto komt dan onder de olie te zitten (gemerkt uit eigen ervaring).
Soms wordt er ATF geadviseerd maar deze is erg dun en gaat erg snel lekken, ook hebben de zuigers van de OD soms moeite met deze dunne olie.
Mijn advies (ik rij inmiddels ruim 8 jaar met een OD) en dat van Flok Boer (OD expert) gebruik Millers olie.
Voor voor het cardan adviseerd Volvo EP80 of EP90 olie.
Dit is een hypoid olie speciaal voor cardan smering.
Het merk Comma (te koop bij halfords) verkoop ze in een liter flacon.

succes ermee.
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
Oscar nmgn
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11.04.2006 - 21:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Millers 20W50 ... dat heb ik vaker voorbij zien komen ja.

Ik zal de bakolie maar gewoon verversen ... dan gooi ik dat spul er wel in :)
Ik rij nu toch niet helemaal 100% zeker, als ik dat heb ververst zal het in ieder geval voor het idee wel schelen.

Alleen moet ik dan zeker het pannetje onder de bak uit draaien? Of zit er ook een aftapplug op ... anders moet ik weer zo´n pakking halen.

Van het cardan zal ik ook snel het niveau eens nakijken.
John 145
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 24.09.2006 - 17:17

Ik ken de OD van een M44 niet maar ik ga ervan uit dat hij hetzelfde is als bij de M41 dus geen aftapplug op de OD (wel op de bak zelf).
Gewoon even de deksel aan de onderkant loshalen, kan je gelijk kijken of er geen vijlsel in het zeefje zit.
Is dit wel het geval heb je slijtage wat niet goed is, olie moet schoon zijn.
Pakking is in verhouding nogal duur dus een beetje vloeibare pakking doet wonderen.
Kijk wel even hoeveel olie er in de bak moet, alleen de bak bijvullen tot aan de vuldop is niet voldoende omdat er ook olie in de OD moet.
Bij de M41 bak moet er ong. 1,6 liter in zal ook wel zoiets zijn voor de M44.
Gebruikersavatar
Peter Timmer
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 09.10.2004 - 14:51
Locatie: Hardinxveld Giessendam

m44 zal waarschijnlijk m46 moeten zijn. de inhoud van een m46 is we iets meer dan van een m41, nl 2,3 liter. De voorgeschreven olie voor deze bak is ATF-F
Volvo 240 GL 1987 automaat
Volvo 245 L 1977
Volvo 265 DL 1977 in (veel ) onderdelen
Volvo 142 1972 nog geen 100.000 km
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”