Hallo,
Ik heb net een V50 1.6D van 2006 gekocht. Deze is de voorbije 12 jaar onderhouden bij een officiële Volvo dealer.
Ik zou nu de olie willen verversen en vroeg me af of het een goed idee zou zijn om het op de volgende manier te doen of toch niet. Ik zou eerst de olie aflaten, vervolgens nieuwe olie in doen en een flush toevoeging bij doen om vuil in de motor los te weken. Laten draaien voor 15 - 30 minuutjes en vervolgens olie terug aflaten, nieuwe oliefilter installeren en nieuwe olie in doen.
Het enige waar ik schrik voor heb is dat het losgekomen vuil terecht zou komen in de aanzuigfilter van de oliepomp, of in het filtertje in de banjobout van de turbo olie leiding. Zou ik me hier zorgen over moeten maken? De banjobout heb ik ook nog niet los gehad omdat die helemaal achter de DPF zit, toch best deze filter losmaken om te controleren of zou dit ok moeten zijn omdat de olie meestal tussen 10000 en 15000 km verversd is?
Ben ook al wel wat carbon tegen gekomen in de slang van de carterventilatie, dus dat zou wel een verstopping kunnen veroorzaken. Is dit overigens normaal voor een dieselmotor of kan dit duiden op een probleem met de injectors? (Ben nog niet zo thuis in dieselmotors sorry)
Alvast bedankt!
V50 1.6D flushen met olietoevoeging of niet?
-
- Starter
Gisteren heb ik de motor geflusht, en vandaag de banjobout en filter van de aanzuigbuis in het carter gecontroleerd. De banjobout was zonder filter (afgelopen 12j bij dealer onderhouden, waarschijnlijk daar de banjobout eens vervangen door een zonder filter) en de filter van de aanzuigbuis van de oliepomp was helemaal proper.
Wel vond ik een aantal stukjes plastic op de bodem van de carterpan. Iemand een idee van waar de gele/bruine stukjes plastic zouden kunnen komen? Is er ergens een onderdeel in de motor in plastic dat in het carter terecht kan komen? Van de peilstok zijn ze niet, daarvoor zijn ze te groot en puntig van vorm.
Wel vond ik een aantal stukjes plastic op de bodem van de carterpan. Iemand een idee van waar de gele/bruine stukjes plastic zouden kunnen komen? Is er ergens een onderdeel in de motor in plastic dat in het carter terecht kan komen? Van de peilstok zijn ze niet, daarvoor zijn ze te groot en puntig van vorm.