Ik heb zo'n half jaar geleden de remschijven vervangen en nog geen 5000km later waren ze krom. Als ik op de snelweg rustig de afslag af rem worden de schijven warm en begint het geheel de vibreren/kloppen. Ik woon in de bergen en ik kan mij verstellen dat een S80 automaat van bijna 2ton de berg afremmen een zware klus is voor de remmen, maar dit is wel heel snel. Ik blijf bij het stoplicht idd in D als het niet te lang duurt, maar daar moet het tegen kunnen.
Kan het snel kromtrekken van de remschijven geen onderliggend probleem zijn? Ik heb even de wielen er af gehaald, de boel stationair laten draaien en bij de remklauw een schroevendraaier langs de schijven gehouden en er zit inderdaad een slag in, links iets erger dan rechts. Alleen de wielnaven waar de schijven overheen zitten draaien ook niet kaarsrecht, die raken ook het ene deel van de rotatie mijn schroevendraaier en komen het andere deel los.
Maar met mijn oude remschijven had ik dit probleem nog niet terwijl de dikte onder het minimum was en ze piepten. Dus twee mogeijkheden, of ik heb gewoon prutschijven besteld (Ridex 82B0182) of misschien zijn inmiddels de wielhub/lagers niet goed meer. De sterkte van de symptomen is wel afhankelijk van de temperatuur van de schijven.
Weet iemand hier mer over? Zijn er meer tests die ik kan doen?
Ik zie wel wat waarschuwingen over rijdgedrag in deze post: viewtopic.php?t=79906 Maar ik rijd gewoon normaal en heb vaker automaten gereden. Nog nooit eerder dit probleem gehad.
B.V.D.
Remschijven heel snel krom
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik adviseer je om origineel volvo, ate, bosch of brembo te monteren.
Remblokken ook het liefst een a-merk!
Remblokken ook het liefst een a-merk!
-
- 6th Gear member
En maak de naaf goed schoon met een staalborstel als je schijven wisselt. Vuil er tussen is niet goed.
- Carfreak
- 7th Gear member
Kun je de schijven nog terugbrengen? Verkeerde keuze zo te lezen.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Rik Tuin
- 2nd Gear member
Ik heb ze gisteren vervangen bij 293.000 km. Je zult het misschien niet geloven maar het waren nog de originele van Volvo! Zaten inmiddels wel 1mm onder de toegestande dikte, maar waren mooi glad afgesleten en helemaal recht. Heb nu Brembo 'coated' gemonteerd. Ben benieuwd hoe lang die meegaan.
Betreft overigens een S80 2.5T uit 2004.
Betreft overigens een S80 2.5T uit 2004.
Laatst gewijzigd door Rik Tuin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 6th Gear member
Dus eigenlijk waren ze bij 200.000 al op.
- Plein69
- 4th Gear member
Wat al gezegd is neem ATE.
Dan heb je kwaliteit.
Ridex is leuk qua prijs maar komt zo uit China.
Wat voor maat remschijven heb je nu op je auto?
2.4 non turbo heeft vaak 288mm.
Turbo modellen hebben dan weer 305mm.
Als je veel in de bergen rijd en nu 288 hebt zou je met een simpele ingreep naar 305mm remschijven kunnen.
Dit is alleen een kwestie van een andere bracket en grotere schijven kopen.
Bij 305 kunnen de schijven al weer meer warmte absorberen en afvoeren.
Dan heb je kwaliteit.
Ridex is leuk qua prijs maar komt zo uit China.
Wat voor maat remschijven heb je nu op je auto?
2.4 non turbo heeft vaak 288mm.
Turbo modellen hebben dan weer 305mm.
Als je veel in de bergen rijd en nu 288 hebt zou je met een simpele ingreep naar 305mm remschijven kunnen.
Dit is alleen een kwestie van een andere bracket en grotere schijven kopen.
