Pagina 1 van 2
Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 29.09.2018 - 22:12
door Edwin
Bij deze wil ik me toch maar even voorstellen in dit deel van het forum.
Ik ben niet echt nieuw, maar wel in deze sectie.
Dit weekend heb ik een V70 T6 gekocht en daar de trouwe V70 T5 op ingeruild.
Ik had het niet gedacht, want we zouden hem op gaan rijden, maar soms komt er een auto/kans voorbij die zo goed voelt dat je wel toe moet happen.
Aldus geschiedde!
Het rijden was een feest, de 6 cilinder maak een lekker rauw geluid en trekt ook goed. Ook fijn dat er direct volop grip is en geen wielspin of dat je behoedzaam met het gas om moet gaan. Hij gaat er echt direct als een speer vandoor met een en al grip! Fijn gevoel.
Het betreft een T6 AWD summum uit 2007. Bij de dealer in Raalte waar ik echt TOP geholpen ben! (kunnen 2 andere dealers waar ik vrijdag ook geweest ben een hele grote punt aan zuigen!). Km. stand is 197.000. Half donker/licht interieur en het beige leer is nog in nieuwstaat!
Naast de standaard summum dingen, zit er als extra gelaagd glas in, high performance audio (geen Dynaudio helaas), parkeersensoren voor en achter, alarm, navigatie, keyless entry, zilveren roofrails, achterspoiler, trekhaak, instelbare stuurbekrachtiging, niveauregeling.
Zelf laat ik er ook nog een achteruitrijcamera inzetten en binnenspiegel met kompas. Daarnaast worden alle ramen vanaf de B stijl getint en komt er een bluetooth adapter ipv de aux ingang.
Bak is nog nooit gespoeld vermoed ik, dus dat ga ik zodra ik hem heb gelijk doen bij GS powerflush.
Ook wil ik er gelijk chiptuning indoen.
Ik ken de Volvo's wel redelijk goed, maar heb toch wat vragen.
- moet de AWD olie ook gespoeld of vervangen worden? En zo ja hoe? Kan dat ook bij de powerflushers?
- welke chiptuning hebben jullie ervaring mee? Volvotune spreekt mij wel aan met wat ze vertellen op de site en de prijs is ook vriendelijk. Rica en Polestar zijn natuurlijk de bekenden, maar ook duurder. En ze gaan verder dan 440 nm, terwijl ik op wikipedia las dat de AW TF-80SC-6 automaatbakken zijn ontworpen om tot 440 nm aan te kunnen? Wil wel op save spelen als het kan?
- zie op youtube diverse filmpjes van modules waarmee de achterlichten uitgebreid worden naar boven. En een waarmee de achterklep ook te sluiten is met de AB. Zijn dat degelijke oplossingen of krijg je dan elektronica problemen?
- welke upgrades zijn er nog meer? Ben wel gek van gadgets nl. !
- andere tips?
Ik hoop ook op dit deel van het forum in de toekomst weer bij te kunnen dragen, net zoals ik bij de V70N deed.
Natuurlijk ook wat foto's!
De velgen op de foto's zijn de winterbanden. Er komen "Rex" velgen op. Heb bewust voor 17" gekozen omdat ik hem daar lekker mee vind rijden, maar niet te stuiterig.
gr. Edwin.
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 29.09.2018 - 22:35
door jalex_h
Mooi hoor, gefeliciteerd!
Vwb de tuning, daar heb ik geen ervaring mee. Maar Polestar = Volvo en dus zonder twijfel uitgebreid getest. Dus daarbij zou ik me geen zorgen maken.
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 29.09.2018 - 22:48
door Ernst64
Een mooie echte 6 cilinder, zo worden ze helaas niet meer gemaakt. Heel veel plezier ermee en dat gaat zeker lukken.
Flushen van de bak zou ik zeker doen. Olie van de Haldex en differentieel is bij mij ook gewisseld (niet geflushed, vervangen bij onderhoudsbeurt @ 120000km)
Wat betreft tuning kan ik je niet adviseren, de mijne heeft standaard al 440Nm en dat is voor mij genoeg.
