Oliepeil VEA d4 stijgt

V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Beste forumleden, ook ik zal mij eerst kort even voorstellen. Na 6 jaar uiterst tevreden een v50 2.0d zonder problemen te hebben gereden was het tijd voor iets nieuws. Een d4 8 traps gear tronic, een heerlijke auto!

Nu heb ik vlak na de aanschaf olie laten verversen en is er 5.7 liter in gedaan. In het boekje van 2014 staat 5.6 liter en ik zag in het boekje van 2015 ca 5.2 liter olie staan. Nu gaf de digitale oliemeter altijd ok aan, maar na ca 2000km gaf de meter opeens overfilled aan. De ANWB heeft ca 100 tot 200 ml er uit gehaald en nu staat die weer op ok. Wij rijden stukken van ca 20km of langer met de auto.

Nu mijn vraag, kan het dat in deze 2000km het oliepeil is gestegen (regeneratie) en kan dit kwaad. Ik lees wel forums waarin die snel daalt ipv stijgt. Of heeft volvo niet voor niets in het nieuwe boekje 5.2 liter aangegeven en is het verstandig dat ik nog 300ml aftrap.

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Ik heb zelf altijd VW gereden en daar kwam dit probleem ook bij voor. Je moet hier toch we even naar laten kijken, want je olie word te schraal en dit gaan de lagerschalen niet lekker vinden en de nokkenas krijgt op een zijn donder.
Bij de VW was er een probleem met de tandempomp of deze zoog de olie uit het carter of hij gooit diesel bij de olie met als gevolg dat de boel gaat stijgen.
Laatst gewijzigd door Speedyace op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T6 AWD R-Design My'22.
Exit, Volvo V60 D4
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Je laatste stelling is correct. Niet al te veel olie er in.

Hoeveel km heeft de auto gelopen? Komt de motor met regelmaat goed op temperatuur en draait hij hoge toeren? Zo niet, begin daar maar eens mee, dat vinden de nieuwe diesels lekker en voorkomt en stijging van het oliepijl. Wordt dat te hoog gaat de motor dat verbranden en gevolg is dat er waarschijnlijk een vastloper volgt.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wat er op de factuur staat aan hoeveelheid olie hoeft niet te corresponderen met de werkelijk toegevoegde hoeveelheid. Vaak staat er in het systeem van de garage een standaard hoeveelheid. Kan best zijn dat ze er de laatste keer teveel in hebben gedaan, maar wel 5,2 liter op de factuur hebben gezet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

V70/2.4D/2003 schreef: Je laatste stelling is correct. Niet al te veel olie er in.

Hoeveel km heeft de auto gelopen? Komt de motor met regelmaat goed op temperatuur en draait hij hoge toeren? Zo niet, begin daar maar eens mee, dat vinden de nieuwe diesels lekker en voorkomt en stijging van het oliepijl. Wordt dat te hoog gaat de motor dat verbranden en gevolg is dat er waarschijnlijk een vastloper volgt.
De auto heeft 180000 gelopen. Vaak ritten van ca 30km en door geartronic inderdaad niet hoog in de toeren. Als ik het goed begrijp was het peil waarschijnlijk al te hoog en door regeneren nog een beetje gestegen? Dan nog eens 300ml er uit halen en minder rustig optrekken? ;)
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

edraket schreef: Wat er op de factuur staat aan hoeveelheid olie hoeft niet te corresponderen met de werkelijk toegevoegde hoeveelheid. Vaak staat er in het systeem van de garage een standaard hoeveelheid. Kan best zijn dat ze er de laatste keer teveel in hebben gedaan, maar wel 5,2 liter op de factuur hebben gezet.
Op factuur stond al 5.7 liter vermeld.
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

V50nuV60 schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Je laatste stelling is correct. Niet al te veel olie er in.

Hoeveel km heeft de auto gelopen? Komt de motor met regelmaat goed op temperatuur en draait hij hoge toeren? Zo niet, begin daar maar eens mee, dat vinden de nieuwe diesels lekker en voorkomt en stijging van het oliepijl. Wordt dat te hoog gaat de motor dat verbranden en gevolg is dat er waarschijnlijk een vastloper volgt.
De auto heeft 180000 gelopen. Vaak ritten van ca 30km en door geartronic inderdaad niet hoog in de toeren. Als ik het goed begrijp was het peil waarschijnlijk al te hoog en door regeneren nog een beetje gestegen? Dan nog eens 300ml er uit halen en minder rustig optrekken? ;)
Ik heb ook de V60 met D4 en GT8 gehad en deze met 214k op de klok ingeleverd. Nooit problemen gehad. Ik kan volmondig beamen dat met enige regelmaat de pijp goed schoonbranden niet slecht is voor de motor 8-)
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10635
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Fredraket schreef:
V50nuV60 schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Je laatste stelling is correct. Niet al te veel olie er in.

