Nieuw op het forum, dus ik zal me even voorstellen

Voor aankoop heb ik een technische aankoopkeuring uit laten voeren. Daar kwamen niet veel bijzonderheden uit. Uiteindelijk bleek wel de condensor lek, dus die heb ik laten vervangen en meteen een kleine beurt gegeven. De vakantie door Italië heeft ie onlangs ook prima doorstaan, heerlijke auto! Inmiddels staan er ruim 290000 kilometers op de teller.
Maar nu het probleem.
Een week terug startte de auto niet meer. Startkabels erbij gepakt en met de hulp van onze andere auto gestart. Een rondje van een half uur gereden en het leek opgelost. Omdat de achterklep bij te zacht dichtdoen soms niet goed sluit, dacht ik dat de binnenverlichting achter wellicht de boosdoener was.
Meteen een dag later hadden we hetzelfde probleem, dus startkabels er weer uit en vervolgens reden we weer. Ook de terugweg geen probleem: auto startte gewoon.
Na een aantal dagen bleek de motor toch weer niet te starten. Nu weer de startkabels gebruikt, 5 minuten moeten wachten, maar hij startte weer.
Dit alles lijkt me dan op een kapotte accu of dynamo te duiden. Maar sinds de laatste keren komen er ook telkens ogenschijnlijk uiteenlopende meldingen tevoorschijn:
- Immobilizer opnieuw starten
- ABS Storing, service vereist
- Remstoring, stop auto zsm
De meldingen verschijnen wanneer de auto a) niet start en b) wanneer die weer gestart is met de kabels. Zodra ik de auto dan uitzet en opnieuw start, verdwijnen de meldingen ook weer direct.
Is iemand bekend met dit probleem? Voordat ik de garage rond laat neuzen, hoop ik dat jullie me alvast de goede richting in kunnen helpen!

Alvast bedankt voor de tips en adviezen!
Groeten,
Tim