De achterlichten naar boven doortrekken is een leuke optie, het topic hierover vind je wel. Kan je zonder problemen toepassen, het is een hele simpele schakeling, die verder geen invloed heeft.
Voor het sluiten van de achterklep kan je tegenwoordig ook terecht bij Volvotech, de CFE Plus heeft meer leuke uitbreidingen en wordt voortdurend getest en uitgebreid.
Maak er iets moois van!
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 29.09.2018 - 23:31
door Hans oet Twent
Donders..... Mooi hoor!
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 29.09.2018 - 23:54
door lint
Dat is een waardige opvolger geworden, hele fraaie T6.
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 30.09.2018 - 09:59
door Lexus76
wow! Beauty!
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 30.09.2018 - 11:13
door BlackcurrantV70
Ik heb nu al meer dan een jaar de achterlicht upgrade en kofferklep module van volvosweden erin zitten. Geen enkel probleem tot nu toe.
De achterlichten zijn een stuk meer up to date nu
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 30.09.2018 - 11:18
door Mart van der Steeg
Prachtig zo'n 6 cilinder, gaat een zeldzaamheid worden bij Volvo.
Een leuke upgrade zou ook nog een anders stuur kunnen zijn.
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 30.09.2018 - 15:42
door Edwin
Dank allen!
Ben er ook heel blij mee, wordt een lange ruim 1,5 week wachten....
Mart van der Steeg schreef:
Een leuke upgrade zou ook nog een anders stuur kunnen zijn.
Was ik vergeten te melden, er komt ook een ander stuur op. Als het even kan het R-design stuur.
Zodra hij er is, zal ik nog wel weer vaker met vragen komen. Vragen, vragen, vragen.....
gr. Edwin.
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 30.09.2018 - 15:45
door Mart van der Steeg
Dat is een mooi stuur!
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 30.09.2018 - 16:08
door JosW
Proficiat met deze mooie bak. Wat betreft de tuning, wat dacht je van Elst? Obbe is een supertechneut. Anderen zijn misschien ook goed maar de gunfactor telt voor mij ook.
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 30.09.2018 - 17:17
door Edwin
JosW schreef:
Proficiat met deze mooie bak. Wat betreft de tuning, wat dacht je van Elst? Obbe is een supertechneut. Anderen zijn misschien ook goed maar de gunfactor telt voor mij ook.
Die heb ik ook als eerste genoemd! Volvotune, Obbe. De dealer waar ik de auto gekocht heb, kwam er ook mee.
Polestar is volgens hem te duur voor wat je krijgt. Volvotune was beter.
Best was volgens hem Rica, maar die vind ik weer te duur en te hoog gaan in de nm's.
gr. Edwin.
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 30.09.2018 - 21:33
door RZA
Prachtige wagen, gefeliciteerd! Mooi stuur ook, lekker sportief. Garantieperikelen spelen niet bij jou (wat een reden kan zijn om voor het duurdere P* te gaan) dus ik zou op basis van alle goede berichten ook naar Volvotune gaan. Ze kunnen de tuning ook 'beperkt' houden zodat je niet te ver gaat afwijken van wat de fabrikant van de bak als maximum koppel aangeeft. Dealer vertelde me een keer dat automaat van een V40 het volledig had begeven na Rica tuning. Zou het dan ook rustig aandoen met vermogenstoename.
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 30.09.2018 - 21:44
door JosW
RZA schreef:
Prachtige wagen, gefeliciteerd! Mooi stuur ook, lekker sportief. Garantieperikelen spelen niet bij jou (wat een reden kan zijn om voor het duurdere P* te gaan) dus ik zou op basis van alle goede berichten ook naar Volvotune gaan. Ze kunnen de tuning ook 'beperkt' houden zodat je niet te ver gaat afwijken van wat de fabrikant van de bak als maximum koppel aangeeft. Dealer vertelde me een keer dat automaat van een V40 het volledig had begeven na Rica tuning. Zou het dan ook rustig aandoen met vermogenstoename.