Bij 305 kunnen de schijven al weer meer warmte absorberen en afvoeren.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
-
- 1st Gear member
Het is een T6, het zijn 305mm schijven voor en ik heb er Textar pads op gezet. Met 150000 km waren de schijven echt op, maar hier in Spanje zal dat wat harder gaan dan in het platte Nederland. (Voordeel is wel dat de auto bijna nooit met regen in aanraking komt, alles is na 19 jaar nog prachtig roestvrij, zelfs de handrem onderdelen waren roestvrij.)
Ik ga in ATE schijven investeren en kijken of ik die Ridex dingen terug kan sturen, er zit garantie op staat er.
Bedankt iedereen...
Ik ga in ATE schijven investeren en kijken of ik die Ridex dingen terug kan sturen, er zit garantie op staat er.
Bedankt iedereen...
-
- 1st Gear member
Let er ook op of de remklauwen nog goed gangbaar zijn (dus de glijpennen en de remzuiger zelf). En neem kwaliteitsschijven.
Ik zelf zou voor ATE gaan (ook geen Zimmermann nemen, die gaan ook gewoon keihard krom), daar heb ik en wat mensen in mijn omgeving de beste ervaringen mee
Ik zelf zou voor ATE gaan (ook geen Zimmermann nemen, die gaan ook gewoon keihard krom), daar heb ik en wat mensen in mijn omgeving de beste ervaringen mee
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos
-
- 1st Gear member
Nieuwe ATE schijven kwamen met coating, en aangezien het middenstuk van de oude schijf ook niet de rechtheid-zelve was gelijk nieuwe (SKF) wielnaven/lagers er om gezet. Het was ff stevig klussen, mede omdat de aandrijfas redelijk vast zat, maar de auto remt en stuurt weer een heel stuk beter. Dat geeft voldoening na het harde werk.
Voor mensen die hier in de toekomst met zoeken of Google terecht komen nog twee newbee-tips:
- In de doos van de SKF naven zaten mooie nieuwe bouten, echter net iets langer dan de originele Volvo bouten. Tijdens de testrit bleek dat deze er echt niet in kunnen. In de eerste scherpe bocht liepen ze aan en kon ik gelijk terug naar huis, wielen er weer af, aandrijf as er weer uit en de oude bouten er weer in.
- Met een gewone hamer kreeg ik de aandrijfas niet los. In een Youtube video iemand het volgende zien doen: pak een verlengstuk van een 1/2" doppenset en wikkel er stagetape of electriciteits tape omheen totdat hij strak in het gat blijft zitten. Pak een grote moker en hamer er op los. In mijn geval was de oude remschijf een stuk zwaarder dan mijn grootste hamer en kon ik de as er met een paar rake klappen vanaf 1 meter afstand er uit meppen. (Eigenlijk zat de as dan nog niet zo heel erg vast, ik heb mannen op Youtube er langer mee zien vechten met lasapparaten en uiteindelijk met plasma torch de hele wielnaaf er vanaf zien branden.)
Voor mensen die hier in de toekomst met zoeken of Google terecht komen nog twee newbee-tips:
- In de doos van de SKF naven zaten mooie nieuwe bouten, echter net iets langer dan de originele Volvo bouten. Tijdens de testrit bleek dat deze er echt niet in kunnen. In de eerste scherpe bocht liepen ze aan en kon ik gelijk terug naar huis, wielen er weer af, aandrijf as er weer uit en de oude bouten er weer in.
- Met een gewone hamer kreeg ik de aandrijfas niet los. In een Youtube video iemand het volgende zien doen: pak een verlengstuk van een 1/2" doppenset en wikkel er stagetape of electriciteits tape omheen totdat hij strak in het gat blijft zitten. Pak een grote moker en hamer er op los. In mijn geval was de oude remschijf een stuk zwaarder dan mijn grootste hamer en kon ik de as er met een paar rake klappen vanaf 1 meter afstand er uit meppen. (Eigenlijk zat de as dan nog niet zo heel erg vast, ik heb mannen op Youtube er langer mee zien vechten met lasapparaten en uiteindelijk met plasma torch de hele wielnaaf er vanaf zien branden.)
- syswichers
- 1st Gear member
Ik rijd zelf ook al jaren een T6 met sinds enkele maanden wederom originele Volvo remmerij, maar ook bij zijn de voorschijven inmiddels weer licht kromgetrokken. Wel heuvels op de Veluwe, maar zeker geen bergen.