Hoeveel km heeft de auto gelopen? Komt de motor met regelmaat goed op temperatuur en draait hij hoge toeren? Zo niet, begin daar maar eens mee, dat vinden de nieuwe diesels lekker en voorkomt en stijging van het oliepijl. Wordt dat te hoog gaat de motor dat verbranden en gevolg is dat er waarschijnlijk een vastloper volgt.
De auto heeft 180000 gelopen. Vaak ritten van ca 30km en door geartronic inderdaad niet hoog in de toeren. Als ik het goed begrijp was het peil waarschijnlijk al te hoog en door regeneren nog een beetje gestegen? Dan nog eens 300ml er uit halen en minder rustig optrekken? ;)
Ik heb ook de V60 met D4 en GT8 gehad en deze met 214k op de klok ingeleverd. Nooit problemen gehad. Ik kan volmondig beamen dat met enige regelmaat de pijp goed schoonbranden niet slecht is voor de motor 8-)
Ik sluit me bij mijn bina buurman aan. Beetje duwen en trekken gaat de D4 echt wel fijn vinden. Goed warm laten worden op zijn tijd is niks mis mee.
Baidewee 180000km met een V70 en inmiddels al 60000km met een V90 gereden. Beide hebben de D4.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

V50nuV60 schreef:
edraket schreef: Wat er op de factuur staat aan hoeveelheid olie hoeft niet te corresponderen met de werkelijk toegevoegde hoeveelheid. Vaak staat er in het systeem van de garage een standaard hoeveelheid. Kan best zijn dat ze er de laatste keer teveel in hebben gedaan, maar wel 5,2 liter op de factuur hebben gezet.
Op factuur stond al 5.7 liter vermeld.
Maar nogmaals, dat zegt nog niets over de hoeveelhed die erin is gegaan. Jij trekt conclusies op basis van wat er op de factuur staat, terwijl er wellicht helemaal niets aan de hand is met stijgend peil.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Aparte stelling Edraket.
Je zou er namelijk in alle redelijkheid vanuit mogen dat een factuur klopt. Een fout is uiteraard soms snel gemaakt maar ik kan me voorstellen dat voor elke motor een artikelbummer beschikbaar is voor de oliewissel, dat scheelt administratieve handelingen.


@TS vaak vullen ze op het "beurtenkaartje" in hoeveel en welke viscositeit olie erin is gegaan. Kijk daar eens?
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

edraket schreef:
V50nuV60 schreef:
edraket schreef: Wat er op de factuur staat aan hoeveelheid olie hoeft niet te corresponderen met de werkelijk toegevoegde hoeveelheid. Vaak staat er in het systeem van de garage een standaard hoeveelheid. Kan best zijn dat ze er de laatste keer teveel in hebben gedaan, maar wel 5,2 liter op de factuur hebben gezet.
Op factuur stond al 5.7 liter vermeld.
Maar nogmaals, dat zegt nog niets over de hoeveelhed die erin is gegaan. Jij trekt conclusies op basis van wat er op de factuur staat, terwijl er wellicht helemaal niets aan de hand is met stijgend peil.
Ik begrijp je punt. Het enige wat ik mij afvroeg is waarom ik pas na 2000km de melding kreeg van te hoog oliepeil. Ik ga een beetje extra aftappen en iets meer doorrijden;)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

sebastiaan84 schreef: Aparte stelling Edraket.
Je zou er namelijk in alle redelijkheid vanuit mogen dat een factuur klopt. Een fout is uiteraard soms snel gemaakt maar ik kan me voorstellen dat voor elke motor een artikelbummer beschikbaar is voor de oliewissel, dat scheelt administratieve handelingen.

Jij hebt wel heel veel vertrouwen in de administratie van de garage. Denk dat de kans dat het wel klopt veel kleiner is dan dat het niet klopt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Ed, lekkere constructieve bijdrage ;-)
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Waarom deze cynische opmerking! Beetje ongepast naar mijn mening. Blijkbaar heb jij geen idee dat er veelal maar wat wordt aangerommeld in de meeste garages.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Ik begrijp niet dat er naast de digitale meter ook een peilstok zit. Nu kun je het verbruik nauwelijks in de gaten houden. Of weet iemand een andere manier om het te bekijken?
Laatst gewijzigd door V50nuV60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

@ edraket, waarom denk jij dat ik pas na 2000km een overfilled melding kreeg?
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

V50nuV60 schreef: @ edraket, waarom denk jij dat ik pas na 2000km een overfilled melding kreeg?
Er bestaan ombouwsetjes naar een gewone peilstok.

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=231592
Laatst gewijzigd door pjdamen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

V50nuV60 schreef: @ edraket, waarom denk jij dat ik pas na 2000km een overfilled melding kreeg?
De nivo sensor geeft pas een waarschuwing als er meerdere malen een te hoog of te laag nivo is gemeten. Dat meten gebeurd bij het aanzetten van de auto. Als jij bijvoorbeeld een paar keer op een plek hebt geparkeerd die wat scheeft ligt kan het nivo net over het randje zijn gemeten en krijg je een waarschuwing. Die nivo meters zijn daarnaast niet altijd 100% betrouwbaar. Stijgend motoroliepeil komt niet zo vaak meer voor tegenwoordig, dat was meer een dingetje van de eerste diesels met roetfilter.
Zou voor de zekerheid even met de hand peilen als er een peilstok in zit, dan krijg je wat beter inzicht in wat er echt gebeurt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

edraket schreef: Waarom deze cynische opmerking! Beetje ongepast naar mijn mening. Blijkbaar heb jij geen idee dat er veelal maar wat wordt aangerommeld in de meeste garages.
+1
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

VEA diesel gaat toch altijd 5,2 liter olie in?
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”