Obbe levert maatwerk. Doet eerst een soort intake van wat je wil. Als je hem overvraagt trapt ie op de rem, met argumenten. Ergo, maatwerk. Zo heb ik bij hem een eco-tuning laten doen. Dat betekent zo'n beetje dat een Aygo sneller accelereert dan die van mij. De echte power komt later. Op de Duitse autobaan vorige week nog 220 op de teller. En gewoon 1 op 12, althans volgen de BC. En wanneer maak je het mee dat en auto echt accelereert terwijl je in de 6e versnelling rijdt?
Echt een zinvolle ingreep zonder dat je de motor overvraagt.
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 30.09.2018 - 22:02
door RZA
Klopt, maar ik heb ook gesproken met Obbe en waar Aisin (fabrikant van de bak die ik heb) 300nm als max opgeeft (wat Obbe onderschrijft), heeft hij aangegeven de auto te kunnen tunen naar 400nm, met daarbij de kanttekening dat 'minder natuurlijk ook mogelijk is'. Ik durf 400nm zelf in elk geval niet aan.
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 30.09.2018 - 22:16
door JosW
Voor je gemoedsrust, dan laat je het toch bij 300 nm?
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 01.10.2018 - 09:15
door RZA
De D3 met dezelfde bak heeft 320nm dus er zal best wat marge zijn als Volvo er zelf over heen gaat. Het gaat bovendien om een max continue koppel van 300nm. Als ik er toe over ga dan vraag ik denk ik om max 330/340nm. Belangrijkste reden van de tuning zou voor mij echter het aanpassen van de automaat zijn. Daar is veel winst te behalen.
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 01.10.2018 - 16:48
door Edwin
Volgens
dit filmpje is de bak volgens de fabrikant geschikt tot maximaal 440nm.
Dat is ook precies het maximum wat de tuning van Obbe aangeeft.
Polestar gaat tot 480 nm. En als dat met garantie is, doen ze meer dan de fabrikant als maximum geeft?
Volvo zelf beperkt het bij de latere T6 modellen met 304 pk (ipv 285) ook tot max 440nm.
De Eco tune is denk ik niet zo handig met een T6?
Ik heb gehoord dat ook bij een powertune, de motor zuiniger loopt zolang je niet teveel vermogen vraagt, wat 95% wel het geval is bij mij. Denk ik...
gr. Edwin.
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 01.10.2018 - 21:58
door Chris 56
Misschien zit ik op een verkeerde golflengte..
Maar mijn GT6 bak krijgt 340 NM standaard voor z'n kiezen uit de fabrieks 231 PK... of heb ik het fout??
Dus 300 max???
Bak net bij GS powerflush onder handen geweest... boterzacht nu.
Enne.. die achterlicht update... zo leuk.. heb ik ook..
Doen !!
Re: Toch maar even "voorstellen".... soort van.
Geplaatst: 01.10.2018 - 22:25
door Bover
EDWIN: De Powertune van Volvotune/Obbe geeft je meer koppel dus je kunt ook eerder schakelen of je automaat leert eerder schakelen. Als je geen wildebras "eerste bij stoplicht weg" bent heb je met power tune de meest optimale rijgenot.
Daarnaast gaat je verbruik naar beneden als je je voet in bedwang houdt en normaal blijft rijden en er geen race auto van maakt. Hou dan ook: Vermogen en snelheid kost geld en brandstof. Deze tuning is feitelijk een aanpassing motormanagement die de optimale paramesters geeft in de PC van de Volvo om zo zuinig mogelijk te rijden als jij dat wilt.
Feitelijk is het zo dat dat de "drivers wish" ( DW) via de voet gaat. De DW vertaalt zich in brandstof verbruik. Laat je adviseren door Obbe door hem goed te vertellen hoe je rijdt en wat je wilt. Hij zal nooit de technische waardes overschrijden van je auto. Bob.