Afgelopen jaren meerdere soorten remsets geprobeerd en op aanraden nu weer volledig Volvo remmerij. De eerste paar duizend kilometer gaat het goed, maar naar verloop treedt het probleem weer op. Rond de 280K km heb ik nieuwe aandrijfassen laten plaatsen, dus dat kan het probleem niet zijn.
De meeste auto's die ik heb gehad zijn automaten geweest en heb dit probleem nooit eerder meegemaakt. Aan mijn rijstijl ligt het niet.
Zolang ik de T6 heb (2009) speelt dit probleem en heb inmiddels de hoop opgegeven. Het vibreren valt erg mee en ik stoor me er niet (meer) zo aan. Nu de 235K km is gepasseerd eerst maar eens kijken of de auto de remmerij overleeft. Zo ja, zien we dan wel verder...
Afgelopen jaren meerdere soorten remsets geprobeerd en op aanraden nu weer volledig Volvo remmerij. De eerste paar duizend kilometer gaat het goed, maar naar verloop treedt het probleem weer op. Rond de 280K km heb ik nieuwe aandrijfassen laten plaatsen, dus dat kan het probleem niet zijn.
De meeste auto's die ik heb gehad zijn automaten geweest en heb dit probleem nooit eerder meegemaakt. Aan mijn rijstijl ligt het niet.
Zolang ik de T6 heb (2009) speelt dit probleem en heb inmiddels de hoop opgegeven. Het vibreren valt erg mee en ik stoor me er niet (meer) zo aan. Nu de 235K km is gepasseerd eerst maar eens kijken of de auto de remmerij overleeft. Zo ja, zien we dan wel verder...
V40 2.0
S70 2.5 Tdi
S80 T6 Geartronic
V50 T5 AWD Geartronic (Summum)
XC90 D5 AWD Geartronic (Momentum)
S70 2.5 Tdi
S80 T6 Geartronic
V50 T5 AWD Geartronic (Summum)
XC90 D5 AWD Geartronic (Momentum)
-
- 1st Gear member
Aandrijfassen zullen geen invloed hebben op de remschijven lijkt mij. Bij mij waren de wielnaven krom en de remschijven zitten daar op gemonteerd. Ik kan mij voorstellen dat dit na verloop van tijd ook niet heel gezond is voor de schijven.
Ik heb ze 6 weken geleden tegelijk vervangen en tot nu toe geen problemen.
Ik heb ze 6 weken geleden tegelijk vervangen en tot nu toe geen problemen.
Laatst gewijzigd door spostma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- diesel01
- Geartronic member
Mijn V90 had nog maar 16k gelopen toen hij uit Dld kwam met kromme schijven.
Ik vermoed dat hij na een hele snelle autobahn rit is weggezet bij een raststatte met hete remmen waardoor ze krom zijn geworden.
De schijven zijn rondom afgedraaid en ze zijn nu heerlijk stil en rustig, remmen doet hij beter dan voorheen.
Ik vermoed dat hij na een hele snelle autobahn rit is weggezet bij een raststatte met hete remmen waardoor ze krom zijn geworden.
De schijven zijn rondom afgedraaid en ze zijn nu heerlijk stil en rustig, remmen doet hij beter dan voorheen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- edraket
- 7th Gear member
Als het probleem in de naaf zit is afdraaien zeker een optie, je draait de slinger van de naaf op de schijf weg, dus prima (mits ze aan de auto worden afgedraaid).
Als je ooit nieuwe schijven monteert komen de trillingen meteen terug.
Beste is om eerst de naven te controleren, dan weet je ook waar de trilling vandaan komt.
Als je ooit nieuwe schijven monteert komen de trillingen meteen terug.
Beste is om eerst de naven te controleren, dan weet je ook waar de trilling vandaan komt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- diesel01
- Geartronic member
In ons geval is het de bedoeling om een jaar of 4á5 met de auto te gaan rijden,bij vervanging van de schijven zal ik de nafen laten controleren.
V90 T6 Recharge Rdesign